آموزش نگارش پروپوزال

چگونه برای پایان‌نامه خود پروپوزال بنویسیم؟

هنگامی‌که برای اولین بار شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌کنید، باید در مورد موضوع پایان‌نامه خود فکر کنید.

ممکن است به مدت چند ماه مشغول تصمیم‌گیری درباره آنچه می‌خواهید بنویسید، شوید. حتی ممکن است گاهی تصمیم‌گیری برای موضوع پایان‌نامه‌تان حدود یک سال زمان ببرد. درنهایت شما ملزم به نوشتن یک پروپوزال هستید. اگرچه دانشگاه شما به‌احتمال‌زیاد یک دستورالعمل برای نوشتن پروپوزال به شما ارائه خواهد کرد تا مطابق با آن مطلب بنویسید، بااین‌وجود نوشتن پروپوزال می‌تواند امری دلهره‌آور باشد.

برای نوشتن پروپوزال خوب مهم است که ابتدا یک موضوع عالی انتخاب کنید و سپس قدم‌به‌قدم مراحل نوشتن پروپوزال را تعیین نمایید. در ادامه با آموزش پروپوزال نویسی با شما خواهیم بود.

بخش نخست پروپوزال‌نویسی – یک موضوع انتخاب کنید

  1. با جستجوی موضوعات گوناگون درباره پروپوزال خود شروع کنید

اگر در حال تحصیل در مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد هستید، نتیجه می‌گیریم که رشته اصلی مطالعه خود را انتخاب نموده‌اید. حالا باید برای انتخاب یک موضوع خاص برای نوشتن پروپوزال، این رشته را محدودتر نمایید. به‌منظور انجام این کار، اگر در حال حاضر به‌عنوان کار کلاسی روی پروژه‌ای متمرکز نشده‌اید، بهتر است یک کتاب مقدماتی بخوانید. سعی کنید تا حد ممکن به‌طور گسترده مباحث را مطالعه کنید، چراکه شما نمی‌دانید چه موضوعی توجه شمارا به خود جلب خواهد کرد. اگر در رشته‌ای مانند ادبیات تحصیل می‌کنید، سعی کنید نویسندگان متفاوت را بشناسید. اگر در یک‌رشته علمی تحصیل می‌نمایید، از حوزه‌ای که برایتان جذاب است شروع کنید و آغاز به مطالعه بیشتر درباره‌ی آن مبحث نمایید.

  1. موضوعی انتخاب نمایید که به آن علاقه داشته باشید

مهم‌ترین نکته برای انتخاب یک موضوع و نوشتن پروپوزال آن است که مطمئن باشید به تحقیق در مورد آن موضوع اشتیاق دارید. شما قرار است برای مدت‌زمان قابل‌توجهی روی موضوع انتخابی خودکار کنید و درواقع بخشی از زندگی خود را روی این کار سرمایه‌گذاری نمایید. اگر شما به موضوع انتخابی خود علاقه نداشته باشید، ممکن است شکست بخورید یا به پایان رساندن پایان‌نامه خود را کاری دشوار بپندارید. به دنبال موضوعی باشید که شمارا ترغیب به مطالعه بیشتر در مورد آن نماید و باعث شود قلب شما کمی سریع‌تر بتپد. هم‌چنین اگر شما در مورد موضوع انتخابی خود هیجان‌زده نباشید، قادر به نوشتن پروپوزال خود به‌گونه‌ای که خواننده را تشویق به مطالعه آن کند، نخواهید بود.

  1. تحقیقات دقیق‌تری انجام دهید

هنگامی‌که شما تحقیقات خود را به یک موضوع مناسب محدود می‌کنید، می‌توانید دقیق‌تر تحقیق نمایید. این کار به شما اجازه پیدا نمودن یک موضوع بسیار خاص که به‌عنوان موضوع پروپوزال انتخاب شود را می‌دهد. به‌عنوان‌مثال رشته شما ادبیات است و شما موضوع خود را به شارلوت برونته محدود می‌کنید. حالا شما باید موضوع خود را از این هم محدودتر نمایید. هرچه می‌توانید مطالعه کنید. آیا می‌خواهید درباره اینکه برونته چگونه زنان را به تصویر می‌کشد بنویسید؟ شاید هم بخواهید درباره آنکه او چگونه داستان‌هایش را تنظیم می‌کرد بنویسید. اگر موضوع شما کمی علمی‌تر است، محدود کردن موضوع را شروع کنید. مثلاً اگر شما به نظریه مندل در ژنتیک علاقه دارید، آزمایشات او را به‌روزرسانی کنید. شروع به مطالعه درباره آزمایش‌ها ژنتیک معاصر نمایید تا ایده بگیرید که چگونه می‌توانید روی موضوعی تمرکز نمایید.

