رفرنس نویسی مقالات علمی

ساده‌ترین روش‌های رفرنس نویسی مقالات انگلیسی و فارسی

رفرنس ‌نویسی مقالات و پایان‌نامه‌ها همواره یکی از فرایندهای دشوار  و یکی از معضلات بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی محسوب می‌شود. دلیل این امر این است که دانشجویان و پژوهش‌گران با ابزارها و فناوری‌های نوینی که برای انجام تحقیقات آکادمیک و علمی طراحی شده است آشنا نیستند و غالباً سعی دارند به‌صورت دستی فرآیند رفرنس نویسی را انجام دهند. ترجمانو سعی دارد در این مطلب جامع‌ترین و ساده‌ترین روش برای رفرنس نویسی مقالات و منابع علمی را توضیح دهد. در ادامه نه‌تنها رفرنس نویسی مقالات انگلیسی را توضیح می‌دهیم، بلکه راهکاری نوین برای ارجاع دادن به مقالات فارسی را نیز به مخاطبین عزیز ارائه خواهیم داد.

بهترین روش برای رفرنس نویسی مقالات انگلیسی استفاده از گوگل اسکالر

سایت گوگل اسکالر، بزرگ‌ترین موتور جستجوی آکادمیک و محصول شرکت گوگل است که با استفاده از آن می‌توانید به جستجوی موضوع مورد نظرتان بپردازید، و به سادگی به تعداد زیادی از مقالات و تحقیقات علمی دست‌رسی داشته باشید. در پست‌های قبل به معرفی روش استفاده از گوگل اسکار پرداختیم. در این مطلب به توضیح و آموزش رفرنس نویسی با استفاده از گوگل اسکالر می‌پردازیم.

 

با ورود به سایت گوگل اسکالر، با محیطی کاملا مشابه با موتور جستجوی گوگل رو به رو می‌شوید. کافی‌است عنوان مقاله مورد نظر را در نوار جستجوی گوگل اسکالر وارد کنید و علامت جستجو را بزنید.

 

 

جستجوی مقاله در google scholar

 

صفحه‌ی جدید، حاوی نتیجه ی جستجو می باشد. شما با کلیک بر روی گزینه‌ی Cite، امکان دست‌رسی به چندین فرمت ارجاع دهی را خواهید داشت.

 

ارجاع دهی با google scholar

 

 

رفرنس نویسی به وسیله گوگل اسکالر

 

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در گوگل اسکالر سبک‌های رفرنس‌دهی MLA –APA –Chicago-harvard و  Vancouver را در اختیار خواهید داشت. هر کدام از این فرمت‌ها از روش خاص خود برای استناد به منبع و نویسنده استفاده نموده است. عمده تفاوت بین این چند سبک، ترتیب و نوع نوشتن نام نویسنده یا نویسندگان متن است. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است.

  • MLA: نام نویسندگان، «عنوان منبع»، آخرین تاریخ ویرایش
  • APA: نام نویسندگان (آخرین تاریخ ویرایش متن). عنوان منبع.
  • Chicago: نام مولف ۱، نام مولف ۲، نام مولف ۳. «عنوان منبع». (سال انتشار)
  • Harvard : نام خانوادگی مولف، نام، (اولین سال انتشار). عنوان منبع.
  • Vancouver: حرف اولیه نام خانوادگی به همراه نام. عنوان منبع.

برداشت و استفاده از این ارجاعات به چندین شکل می‌تواند صورت بگیرد. یکی از راه‌ها کپی کردن متن ارجاع است ولی روش بهتر استفاده از نرم‌افزارهای پیشنهاد شده برای رفرنس نویسی است.

 

درج ارجاع با استفاده از google scholar

 

شما با انتخاب هر کدام از آن‌ها فایل لیست ارجاعات را با پسوندی که برای نرم‌افزار مربوطه قابل خواندن است، دانلود می‌نمایید و به کمک نرم‌افزارها، منابع را به فایل خود ارجاع می‌دهید. ما به اختصار در مورد هر کدام از این نرم‌افزار ها توضیحی ارائه می‌دهیم.

  • BibTeX: این نرم‌افزار به طور گسترده برای ارجاع اطلاعات کتاب‌شناسی کاربرد دارد. برای فایل‌های متنی از نوع لاتک LaTeX استفاده می‌گردد. لاتک یک سیستم آماده‌سازی متن می‌باشد که با استفاده از جنبه‌های مختلف حروف چینی سرویس‌هایی چون ارجاعات بین منابع گوناگون – جداول و نمودارها، طرح‌بندی صفحات  را ارائه می‌دهد.
  • EndNote: رایج ترین نرم‌افزار درزمینه ی ارجاع دهی می‌باشد که برای پروپوزال های تحقیقاتی، پایان نامه و هر نوشته ی تحقیقاتی دیگر کاربرد دارد و از فرمت های نوشتاری استاندارد بهره میبرد.
  • RefMan (Refrence Maneger): در سال ۱۹۸۲ توسعه یافت که توسط سیستم عامل های CP/M و بعد از آن DOS و ویندوز و مکینتاش قابل استفاده گردید.
  • RefWorks : این نرم‌افزار تحت وب می‌باشد و به شما اجازه‌ی مدیریت پایگاه داده‌ای از اطلاعات مربوط به ارجاعات را می‌دهد. این نرم‌افزار به صورت اتوماتیک طی چند ثانیه، متناسب با فرمت نوشته ی شما، لیست ارجاعات را مهیا می‌کند.

می‌توانید به مطالب پیشین ما برای آشنایی بیشتر با نرم‌افزارهای رفرنس نویسی که پیش از این در ترجمانو معرفی شده است مراجعه نمایید.

 

بهترین روش برای رفرنس نویسی مقالات فارسی ارجاع دهی با استفاده از علم نت

سایت علم نت موتور جستجوی علمی فارسی است که کاملاً مشابه با گوگل اسکالر عمل می‌کند. بنابراین تنها به توضیح مختصر روش رفرنس نویسی با استفاده از سایت علم نت بسنده می‌کنیم.

ابتدا موضوع یا عنوان مقاله مورد نظر را در صفحه ی اول وارد می‌کنیم و جستجو را آغاز می‌نماییم.

 

جستجوی مقالات فارسی در علم نت

 

با توجه به موارد یافت شده، گزینه‌ی «ارجاع» را انتخاب می‌کنیم.

 

روش رفرنس نویسی مقالات فارسی

خروجی را با توجه به امکاناتی که داریم، می‌توانیم کپی کرده، یا به‌عنوان ورودی برای نرم‌افزار BibTeX یا EndNote ذخیره نماییم.

روش ارجاع‌دهی مقالات فارسی

دانلود رایگان مقاله

۸ c دیدگاه ها

  1. سلام.من خودم از گوگل اسکولاراستفاده کردم وجدیدا هم علم نت/خیلی لازم و کاربردی هستند برای منافع فارسی ولاتین باید همه دانشجویان بلد باشن//ممنونم از آموزش خوب شما

  2. سلام. ممنون میشم اگر توضیح بفرمایید که در اند نوت چطوری میشه مقالات فارسی و انگلیسی رو به سبک پایان نامه در قسمت منابع تفکیک کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.