معدل پایین

با معدل پایین هم می‌توان پذیرش تحصیلی گرفت اگر…

آیا تصور می‌کنید برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر نیاز به معدل بالای تحصیلی دارید؟ بهتر است بدانید راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید حتی با معدل کم نیز پذیرش تحصیلی بگیرید. باور داشته باشید که با معدل پایین نیز می‌توان موفق به ادامه تحصیل در کشور موردنظر شد. در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی را برای دریافت پذیرش تحصیلی یادآوری کنیم. اگر معدل پایین دارید چرا راه‌های دیگر را امتحان نمی‌کنید؟

نکاتی ارزشمند برای معدل پایین ها

– لازم است بدانید که کمیته بررسی پرونده تحصیلی، به مجموع مدارک ارسالی متقاضی توجه می‌کند نه صرفاً معدل. معدل به‌تنهایی نمی‌تواند شرط کافی برای دریافت پذیرش تحصیلی باشد. حتی با معدل ۱۲ هم می‌توانید به بهترین دانشگاه‌ها فکر کنید. بسیاری از افراد به‌صرف داشتن معدل پایین، شانس خود را کم می‌بینند و بقیه مدارک را ناقص ارسال می‌کنند. حتماً همه مدارک درخواستی را به بهترین شکلی تهیه و تنظیم کنید.

– برخی از دانشگاه‌های معتبر شرایط بسیار دشواری برای پذیرش دارند به‌طوری‌که حتی معدل‌های بالا هم شانس زیادی ندارند. در این دانشگاه‌ها رقابت زیادی بین متقاضیان وجود دارد. برای معدل پایین‌ها بهتر است این دانشگاه‌ها را برای تحصیل انتخاب نکنند.

– نرخ مصوب دانشگاه‌ها برای دریافت شهریه تفاوت دارد. با توجه به نوسان نرخ ارز دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که متقاضی کمتری دارند. پیشنهاد می‌کنم به فکر بورسیه تحصیلی نباشید زیرا شانس پایینی دارید. البته برای پرداخت شهریه همیشه شانس بیشتری وجود دارد. منابع مالی خود را بررسی کنید و با توجه به آن دانشگاه مقصد را انتخاب کنید.

نگران هزینه دانشگاه نباشید. دانشگاه‌ها به روحیه پژوهشی و تحقیقاتی اهمیت بیشتری می‌دهند. با تحصیل در دانشگاه موردنظر و کسب نمرات خوب بعد از یک سال، می‌توانید تقاضای دریافت بورسیه تحصیلی دهید. البته در این مرحله باید بتوانید معدل خوبی به دست آورید. معدل بالا در حین تحصیل ملاک ارزیابی بورس تحصیلی است.

– معدل پایین را می‌توان با استفاده از راه‌های دیگری جبران کرد. تجربه کاری و حرفه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی امتیاز محسوب می‌شود. به‌طور حرفه‌ای درزمینهٔ تخصص خود تجربه‌اندوزی کنید و مهارت لازم را کسب کنید. مدرک به‌تنهایی نشان‌دهنده توانایی‌هایتان نیست.

تصور کنید داوطلبی با مدرک مهندسی و چند سال تجربه کاری در منطقه آزاد پتروشیمی جنوب و آشنایی با چندین نرم‌افزار تخصصی ولی با معدل پایین از دانشگاه شهرستان و داوطلب دیگری با معدل بالا از دانشگاهی معتبر و بدون تجربه کاری مرتبط، کدام شانس بیشتری برای اخذ پذیرش تحصیلی دارند؟

پذیرش تحصیلی برای معدل پایین

-ارائه و انتشار مقالات تحقیقاتی در ژورنال‌ها و همایش‌های بین‌المللی می‌تواند تأثیر معدل پایین را کمرنگ کند. برای نشان دادن روحیه تحقیق و علاقه به تحصیل، درزمینهٔ تخصصی خود مقالات متعددی انتشار دهید. اکثر دانشگاه‌ها در مقاطع ارشد و دکترا برای روحیه پژوهشی افراد بهای بیشتری قائل می‌شوند.

دو داوطلب هم سن و با نمره زبان یکسان اولی با معدل ۱۳ از دانشگاه نه‌چندان شاخص ولی با انتشار ۶-۵ مقاله ISI که هرکدام چندین بار، توسط دیگر مقالات استناد شده است. دومی با معدل ۱۸ از دانشگاه بهتر و تنها با یک مقاله بدون استناد. به نظر شما شانس دریافت پذیرش تحصیلی برای کدام‌یک بیشتر است؟

– در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی نمرات خوبی به دست آورید. همه دانشگاه‌های خارجی مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره مصوب را می‌خواهند. سعی کنید نمره بالاتری در زبان انگلیسی دریافت کنید. نمره زبان بسیار بالا تا حدودی می‌تواند ضعف معدل را کمرنگ کند.