  1. به خاطر داشته باشید که شما به دنبال یک موضوع منحصربه‌فرد برای نوشتن پروپوزال هستید

یک موضوع واقعاً منحصربه‌فرد از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است، بخصوص اگر در حال نوشتن پایان‌نامه دکتری باشید. این نوع پایان‌نامه به مسئولین دانشگاه شما نشان می‌دهد که شما به‌عنوان یک محقق و متفکر، آماده ورود به دنیای دانشگاهی هستید؛ بنابراین هر موضوعی که انتخاب می‌کنید باید اصیل باشد، هرچند که آن را از افکار و موضوعات دیگر ایده گرفته باشید. به‌هرحال کمیته داوری از شما انتظار یک بحث منحصربه‌فرد درباره موضوع پایان‌نامه، یا یک آزمایش منحصربه‌فرد برای اثبات یک فرضیه علمی را دارد.

  1. با استاد راهنمای خود صحبت کنید

او می‌تواند در انتخاب یک موضوع مناسب برای نوشتن پروپوزال به شما کمک کند. خصوصاً اگر نمی‌دانید چه مسیری را دنبال کنید. استاد مشاور به شما یک پیشنهاد دوم و یک راهنمایی تخصصی درباره انتخاب موضوع می‌دهد تا پروپوزال شما رویکرد بهتری داشته باشد. هنگامی‌که شما یک موضوع خاص داشته باشید، («استفاده از رنگ‌ها در جین ایر و اثر آن بر روایت داستان اثر شارلوت برونته» یا «مندل مدرن: صفات ژنتیکی در موش») شما آماده نوشتن یک پروپوزال هستید.

بخش دوم پروپوزال‌نویسی آغاز به نوشتن پروپوزال

اگر مسیر شما به‌طور کامل واضح و روشن نیست، نگران نباشد. اگر دقیقاً مطمئن نیستید که موضوع شما تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد، مشکلی نیست. پایان‌نامه شما احتمالاً در طول زمان تغییر پیدا خواهد کرد. استاد مشاور و گاهی کمیته داوران، عمدتاً به روش شما برای برنامه‌ریزی شروع تحقیقاتتان توجه می‌نمایند. در این زمان شما تحقیقات کافی برای نوشتن پروپوزال خود انجام نداده‌اید، اما قصد تحقیق در آن حوزه رادارید. با یک فرضیه علمی، شما باید حدسی در مورد آنکه آزمایش چه نتیجه‌ای خواهد داشت بزنید تا بررسی نمایید که آزمایش، فرضیه شمارا اثبات می‌کند یا خیر و این امر مهم‌ترین بخش فرآیند پایان‌نامه نویسی شماست.

  1. با معرفی حوزه موردبررسی خود شروع نمایید

مانند یک مقاله، در نوشتن پروپوزال شما به یک مقدمه، بدنه متن و نتیجه‌گیری نیاز دارید. در مقدمه باید در خصوص ایده کلی که در پروپوزال درباره آن بحث خواهید کرد توضیح دهید. درباره اینکه چرا فکر می‌کنید موضوع انتخابی شما برای نوشتن پروپوزال یک موضوع مهم است بنویسید. شما به یک نظریه پایه یا فرضیه در مقدمه پایان‌نامه خود نیاز دارید. نظریه بحث اصلی شما در پروپوزال هست، درحالی‌که فرضیه حدس شما درباره نتیجه یک آزمایش است. در این مورد، جین ایر و رنگ ایده‌های اصلی هستند. یا نظریه مندل ایده اصلی است و فرضیه، نظر شما درباره نتیجه آزمایش خواهد بود. اگرچه ممکن است نظرتان تغییر کند اما همچنان شما باید استدلال خود را در نوشتن پروپوزال اعمال نمایید.

