بورس تحصیلی scholarship

چگونه بورس تحصیلی بگیریم؟ Scholarship

بورس تحصیلی (scholarship)، به کمک‌های مالی گویند که مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها به دانشجویان پرداخت می‌کنند. بورس تحصیلی از پرداخت‌هایی محسوب می‌شود که بازپرداختی ندارد و پس از تکمیل تحصیلات دانشجو مکلف به بازگرداندن این وجه نمی‌باشد. درواقع بورس تحصیلی نوعی کمک‌هزینه تحصیلی است که از سوی دانشگاه، مراکز دولتی و یا سازمان‌های خصوصی به دانشجو اهدا می‌شود.

اهمیت دریافت بورس تحصیلی برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی رادارند بسیار بیشتر است. با توجه به هزینه سرسام‌آور تحصیلات و نوسانات ارزی، بورس تحصیلی می‌تواند نیاز دانشجویان را تا حدود بسیاری برطرف نماید. علاوه بر آن‌ بورس تحصیلی می‌تواند به‌منزله موفقیت‌های آینده نیز قلمداد شود.

بورس تحصیلی دوره کارشناسی

با توجه به کشور و دانشگاه موردنظر ممکن است قوانین تا حدودی متغیر باشد ولی به‌طورکلی، برای دریافت بورس تحصیلی در مقطع کارشناسی، دانشجو می‌بایست به‌طور تمام‌وقت مشغول به تحصیل باشد. پس از ورود به دانشگاه مقصد و گذراندن یک و یا دو ترم تحصیلی و مشخص شدن معدل، دانشجو می‌تواند نسبت به دریافت بورس تحصیلی اقدام کند. با توجه به معدل دیپلم، نمره زبان آیلتس یا تافل و معدل ترم، کمک‌هزینه‌ای بین ۲ تا ۹ هزار دلار در سال می‌تواند به دانشجو تعلق گیرد. این کمک‌هزینه از دو طریق به دانشجو داده خواهد شد:

الف- از طریق دانشگاه محل تحصیل

همواره تعدادی از دانشجویان مستعد توسط خود دانشگاه بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند که با توجه به شرایط متفاوت می‌باشد. در حال حاضر برای دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی، گرفتن بورس تحصیلی تقریباً امکان‌پذیر نیست.

ب- از طریق مراکز خارج از دانشگاه

برخی از شرکت‌ها، مراکز تحقیقاتی و مؤسسات غیرانتفاعی و حتی خیریه، به دانشجویان مستعد کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت می‌کنند. بورس تحصیلی از سوی این مراکز در ابتدای ورود به دانشگاه پرداخت می‌شود. این مبلغ می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار باشد که با توجه به رشته تحصیلی و اعتبار دانشگاه تا ۱۵ هزار دلار نیز افزایش خواهد یافت.

دوره‌های تحصیلات تکمیلی

دریافت بورس تحصیلی

دانشگاه‌های معتبر در آمریکا و کانادا، با توجه به ضوابط و قوانین داخلی، می‌توانند اقدام به پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی نمایند. برای این منظور بودجه بستگی به اعتبار علمی دانشگاه دارد. دانشگاه‌های ممتاز کمک‌هزینه‌های بیشتری پرداخت می‌کنند. در مقطع کارشناسی ارشد و دوره دکتری بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی نیز اهدا خواهد شد. این مبلغ در قالب‌های گوناگونی قابل پرداخت است که ترجمانو در ادامه به آن می‌پردازد:

بورسیه و یا Fellowship

بورس‌های تحصیلی برای تشویق دانشجویان مستعد و در تعداد محدود وجود دارد. برای دریافت بورسیه نمره GRE و نمره زبان بین‌المللی، معدل دوره لیسانس و فوق‌لیسانس و توصیه‌نامه از اساتید بسیار ضروری است. اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه مقصد، این موارد را بررسی می‌کند و انتخاب نهایی را انجام می‌دهد. رقابت در دریافت بورسیه بسیار فشرده است و تنها تعداد اندکی موفق به دریافت آن خواهند شد. این موارد معمولاً توسط اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه بررسی می‌شود و بسیار رقابتی است.

