بهترین نرم‌افزارهای پایان‌نامه نویسی

(تقریباً) تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای اتمام تحصیلات و کسب مدرک تحصیلی خود ملزم به ارائه پایان‌نامه هستند. اما ازآن‌جایی‌که پایان‌نامه نویسی قواعد و اصول خاصی دارد، نوشتن آن برای عده‌ی بسیاری از دانشجوها کاری دشوار، پردردسر و وقت‌گیر بوده و گاهی پایان‌نامه نوشته‌شده، صرفاً به دلیل عدم رعایت استانداردهای نوشتاری بارها و بارها رد می‌شود و مورد ویرایش قرار می‌گیرد.

اگر شما نیز به‌زودی کار نوشتن پایان‌نامه خود را شروع می‌کنید، این مطلب را مطالعه نمایید تا با ۵ مورد از بهترین نرم‌افزارهای پایان‌نامه نویسی که به پیشرفت کار شما کمک خواهند کرد، آشنا شوید.

۱) نرم‌افزار رفرنس‌نویسی Endnote – یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای رفرنس‌نویسی پایان‌نامه

بسیاری از دانشجویان، درج مراجع در انتهای پایان‌نامه را امری دشوار می‌دانند. نرم‌افزار Endnote ازجمله نرم‌افزارهای پایان‌نامه نویسی است که قادر است یک بانک اطلاعاتی از مقالات مورداستفاده شمارا ایجاد و ذخیره نماید و هر زمان که نیاز به ارجاع به مقاله خاصی داشته باشید، Endnote به‌سرعت آن مقاله را فراخوانی خواهد نمود.

به‌علاوه نرم‌افزار Endnote با دسترسی به پایگاه‌های اطلاعات علمی آنلاین به شما در یافتن منابع بیشتر کمک خواهد کرد. برای یادگیری طرز کار با نرم‌افزار Endnote فیلم‌های آموزشی و مطالبی تدارک دیده‌شده است که علاقه‌مندان به یادگیری این نرم‌افزار می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند.

استفاده از نرم‌افزار Endnote به مدت ۳۰ روز رایگان است اما پس‌ازاین مدت در صورت تمایل به استفاده از نرم‌افزار باید آن را خریداری نمایید. البته همانند بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر، نسخه‌ی کرک شده‌ی آن در بازار ایران موجود و قابل استفاده است.

 ۲) نرم‌افزار Mendeley – مدیریت مقالات و فایل‌های پی‌دی‌اف، رفرنس‌نویسی و همه چیز!

نرم‌افزار Mendeley محصول انتشارات الزویر (Elsevier) و یکی از بهترین نرم‌افزارهای پایان‌نامه نویسی است که برای پیدا کردن آخرین تحقیقات انجام‌شده در خصوص پایان‌نامه خود و یافتن به‌روزترین منابع و هم‌چنین مشارکت آنلاین با دیگر محققان در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار می‌توانند تمامی فایل‌های پی‌دی‌اف موجود برروی فضای ذخیره‌سازی شما را به‌طور خودکار شناسایی کرده، عناوین دقیق هر مقاله، اطلاعات نویسند و … را به‌شما نشان دهد.

این نرم‌افزار قدرتمند قادر به برقراری ارتباط با مجموعه نرم‌افزارهای آفیس است. یکی از دلایلی که Mendeley در لیست بهترین نرم‌افزارهای پایان‌نامه نویسی قرار می‌گیرد، امکان ایجاد بیش از ۱۰۰۰ سبک رفرنس‌نویسی متفاوت نظیر IEEE، Harvard و … در این نرم‌افزار است.

از دیگر امکانات نرم‌افزار Mendeley پیوست کردن فایل‌های PDF به آن و امکان یادداشت‌نویسی روی این فایل‌ها است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این نرم‌افزار قدرتمند مطلب «راهنمای استفاده از Mendeley» را مطالعه کنید.

۳) نرم‌افزار Wunderlist – دفترچه یادداشتی برای کمک به نگارش پایان‌نامه

نرم‌افزار Wunderlist، ازجمله بهترین نرم‌افزارهای پایان نویسی، به‌منظور مدیریت امور مربوط به پایان‌نامه شماست. همان‌طور که از نام Wunderlist پیداست، این نرم‌افزار درواقع مانند دفترچه یادداشتی برای ثبت ایده‌ها و کارهایی است که در حین نوشتن پایان‌نامه به ذهنتان می‌رسد تا در موردشان تحقیق کنید. می‌توانید به لیست کارهای خود زمان بدهید یا آن‌ها را در گروه‌های مشابه دسته‌بندی نمایید.