  1. ساخت بدنه متن در هنگام نوشتن پروپوزال

در قسمت بدنه پروپوزال، شما توضیحاتی درباره آنکه پایان‌نامه به‌طورکلی به چه صورت خواهد بود ارائه خواهید کرد. به آن مانند یک طرح کلی برای مقاله‌ای بزرگ‌تر نگاه کنید. علاوه بر ساختارهای سازمانی مانند فصل‌ها و بخش‌ها، درباره موضوع اصلی که می‌خواهید پوشش دهید بحث کنید. البته نوشتن پروپوزال شما هنوز شروع نشده است، بنابراین شما نمی‌دانید که چگونه به نظر خواهد رسید. هرچند خواننده پایان‌نامه شما می‌خواهد بداند به‌طورکلی پایان‌نامه شما چگونه پیش خواهد رفت، بااین‌حال می‌داند که ممکن است ایده‌تان در طول زمان تغییر نماید. مطمئن شوید که می‌دانید موضوعتان در کدام قسمت موردانتقاد قرار خواهد گرفت. در هنگام نوشتن پروپوزال، در مورد تحقیقات مشابهی که صورت گرفته است و اینکه با موضوع شما چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد، توضیح دهید. پارامترهای خود را تعریف نمایید. در یک مقاله علمی، شما راحت‌تر تشخیص می‌دهد چگونه نوشتن پروپوزال به پایان خواهد رسید. در هنگام نوشتن پروپوزال، باید در مورد روش انجام آن بحث کنید، مروری برنوشته‌ها داشته باشید (یک بررسی دوباره درباره آنکه تاکنون چه مطالبی گفته‌شده است./آزمایش‌هایی در این مورد انجام‌شده است.)، جزییات آزمایش و نتیجه‌گیری‌ها. در هنگام نوشتن پروپوزال درباره برخی مطالبی که به‌تازگی کشف کرده‌اید صحبت کنید و درباره روش‌هایی که قصد دارید در آزمایش خود به کار ببرید بحث نمایید.

  1. بدنه پروپوزال را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید

تقسیم بدنه به بخش‌های مختلف، بسته به محتویات هریک، به خواننده اجازه خواهد داد تا با وضوح بیشتری روند نوشتن پروپوزال را درک نماید. تنوع‌بخش‌ها ایده‌های متفاوت و روش‌هایی که شما در پایان‌نامه خود به کاربردید را روشن می‌کند.

یک بخش توضیح روش‌ها خواهد بود: چگونه تحقیقات خود را انجام خواهید داد؟ از چه تئوری‌هایی برای ایجاد استدلال خود استفاده خواهید نمود؟ افراد خاصی که تمایل دارید ایده‌های شمارا بررسی کنند نام ببرید.

در بخش دیگر، فصل/ بخش‌های پایان‌نامه را مطرح کنید. به خواننده اجازه دهید بداند مقاله شما به کدام سو پیش می‌رود. برای هر پاراگراف یا بخش، به‌اندازه یک‌بند توضیح دهید. ایده اصلی را ارائه نمایید و یک پاراگراف صرف گسترش دادن و توضیح آن ایده نمایید.

  1. در پایان نتیجه‌گیری نمایید

درباره آنکه چگونه بخش‌ها با یکدیگر مرتبط می‌شوند توضیح دهید. بله هر فصل موضوع یا نظریه کوچک خود را دارد، اما همه فصل‌ها باید با یکدیگر در ارتباط باشند تا به پایا نام کلی برسند. در نوشتن پروپوزال علمی، شما هنوز نمی‌توانید درباره نتیجه کلی صحبت کنید، اما اینکه چگونه افکار شما با یکدیگر در ارتباط‌اند و فرضیه شمارا شکل داده‌اند مشخص است.

به‌طورکلی، شما می‌خواهید یک طرح کلی ازآنچه قرار است در پایان‌نامه ارائه دهید، بسازید. بااین‌حال، هنوز باید به‌طور خلاصه بیان شود. درواقع هنگام نوشتن پروپوزال، شما پایان‌نامه نمی‌نویسید بلکه تنها به خواننده شَمایی از آن را نشان خواهید داد.

دانلود رایگان مقاله

۷ c دیدگاه ها

  1. رهنمای شما خیلی خوب است مگر باید گفت که بنده درنظر دارم که باید یک پروپوزل غرض تالیف کتب حرفوی برای مکاتب حرفوی ومکاتب سواد حیاتی ومراکز آموزش حرفه های خود تهیه نمایم ودرقسمت تهیه تمام پروسه ان به همکار ی تان نیازاست تابتوانم برای چندحرفه که همین اکنون شامل تطبیق درمکاتب است تالیف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.