انتخاب عنوان پایان نامه

انتخاب عنوان پایان نامه و تصمیم درست در انتخاب سوال تحقیق

مدرک دکترا بالاترین مرحله‌ای است که شما می‌توانید به آن دست‌یابید. آن‌چه مدرک دکترا را متفاوت از دیگر مدرک‌ها می‌کند، فرآیند نوشتن پایان نامه یا رساله دکتری آن است. نوشتن پایان نامه، تحقیقی تجربی و ابتکاری است که سؤالات تحقیق را در پنج بخش پاسخ می‌دهد. بعضی از کالج‌ها هم پایان نامه را در سه بخش مورداستفاده قرار می‌دهند، اما این گزارش اغلب در پنج بخش ارائه می‌شود. پیش از این نکاتی را درباره نوشتن پایان نامه دکتری ارائه داده‌ایم. در این مطلب هدف ما بررسی و شرح چگونگی انتخاب عنوان پایان نامه است.

نوشتن پایان نامه با ایجاد یک سؤال تحقیق آغاز می‌شود. سؤال تحقیق به‌طور مشخص سؤالی است که بر روی بخش موردمطالعه شما متمرکز است. آن‌چه اتفاق می‌افتد این است که افراد می‌خواهند سوالاتشان را با مشخص کردن چیزی که به آن باور دارند مطرح نمایند و  تحقیق را فقط به خاطر اثبات باورشان انجام می‌دهند. اولین قدم در ایجاد یک عنوان پایان نامه مناسب این است که به یاد داشته باشیم، باید سؤالی را بپرسیم که می‌خواهیم در مورد جواب آن تحقیق کنیم. پس بدون هیچ‌گونه فکر قبلی، این مسئله را در مورد سؤال در‌نظر می‌گیریم که این تحقیق چه چیزهایی را به ما نشان می‌دهد و چه چیزهایی را نشان نمی‌دهد.

عنوان پایان نامه

روی‌هم‌رفته نظرات زیادی در مورد چگونگی انتخاب عنوان پایان نامه وجود دارد. همان‌طور که آماده می‌شوید تا وارد نوشتن مسئله برای پایان نامه شوید، توجه داشته باشید مسئله‌ای را انتخاب کنید که در مورد آن احساس دارید، چیزی که می‌توانید آن را کامل کنید تا به یک دکتر تبدیل شوید، چیزی که در رشته خودتان بخواهید آن را شروع کنید و این لیست به همین صورت ادامه دارد. من توصیه‌های زیادی در مورد این‌که چگونه عنوانم را انتخاب کنم داشتم که پیدا کردنش در میان همه‌چیزهایی که تا حالا گفتم سخت است. من یک عنوان برای پایان نامه‌ام داشتم اما به خاطر اینکه احتمالاً به هشت فرضیهٔ باطل و فرضیهٔ جایگزین دیگر نیاز پیدا می‌کنم اوضاع برایم خیلی پیچیده می‌شود. هدف من این است که پایان نامه‌ام را به‌موقع به پایان برسانم و این به اینمعنی است که اوضاع را ساده حفظ کنم. یک نکته مهم این است که فرآیند نوشتن پایان نامه یک سال یا بیشتر طول می‌کشد، بنابراین خیلی در مورد آن عجله نکنید.

اخیراً یکی از استادهای من به نام دکتر آستین، اطلاعات زیر را به‌منظور کمک به مشخص کردن عنوان پایان نامه پیشنهاد داد. دکتر آستین سه عنوان پایان نامه انتخابی را پیشنهاد می‌کند، نه با جزئیات، فقط عنوان‌ها. در مورد هر یک از عنوان‌ها به‌منظور فهمیدن این‌که چه تحقیقی در هر یک از بخش‌ها کامل شده است، تحقیق کنید و همچنین در مورد محدودیت‌ها یا سؤال‌هایی که پرسیده نشده است. این مسئله به شما اجازه می‌دهد که سؤالی تحقیق را زمانی که در میانه آن هستید و به “قلب” دست پیدا کردید مطرح کنید. «قلب» همان‌جایی است که سؤال تحقیق پایان نامه در آنجا می‌تواند استفاده شود.

انتخاب عنوان پایان نامه و نوشتن سؤال تحقیق به آن آسانی که ممکن است به نظر بیاید نیست. این چالش برای این است که ممکن است هیچ فکر یا ایده‌ای در مورد این‌که تحقیق چه چیزی را می‌خواهد نشان بدهد نداشته باشیم. دلیل اینکه نمی‌خواهیم به سؤال تحقیق پاسخ دهیم این است که مطمئن شویم که هیچ پیش فرضی وجود ندارد. پس فکر نوشتن پایان نامه به‌عنوان موضوعی که می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم و به خاطر بسپاریم، این است که اگر شما در یک برنامهٔ پزشکی نیستید بیشتر دانشگاه‌ها هم به شما اجازهٔ انجام تحقیقات پزشکی را نمی‌دهند.

امیدوارم در زمان انتخاب عنوان پایان نامه و نوشتن سؤال تحقیق، این مطالب به شما کمک کند! تحصیل مبارک!

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.