کسر خدمت سربازی

نحوه گرفتن کسر خدمت با انجام پروژه

پرسش‌های زیادی در ارتباط با نحوه گرفتن کسر خدمت با انجام پروژه در ذهن فارغ التحصیلان وجود دارد که در این مطلب به آن می‌پردازیم. از این پس دانشجویان و فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی می‌توانند با انجام طرح پژوهشی از امکان کسر خدمت استفاده کنند و به ازای پژوهش انجام شده، از دوره خدمت آنان کسر می‌شود. هدف از این طرح استفاده هر چه بهتر از توان علمی دانش آموختگان و تسهیل خدمت سربازی است. داوطلبان استفاده از کسر خدمت با انجام پروژه می‌توانند از دو طریق درخواست خود را ارسال کنند:

ا- نخبگان و استعدادهای برتر

مشمولان نخبه که قبلاً در بنیاد ملی نخبگان تأیید شده‌اند می‌توانند با داشتن مدرک کارشناسی، به بنیاد ملی نخبگان مراجعه کرده و از این طریق به نیروهای مسلح معرفی شوند. این افراد پس از طی مراحلی به سازمان‌های ذی‌ربط مرتبط با نیروهای مسلح برای امر پژوهش معرفی خواهند شد. با توجه به شرایط و ضوابط موجود متقاضی کسر خدمت با انجام پروژه، باید به مدت حداقل یک سال بر روی پروژه مطرح شده، تحقیقات انجام دهد و پس از تکمیل پروژه و طی دوره آموزشی کارت پایان خدمت خود را از نیروهای مسلح دریافت کند. پروژه تحقیقاتی می‌تواند در موضوعات مربوط به نیروهای مسلح باشد و یا اینکه با توجه به نیاز نهاد و دستگاه معرفی شده تحقیق صورت پذیرد. داوطلبان این طرح با توجه به تخصص ممکن است در نهادهای مختلفی معرفی شوند.

۲- مشمولان غیر نخبه

مشمولان غیر نخبه که تمایل به استفاده از کسر خدمت با انجام پروژه را دارند می‌بایست مدرک کارشناسی ارشد و دکترا را داشته باشند. در حال حاضر مشمولان غیر نخبه با مدرک کارشناسی نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند. مشمولان کارشناسی ارشد و مقاطع تحصیلی بالاتر با انجام پروژه‌های تحقیقاتی مورد تأیید بنیاد نخبگان نیروهای مسلح با توجه به ضوابط مشخص از مزایای کسر خدمت با انجام پروژه بهره‌مند خواهند شد.

کسر خدمت با انجام پروژه

نحوه گرفتن پروژه تحقیقاتی

الف- بنیاد نخبگان نیروهای مسلح

داوطلب فارغ التحصیل با مراجعه به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح می‌تواند اطلاعات لازم را به دست آورد. در هنگام مراجعه مدارک تحصیلی و رزومه برای تشکیل پرونده و عضویت در بنیاد ملی نخبگان الزامی است. با تکمیل پرونده مراحل عضویت در بنیاد نخبگان انجام خواهد شد. در صورت تأیید به سازمان و یا نهاد مرتبط با تخصص خود معرفی شده و تقاضای انجام پروژه را تکمیل می‌کنید. بدیهی است برای کسر خدمت با انجام پروژه در سازمان مورد نظر می‌بایست به توافق رسیده و به طور واضح مشخص شود، در ازای انجام پروژه چند ماه از خدمت سربازی کسر خواهد شد.

ب- سازمان نظامی مورد تأیید نیروهای مسلح

مراجعه به سازمان مورد تأیید بنیاد نخبگان نیروهای مسلح راه دیگری است که می‌توانید برای انجام پروژه توافق کرد. با انجام این کار قدرت انتخاب بیشتری دارید و می‌توانید پروژه‌هایی مرتبط باعلاقه خود انتخاب کنید. در صورتی که بتوانید برای انجام تحقیقات نظر سازمانی را جلب کنید، از طرف سازمان مورد نظر نامه‌ای برای بنیاد نخبگان نیروهای مسلح ارسال خواهد شد و روال اداری آن طی می‌شود.

نکته: موضوع پروژه مشمولان نخبه می‌بایست در ارتباط با مسائل کشوری و مشمولان غیر نخبه در ارتباط با مسائل دفاعی و امنیت کشور باشد.

میزان کسر خدمت با انجام پروژه

به طور معمول دو نوع کسر خدمت برای پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود. کمتر از ۹ ماه و یا بیشتر از ۹ ماه زمانی است که برای کسرخدمت با انجام پروژه واحد در نظر گرفته شده است. چنانچه پژوهش در ارتباط با طراحی و یا ساخت یا تحقیق مهم و ویژه‌ای باشد کسر خدمت بیشتری خواهید گرفت. برای پروژه‌هایی که کسر خدمت بیش از ۹ ماه را به همراه داشته باشند سخت گیری‌های بیشتری صورت می‌گیرد؛ اما می‌توان چند طرح کوتاه‌تر را یکی پس از دیگری انجام داده و نتیجه تمام تحقیقات را برای ارزیابی کسر خدمت به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح ارسال کرد.

توجه داشته باشید که انجام پروژه‌های این چنینی ساده نیست و می‌بایست گزارش کار مرتب و کاملی را ارائه دهید به طور معمول هر ۳ ماه یک‌بار نتیجه تحقیقات انجام شده و فعالیت مشمولان طرح پژوهشی بررسی می‌شود تا روند کار مشخص شود. پس از پایان پژوهش، نهاد مورد نظر پیشنهاد کسری خدمت را به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح ارسال خواهد کرد. پیشنهاد کسر خدمت باید به تأیید نیروهای مسلح برسد.

کسر خدمت با انجام پروژه و پایان نامه

با ارائه پایان نامه و CD آن به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح می‌توان منتظر نتیجه داوری برای مدت کسر خدمت شد. با توجه به موضوع پایان نامه و پژوهش انجام شده، سازمان نظامی مربوط، نظر خود را به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح اعلام می‌دارد. پایان نامه می‌تواند کسر خدمتی زیر ۶ ماه را به همراه داشته باشد. امکان گرفتن پروژه و ارائه پایان نامه به طور هم زمان نیز وجود دارد و در صورت لزوم می‌توان به نتیجه داوری در مورد زمان کسر خدمت اعتراض کرده و تقاضای تجدید نظر نیز داشت. بدیهی است رها کردن پروژه تا قبل از تکمیل نهایی هیچ امتیازی را برای مشمولان در بر نخواهد داشت. فقط در مواردی که قطع پروژه از طرف نهاد علمی صورت گیرد، به ازای انجام پروژه در هر مقطع، کسر خدمت محاسبه خواهد شد.

دانلود رایگان مقاله

یک نظر

  1. با سلام وقت بخیر یک سوال داشتم برای کسری خدمت، من رشته ی کارشناسیم عمران داشنگاه پیامنور بود الان هم احتمالا ارشد مدیریت ساخت پیامنور قبول شم . می خواستم بدونم برای کسری خدمت چه پروژه هایی مکن هست به من بدهند ساخت یا طراحی یا تحقیق. خیلی ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.