از قابلیت‌های نرم‌افزار Wunderlist سازگار شدن با ویندوز، گوشی‌های هوشمند، تبلت و … هست. کارکردن با این نرم‌افزار بسیار ساده است.

۴) نرم‌افزار Evernote یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای دانشجویی

نرم‌افزار Evernote یکی از واجب‌ترین نرم‌افزارهای پایان‌نامه نویسی برای دانشجویان مقطع دکتری است که کارکرد ساده‌ای دارد و خریدن آن به هر قیمتی که داشته باشد می‌ارزد؛ اما در کمال تعجب، نرم‌افزار Evernote کاملاً رایگان است.

Evernote از آن دسته نرم‌افزارهای پایان‌نامه نویسی است که قادر است یک پایگاه داده از اطلاعات موردنیاز شما ایجاد نماید و هر زمان که به داده‌های خود نیاز داشتید، با یک جستجوی ساده آن‌ها را برایتان بازیابی نماید.

دومین ویژگی عالی نرم‌افزار Evernote توانایی این نرم‌افزار برای ذخیره نوشته‌های صفحات اینترنتی، ذخیره تصاویر، فایل‌های PDF و … است.

۵) نرم‌افزار Dropbox –نرم‌افزاری حیاتی برای جلوگیری از هدر رفتن ماه‌ها فعالیت برروی پایان‌نامه‌نویسی!

آخرین نرم‌افزار از مجموعه نرم‌افزارهای پایان‌نامه نویسی که به شما معرفی می‌کنیم، دستیاری است که به شما کمک می‌کند اطلاعات و نتایج مطالعه و تحقیقات خود را در محیطی امن ذخیره کرده، درصورت بروز مشکلات زحمات خود را از دست ندهید. هنگام نگارش پایان‌نامه، بارها و بارها مشاهده شده است که چه‌بسا نتایج چندین ماه تلاش شبانه‌روزی و بی‌خوابی‌های پیاپی، بر اثر بی‌دقتی، مشکلات و سوانح فیزیکی که ممکن است برای کامپیوتر شخصی شما اتفاق بیفتد، یا ناگوارتر از آن، سرقت رفتن تجهیزات سخت‌افزاری افراد در چند ثانیه بر باد رفته است و دانشجویان را با بهت و ناکامی تنها گذاشته است. یکی از توصیه‌های بسیار اساسی ترجمانو در هنگام انجام فرایند پایان‌نامه‌نویسی استفاده از فضای ابری برای ذخیره‌سازی و نگهداری فایل‌ها و نتایج تحقیقات شما است.

نرم‌افزار دراپ‌باکس یکی از بهترین و راحت‌ترین نرم‌افزارها برای انتقال آسان فایل‌های شخصی برروی فضای ذخیره‌سازی ابری محسوب می‌شود. هنگامی‌که این نرم‌افزار را روی سیستم خود نصب نمایید، یک فولدر به نام Dropbox توسط نرم‌افزار ساخته می‌شود که یک کپی از فایل‌های شما در آن ذخیره می‌کند تا مطمئن باشید به‌صورت ناخواسته فایل‌های خود را از دست نمی‌دهید. به‌علاوه شما با استفاده از نرم‌افزار Dropbox می‌توانید محتویات یک پوشه را با سایر کاربران اینترنتی به اشتراک بگذارید. حتی زمانی که سرویس ارائه‌دهنده ایمیل شما به دلیل حجیم بودن یک فایل اجازه آن را نمی‌دهد، نرم‌افزار Dropbox مشکل شما را حل خواهد کرد!

نصب نرم‌افزار Dropbox یکی از مهم‌ترین و اولین کارهایی است که برای نوشتن پایان‌نامه به آن نیاز دارید؛ زیرا بدون داشتن یک نسخه پشتیبان از فایل‌هایتان و صدمه دیدن ویندوز یا هاردتان، تمامی زحماتتان به هدر خواهد رفت.

دانلود رایگان مقاله

۶ c دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.