نگارش سوال تحقیق مناسب

تبدیل ایده های پژوهشی به سؤال تحقیق

دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای تبدیل ایده‌های پژوهشی به سؤال تحقیق، پس از پیدا کردن موضوع مناسب برای پایان نامه، به جستجوی جدیدترین مقالات منتشرشده باید بپردازند. این امر در اغلب موارد شامل مرور کلی ادبیات تحقیق براساس تحقیقات انجام شده در آن زمینه خاص می‌باشد. پس از یک بررسی کلی و اطمینان از وجود ادبیات غنی درباره‌ی سوال تحقیق، اقدام به بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تر ضروری است. برای این کار باید حداقل یک یا دو مقاله اصلی را در نظر بگیرید و بخش اصلی تحقیق خود را بر اساس این مقالات پی‌ریزی نمایید.

مرور ادبیات به شما کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری نسبت به موضوع پژوهش پیدا نمایید و با آشنا شدن موضوع، سؤالاتی در ذهن شما به وجود خواهد آمد که راهنمای شما در دست‌یابی به موضوع نهایی پژوهش خواهد بود.

یکی از راه‌های مناسب برای یافتن موضوع پایان نامه، رجوع به مقالات و بخش ارائه‌ی پیشنهاد در مورد تحقیقات آتی خواهد بود که حاصل بررسی‌های محققان پیشین و بر مبنای دستاوردهای تحقیقات انجام‌شده می‌باشد و عمدتاً شامل موضوعاتی است که هنوز موردمطالعه‌ی دقیق قرار نگرفته‌اند.

تبدیل ایده تحقیق به سؤالات تحقیق قابل پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه این امر موجب تبدیل ایده‌های کلی و بعضاً غیر شفاف شما به سؤالاتی مشخص و دقیق به‌منظور اجرای تحقیق خواهد شد. بر این اساس، به‌منظور در اختیار داشتن معیاری برای سنجش مناسب بودن موضوعات، پیشنهاد می‌گردد عنوان و سؤالات تحقیق خود را بر اساس چک فهرستی به شرح زیر، مورد ارزیابی قرار دهید.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.