نحوه نگارش پایان‌نامه

نحوه نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری

چگونگی نگارش پایان‌نامه به‌نحوی‌که مورد تأیید قرار گیرد همواره مورد سؤال بوده است. نتیجه تمام تحقیقات و پژوهش‌های دو سال اخیر دانشجویان در پایان‌نامه و رساله دکترا ارزیابی می‌شود. بدیهی است که آشنایی با نحوه نگارش پایان‌نامه می‌تواند موجب تسریع درنتیجه گیری بهتر باشد. در این قسمت به ترتیب بخش‌های پایان‌نامه یا رساله را برای تنظیم و هماهنگی در نگارش پایان‌نامه گردآوری کرده‌ایم با ترجمانو همراه باشید.

پایان‌نامه یا رساله چگونه تنظیم می‌شود؟

نحوه نگارش پایان‌نامه و عنوان

عنوان تصویب‌شده توسط هیئت بررسی دقیقاً همان عنوان درج‌شده در پایان‌نامه است و نمی توان از دو عنوان مجزا استفاده کرد. این عنوان در بانک‌های اطلاعاتی ذخیره خواهد شد.

چکیده پایان نامه

چکیده خواننده را برای خواندن مطلب اصلی تشویق می‌کند و بهتر است در یک صفحه ۳۰۰ کلمه‌ای تنظیم شود. چکیده به تنهایی روشن، واضح و قابل درک است. از ذکر منابع، جداول و مشخصات پایان‌نامه خودداری کنید. در بانک‌های اطلاعاتی چکیده بر اساس محتوا طبقه بندی می‌شود لذا ضروری است که کلمات کلیدی را در انتهای چکیده ذکر کنید. کلمات کلیدی می‌بایست مربوط به موضوع بوده و به تأیید استاد راهنما برسد.

فهرست پایان نامه

فهرست مطالب پایان نامه شامل فهرست عناوین، فهرست علائم، فهرست جداول، فهرست اشکال می‌باشد. فهرست عناوین می‌بایست مطابق با عناوین استفاده شده در متن باشد. بین عناوین از فاصله استفاده کنید. چنانچه فهرست با حروف ابجد شماره گذاری شود مناسب‌تر است.

مقدمه پایان نامه

مقدمه ساختار اصلی پایان‌نامه و رساله است و می‌بایست اطلاعات مناسبی را برای پیش زمینه در اختیار خواننده قرار دهد. در مقدمه به صورتی جهت یافته می‌تواند خواننده را به موضوع جذب کرد. این قسمت برای ارائه اختصارات و بعضی توضیحات کلی در نظر گرفته شده است.

مواد و روش‌ها

در این فصل  می بایست فرضیه‌ها، شیوه‌های پژوهش و مطالعه را برای خوانندگان ارائه دهید.

فهرست منابع پایان نامه

لازم است تا تمام منابعی که در متن استفاده شده در فهرست منابع یک بار دیگر ذکر شود. منابعی که به صورت مستقیم در متن استفاده نشده ولی در مطالعه از آن استفاده شده است نیز باید قید شوند. فهرست منابع تنها شامل آدرس مقاله نیست. اسامی نویسندگان، سال انتشار، موضوع و مشخصات ژورنال، شماره دوره و صفحه نیز می‌بایست ذکر شود. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مطلب” ترتیب نام نویسندگان مقاله به چه صورت است؟ ” مراجعه کنید.

نحوه نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا
جدول، نمودار، تصویر

هر جدول به گونه‌ای تنظیم گردد که خواننده بدون نیاز به متن اصلی بتواند اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد. در واقع نمودارها، جداول و تصاویر مستقل هستند و به تنهایی قابل تجزیه تحلیل و ارزیابی قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که استفاده از جداول می‌تواند وقت بیشتری را به خود اختصاص دهد با کمی تدبیر می‌توانید بسیاری از جداول کوچک و مختصر را در متن جایگزین کنید.

هر جدول دارای شماره، عنوان، ستون و ردیف است. در صورت استفاده از علائم اختصاری در جدول، آن را در همان صفحه بیان کنید. استفاده از تصاویر تنها در زمانی مؤثر است که تصویر ارائه شده به خوبی نمایش داده شود. تصاویری که گویای مطلب نیستند تاثیری در مقاله ندارند.

شماره گذاری صفحات پایان نامه

در نحوه نگارش پایان‌نامه شماره گذاری از اصول اولیه است.شماره گذاری از مقدمه آغاز و تا صفحه آخر ادامه دارد. هیچ صفحه‌ای قبل از فهرست شماره بندی نمی‌شود. موضوع اصلی پایان‌نامه به همراه هر فصل و هر بخش به صورت مجزا شماره گذاری شود. شماره گذاری جداول و اشکال را فراموش نکنید. در اکثر پایان‌نامه‌ها ضمائمی نیز وجود دارد ضمیمه‌ها را با حروف ابجد شماره گذاری کنید. لازم است تا ضمایم به ترتیب متن اصلی پایان‌نامه شماره گذاری شوند. دانشجویان بهتر است شماره گذاری را بر طبق روال پیشنهادی استاد راهنما انجام دهند تا برای چاپ در مجله‌های علمی با مشکلی مواجه نشوند.

تایپ پایان‌نامه و رساله

نحوه نگارش پایان‌نامه نقش مهمی در اخذ مدرک دارد و بهتر است تا کوچک‌ترین نکات را نیز در نظر داشته باشید. تمام پژوهش‌ها در پایان‌نامه قضاوت می‌شود و یک پایان‌نامه ناخوانا و مخدوش نمی‌تواند نظر خواننده را جلب کند. از چاپ با بهترین کیفیت استفاده کنید و تایپ را در یک روی کاغذ انجام دهید. به تجربه‌دیده شده کاغذهای ۷۰ گرمی برای چاپ پایان‌نامه مناسب‌تر می‌باشند. به کاربردن تزئینات و کادر در صفحات پایان‌نامه ایده خوبی نیست. فاصله شروع خطوط از لبه بالایی و پایینی ۳ سانتی‌متر باشد در این صورت برای صحافی و برش مشکلی نخواهید داشت. چاپ در اندازه استاندارد و معمولی، بسیار بهتر از کاغذهای غیرمتداول و بزرگ می‌باشد.

جلد پایان‌نامه و رساله

جلد بهتر است از مقوایی باضخامت ۳-۲ میلی‌متر باشد. اکثر مراکز علمی برای پایان‌نامه ارشد و رساله دکترا از رنگ‌های متفاوتی استفاده می‌کنند که می‌بایست با توجه به قوانین داخلی رنگ مناسب را انتخاب کنید. جلد می‌بایست در حدود نیم سانتیمتر از کاغذ متن بزرگ‌تر باشد. بر روی جلد عنوان، نام نویسنده و سال انتشار نوشته شود و منقش به آرم دانشگاه باشد.

تکثیر پایان‌نامه

پایان‌نامه و رساله دکترا می‌بایست در چند جلد تکثیر شود که با توجه به آیین‌نامه داخلی هر دانشگاه تنظیم می‌شود. به‌طورمعمول بهتر است در ۱۰-۸ نسخه تکثیر شود. بهتر است در این مورد تحقیقات لازم را انجام دهید.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.