دستیار تدریس و یا Teaching Assistant

دریافت TA به نمره زبان انگلیسی و تسلط و توانایی تدریس دانشجو بستگی دارد. برای این منظور دانشگاه‌های مختلف اقدام به تشکیل کلاس‌هایی برای دانشجویان خارجی کرده تا صلاحیت لازم را به دست آورند. دستیار تدریس وظایف مختلفی را بر عهده دارد که با نظر استادی که با آن کار می‌کند، تعیین می‌شود. این وظایف شامل: کمک به دانشجویان مقاطع پایین‌تر و اداره جلسات هفتگی، تصحیح آزمون‌ها و نمره دادن و موارد دیگر می‌باشد.

دستیار تحقیق و یا Research Assistant

اساتید برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی بودجه‌ای را دریافت می‌کنند. این بودجه در رشته‌های مهندسی و یا بیولوژی بیشتر می‌باشد. اساتید می‌توانند مقداری از این بودجه را به دانشجویان ارشد و ترجیحاً دکترا پرداخت‌نموده و از دانشجو به‌عنوان دستیار تحقیق RA در پژوهش‌ها استفاده نمایند.

اخذ کمک‌هزینه تحصیلی برای دوره‌های فوق‌لیسانس یا دکتری

۱-دانشجو می‌بایست در هنگام ارسال درخواست پذیرش تحصیلی، اعلام دارد که مایل به استفاده از بورس تحصیلی می‌باشد. دانشگاه با بررسی پرونده، میزان کمک‌هزینه و شرایط آن را به اطلاع متقاضی خواهد رساند. کمک‌هزینه می‌تواند به‌صورت ترکیبی از TA، RA نیز باشد. به‌عنوان‌مثال: حداقل ۱۲ هزار دلار در سال، به مدت ۴ سال و با شرط معدل A این کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد. در صورت افت تحصیلی دانشگاه تعهدی در قبال پرداخت نداشته و دانشجو را از دریافت کمک‌هزینه محروم خواهد کرد.

۲-دانشجو می‌تواند در هنگام پذیرش تحصیلی، به دنبال یک استاد راهنما (Supervisor) باشد. استاد راهنما با توجه به شناخت و یا سوابق دانشجو، اعلام می‌کند که از بودجه تحقیقاتی خود به دانشجو پرداخت خواهد کرد. این مبلغ کاملاً بستگی به بودجه استاد راهنما دارد و متغیر است.

۳- پس از شروع تحصیل و درترم دوم به بعد، دانشجو می‌تواند برای دریافت بورس تحصیلی از مراکز خارج دانشگاه اقدام کند. در این موارد رشته تحصیلی، عملکرد تحصیلی و موضوع تحقیق دانشجو بسیار اهمیت دارد. بسیاری از مراکز غیرانتفاعی و شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی، مایل‌اند تا در قبال گرفتن تعهد کاری، کمک‌هزینه‌ای را در اختیار دانشجو قرار دهند. در این موارد دانشجو بهتر است از شرایط دقیق و نحوه همکاری اطلاع داشته باشد. موضوع تحقیق می‌تواند برای شرکتی خاص سودآور باشد و در این زمینه پول خوبی را پرداخت خواهد کرد.

دانشجویی که موفق به دریافت بورس تحصیلی در هنگام پذیرش نشده باشد، می‌تواند در سال‌های بعد مجدداً اقدام نماید. برای آگاهی از نحوه اهدا بورس تحصیلی و بودجه در نظر گرفته‌شده، بهتر است از طریق وب‌سایت دانشگاه مقصد، اطلاعاتی را به دست آورید. شرایط و بودجه در هر کشور و دانشگاهی با تفاوت همراه است.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.