تقویت مهارت شنیداری

راه های تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی

در برخی از مراکز آموزشی تمرکز کمتری بر تقویت مهارت شنیداری زبان آموزان انجام می‌شود و این در حالی است که درک شنیداری listening یکی از مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی است و نباید از آن غفلت کرد. علاوه بر آن در شیوه‌های مرسوم آموزشی در مدارس نیز تقویت مهارت شنیداری جایی ندارد در نتیجه عده معدودی از زبان آموزان درک شنیداری خوبی را به دست آورده‌اند. این عده به طور منظم و جدی در کلاس‌های آموزشی زبان با اساتیدی خبره شرکت کرده و با تلاش بسیار توانسته‌اند درک شنیداری نسبتاً خوبی داشته باشند. نظر به اهمیت listening در نمره آیلتس ترجمانو اقدام به ارائه راهکارهایی برای تقویت مهارت شنیداری زبان آموزان کرده است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود

درک شنیداری و دشواری‌های آن

برای اکثر زبان آموزان درک شنیداری بسیار مشکل می‌باشد و آن به دلیل نوع آموزش کلاسیکی است که به آن عادت کرده‌اید. در کتاب‌های درسی و حتی سی دی‌های آموزشی از لحن عامیانه استفاده نمی‌شود. کلمات محاوره‌ای با زبان نوشتاری تفاوت آشکاری دارد که می‌تواند موجب دشواری در درک صحیح کلمات شود. واقعیت این است که افراد انگلیسی زبان به مانند کتاب‌ها سخن نمی‌گویند.

تلفظ کلمات در جمله با تلفظ تک کلمه‌ای می‌تواند متفاوت باشد. بهترین زبان آموزان با دانش بالای انگلیسی، در هنگام شنیدن کلمات و جملات طولانی با مشکل مواجه می‌شوند. کتاب‌های آموزش زبان نمی‌توانند تمام موضوعات و بحث‌ها را آموزش دهند پس می‌بایست راه حل مناسبی را پیدا کنید.

درک شنیداری انگلیسی

۸ روش کاربردی برای تقویت مهارت شنیداری

۱-اگر می‌توانید در یک محیط انگلیسی زبان کار و یا زندگی کنید و اگر این امکان را ندارید به موسیقی انگلیسی گوش کنید. موسیقی یک راه شیرین برای تقویت مهارت شنیداری است البته در صورتی که به متن شعر نیز توجه کنید.

۲- هر چند یادگیری زبان انگلیسی به صورت انفرادی نیز ممکن است، سعی کنید از یک مدرس زبان انگلیسی برای تقویت مهارت شنیداری کمک بگیرید. می‌توانید حتی به صورت خصوصی و هفته‌ای یک‌بار در این جلسه شرکت کنید. از مدرس بخواهید که جهت درک شنیداری و تقویت در این زمینه شما را یاری دهد.

۳-زمانی را به تماشای فیلم‌های زبان اصلی، بدون زیرنویس اختصاص دهید. می‌توانید فیلم ویدیویی را بارها تماشا کنید تا معانی لغات را درک کنید. در این مرحله زیرنویس به زبان مادری با مهارت شنیداری اختلال ایجاد می‌کند. اگر فیلم انگلیسی دارای زیرنویس انگلیسی باشد بهترین گزینه برای آموزش مهارت شنیداری است. با کمی جستجو می‌توانید فیلم‌های آموزشی انگلیسی با زیرنویس انگلیسی را پیدا کنید. تماشای چند باره فیلم بسیار به پیشرفت زبان آموزان کمک خواهد کرد. اجازه دهید برای لحظاتی هم زبان انگلیسی ببینید و بشنوید. شاید اوایل خواندن زیرنویس و شنیدن صدای بازیگر برایتان مشکل باشد ولی به مرور به آن عادت خواهید کرد.

۴-با یک فرد انگلیسی زبان صحبت کنید و علاوه بر مهارت شنیداری، مهارت صحبت کردن را نیز تقویت کنید. شبکه‌های اجتماعی بسیاری در این زمینه وجود دارند که کافی ست در آن‌ها عضو شده و فعال باشید. از طریق اسکایپ Skype هم می‌توان به صورت واقعی‌تری با افراد انگلیسی زبان صحبت کرد.