– در دوره‌های کوتاه‌مدت شرکت کنید. برای مثال برای رشته‌های مدیریت و یا روانشناسی و … دوره‌های تخصصی وجود دارد که هم در داخل و هم در خارج از کشور برگزار می‌شود. در دوره‌های آموزشی مرتبط با رشته تحصیلی شرکت کنید و ضعف معدل را جبران کنید. کارگاه‌های آموزشی و انجمن‌های علمی معتبر، برنامه‌های متنوعی را برای علاقه‌مندان ارائه می‌دهند. از فرصت‌های کارآموزی و شرکت در اجلاس‌ها استفاده کنید. این موارد تأثیر زیادی در رزومه تحصیلی خواهد داشت.

-حتی اگر معدل پایینی دارید نومید نشوید و سعی کنید پایان‌نامه قوی ارائه دهید. استاد راهنما می‌تواند در پایان‌نامه تأثیر خوبی داشته باشد. نگارش پایان نامه قوی، باعث جبران بسیاری از کاستی‌های دوران تحصیل خواهد شد. در این سال آخر فعال باشید شاید بتوانید نظر یکی دو استاد را جلب کنید و توصیه‌نامه‌های خوبی دریافت کنید. توصیه‌نامه از اساتید در متقاعد کردن گروه بررسی پرونده تحصیلی نقش مثبتی دارد.

– در تمام دنیا دانشگاه‌هایی وجود دارند که با معدل ۱۲ و نمره زبان کم هم حاضرند پذیرش تحصیلی بدهند. قبل از هر اقدامی بهتر است لیست دانشگاه‌های معتبر و قابل ارزیابی وزارت علوم را بررسی کنید تا از اعتبار علمی دانشگاه مطمئن شوید.

– پرونده ارسالی برای اخذ پذیرش تحصیلی، باید بتواند کمیته داوری را متقاعد کند. مهم ماهیت و کیفیت مدارک ارسالی است و تنها یکی از مدارک نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد. صلاحیت علمی و فردی متقاضی درمجموع سنجیده خواهد شد. لذا ضروری است تا ضعف در معدل را با جدی گرفتن مدارک دیگر هم‌پوشانی کنید.

– برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا باید ظرفیت علمی خوبی داشته باشید. چنانچه چنین پشتوانه قوی را نداشته باشید حتی در صورت پذیرش، نمی‌توانید تحصیلات را با موفقیت به اتمام برسانید. در این صورت شاید بهتر باشد کمی تغییر موضع بدهید. دومین مدرک کارشناسی ارشد را در یک دانشگاه معتبر خارجی دریافت کنید و تجربه موفق جدیدی را به دست آورید.

-افرادی که قدر فرصت‌ها را می‌دانند موفق‌تر خواهند شد. این موضوع به معدل و یا ملیت مربوط نمی‌شود. شاید دانشگاه‌های کمی وجود داشته باشند که درخواست پذیرش تحصیلی شمارا قبول کنند ولی ارزش امتحان کردن را دارد. برای ادامه تحصیل برنامه‌ریزی کنید و مدارک لازم را تهیه کنید. همیشه می‌توان با معدل پایین ولی مدارک مستند قوی، درخواست پذیرش تحصیلی را تنظیم کرد.

دانلود رایگان مقاله

۶ c دیدگاه ها

  1. اگر معدلمون پایین باش و سابقه کاری مرتبط با رشته امون همزمان با تحصیلاتمون باش چطور؟

  2. سلام اگه معدلمون دیپلممون ۱۶ باشه بخوایم برای بورسیه ترکیم شرکت کنیم اگه مدرک زبان ترکی داشته باشیم و تو آزمون یوس قبول بشیم برا بورسیه قبول میشیم؟

  3. سلام.کارشناسی حقوق با معدل۱۲/۲۲و ارشد حقوق با معدل۱۷/۳۰..ایا امکان ادامه تحصیل تو ارشد مجدد تو المان برام هست؟؟

    1. سلام من معدل کتبیم ۱۱.۹۳ و معدل کل دیپلمم ۱۷.۵۶ صدم شده کدوم معدل واسه تحصیل در خارج مهمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.