مرور ادبیات مقاله پژوهشی

چگونه مرور ادبیات مقاله ISI را تنظیم کنیم؟

مرور ادبیات (review of the literature) از مهم‌ترین بخش‌های پایان نامه است که باید بتوان به خوبی آن را نگارش و تنظیم کرد. این بخش در روند کلی هر مقاله تأثیرگذار است پیوند و ارتباط بخش‌های مختلف مقاله باید در کل نوشتار حفظ شود. نظر به اهمیت این موضوع در این مطلب و سری مطالب بعدی چگونگی نگارش بخش‌های مختلف پایان نامه بررسی می‌شود. در این قسمت چگونگی نگارش مرور ادبیات مقاله برای دانش پژوهان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در مرور ادبیات مقاله اطلاعاتی در مورد مسئله تحقیق و بررسی وضعیت کنونی آن برای مخاطبان در نظر گرفته می‌شود. نحوه تنظیم اطلاعات ارائه شده بسیار مهم است به این صورت که خواننده اثر باید متوجه موضوع تحقیق بشود ولی از زیاده روی و طولانی شدن مطلب نیز پرهیز شود.

تعیین مقدار جزئیات ارائه شده به مخاطب بستگی به موضوع و رشته مورد بحث داشته و نمی‌توان عیار ثابتی را برای آن در نظر گرفت. گاهی با یک پاراگراف می‌توان مرور ادبیات محکم و خوبی را تنظیم کرد و در پاره‌ای از موارد می‌بایست دو تا سه صفحه را به نگارش مرور ادبیات تحقیق اختصاص داد. به طور کلی در بخش مرور ادبیات باید این موارد را در نظر گرفت:

چگونگی ساختار بخش مرور ادبیات مقاله

کارهای انجام شده در موضوع مورد پژوهش و پیشرفت‌هایی که در این زمینه شده و نقاط ضعف و قوت کارهای انجام شده را بیان کنید. از جدیدترین و بهترین تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق بگویید. به وضوح شرح دهید این تحقیق چه مشکلی را می‌خواهد برطرف کند.

ترجمه کتاب های مرجع

بهترین روش‌های ارجاع به مقالات قبلی

روش‌های متفاوتی برای ارجاع به تحقیقات گذشته وجود دارد که هر کدام شیوه خاص خود را دارد به طور کلی، ۴ روش اصلی برای اطلاع رسانی در این زمینه وجود دارد.

الف- گاهی بنا بر ضرورت و به جهت سادگی و خوانایی بیشتر، به نویسنده بیش از یافته‌های او اهمیت داده می‌شود که بیشتر مقایسه‌ای است بین دو نویسنده.

ب- گاهی برای مقایسه چند اثر از یک نویسنده در ارجاع به نام نویسنده بیش از یافته‌ها اهمیت داده می‌شود.

ج- در این روش به یافته‌ها بیش از نام اهمیت داده می‌شود که البته به خاطر استفاده از افعال مجهول جملات طولانی‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد و متن دشواری به دست می‌آید.

د- در برخی از موارد به طور کلی نامی از نویسنده وجود ندارد و تنها به یافته‌های او بسنده می‌شود و به مقاله اصلی بدون ذکر نام ارجاع داده می‌شود.

زمان و حالت افعال به کار رفته در مقاله

در بخش ابتدایی مرور ادبیات مقاله از حال ساده و حال کامل استفاده می‌شود. در ادامه برای بیان مسئله‌ که مورد تحقیق و پژوهش می‌باشد از حال کامل استفاده می‌شود. روند تحقیق را با تاریخ‌های گذشته نشان داده برای سال انتشار و زمان دقیق مقاله نوشته شده از گذشته ساده استفاده می‌شود. برای تأکید روی قسمت خاصی از تحقیقات باید فعل گذشته به کار برده شود.

چگونگی مطرح کردن نقاط ضعف و یا نوآوری تحقیقات قبلی

در بخش مرور ادبیات مقاله باید بتوانید نقاط قوت پژوهش خود را پررنگ کرده و نقاط ضعف موارد مشابه قبلی را تشریح کنید. حتی اگر مورد تحقیق کاملاً جدید بوده و قبلاً توسط هیچ فرد و یا نهادی انجام نشده باشد نیز می‌توانید نقاط قوت کار خود را برجسته کنید.

نتیجه گیری: در بخش مرور ادبیات مقاله مهم این است که اطلاعات ضروری را به خواننده بدهید. این اطلاعات می‌تواند ارجاعات آینده مقاله و یا بحث‌های قبلی باشد. در انتخاب ارجاعات نیز باید توجه کنید که بهتر است همه ارجاعات محدود به یک نویسنده خاص و یا یک کشور واحد نباشد. پرهیز از زیاده گویی و استفاده از ادبیات درست و افعال به جا می‌تواند در روانی مقاله و جلب توجه خواننده مؤثر باشد. به هیچوجه با جملات طولانی و توضیحات بی مورد خواننده را خسته نکنید.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.