۵-به رادیوی انگلیسی زبان گوش کنید. مثلاً می‌توان اخبار را به زبان انگلیسی گوش داد و یا در برخی از کانال‌های به نمایش‌های رادیویی مورد علاقه‌تان گوش دهید. رادیو در تقویت مهارت شنیداری نقش پررنگی دارد که بهتر است در سطح حرفه‌ای‌تر از آن استفاده کنید.

۶-آموزش زبان انگلیسی را به صورت صوتی فراگیرید. برخی از مؤسسات درس‌های انگلیسی را به صورت شنیداری و صوتی عرضه می‌کنند که علاوه بر آموزش زبان، مهارت شنیداری نیز تقویت خواهد شد.

۷-به پادکست‌های انگلیسی زبان گوش دهید. موضوعاتی که برایتان جالب است را انتخاب کرده و به آن گوش کنید. تقویت مهارت شنیداری از این طریق بسیار ساده و کاربردی است.

۸-دانش خود را در زمینه درک اصطلاحات و ترکیبات انگلیسی افزایش دهید. بخش مهمی از هر زبان را اصطلاحات و ضرب المثل ها تشکیل می‌دهد. بدون فراگیری این موارد، بخش زیادی از زبان انگلیسی را نمی‌توان درک کرد.

توصیه‌های مهم برای تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی

زمان گوش دادن به زبان انگلیسی را افزایش دهید. ساعت‌ها به انواع صوت انگلیسی گوش دهید. پادکست، سخنرانی، اخبار، موسیقی و هر چیزی را به زبان انگلیسی بارها گوش دهید. این راهی اعجاب انگیز برای بالابردن مهارت‌های شنیداری است که به زودی تأثیر خود را نشان خواهد داد. اگر متن مورد نظر را متوجه نمی‌شوید می‌توانید از نوشته همراه با صوت استفاده کنید. برای مثال شعر مورد نظر را نوشته و به موسیقی انگلیسی گوش دهید و همراه خواننده تکرار کنید. همین یک راه موجب جهش شگفت انگیزی در مهارت شنیداری خواهد شد.

بهتر است هم زمان با گوش دادن، صحبت کنید. صحبت کردن تأثیر شنیدن را دوچندان کرده و یادگیری را با موفقیت و ماندگاری تلفیق می‌کند. در هنگام تماشای فیلم می‌توانید همراه بازیگر تکرار کنید. چندین بار فیلم زبان اصلی را با دقت گوش داده و سعی کنید جمله بازیگر را زودتر از او تکرار کنید.

دانلود رایگان مقاله

یک نظر

  1. دوستان سلام از آنجائيكه كسب مهارت شنيداري و تسلط به آن جزو دغدغه و آرزوهاي هر زبان آموز علاقمند است، بنده ميخواهم نرم افزار معروف JetAudio را معرفي كنم كه براي تمرين كردن روي فايل ها صوتي و تصويري فوق العاده مفيد و كارآمد است. در نسخه جديد اين نرم فراز قابليت بسيار خوبي تعبيه شده است. زماني كه شما پخش را مكث ميكنيد و قصد داريد مجددا آن را پخش كنيد، مي توانيد تعيين كنيد كه هنگام از سرگيري پخش مجدد چند ثانيه به عقب رود و اين قابليت براي تكرار قسمت هايي كه حرف هاي گوينده و يا كلام گفته شده را متوجه نشديم و دوست داريم كه مجددا بشنويم بسيار مفيد و كار ساز است كه هم براي بهتر فهميدن گفتگوها موثر است و هم فوق العاده براي transcribing يعني پياده سازي متن مفيد و كارآمد است. خصوصا دوستاني كه روي ترانه هاي انگليسي كار ميكنند و اول خودشان سعي ميكنند تا lyrics يا متن ترانه را پياده سازي كنند و بعد براي پيدا كردن و ديدن متن ترانه سراغ اينترنت بروند. همچنين اين نرم افزار ميتواند براي مدرسين عزيز نيز بسيار مفيد و كارساز باشد مخصوصن در كلاس هاي آزمايشگاه براي تمرين روي فايل هاي صوتي و تصويري. شهروز مدرس و مترجم زبان انگليسي telegram.me/booklessenglish instagram.com/booklessenglish در صورتي كه اين مطلب را مفيد ديديد آن را با ديگران نيز سهيم شويد و به دوستان و گروه هاي ديگر ارسال كنيد. Sharing is caring @booklessenglish

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.