رزومه

چگونه رزومه‌ای تأثیرگذار بنویسیم

رزومه تعیین‌کننده آینده شغلی هر فرد است لذا ضروری است تا در نگارش آن آگاهانه عمل کرد. برای یافتن شغلی که در ارتباط با توانایی‌ها و تحصیلات باشد، باید بتوان کارفرما را متقاعد کرد و این مهم از طریق نگارش رزومه امکان‌پذیر است. کمتر از ۳۰ ثانیه زمان‌دارید تا با رزومه مناسب نظر کارفرما را جلب کنید این‌زمانی است که نباید با سهل‌انگاری از دست داد.

چگونه می‌توان مهارت‌ها و توانمندی‌های را در رزومه آشکار ساخت؟ پاسخ به این پرسش می‌تواند اهمیت نگارش رزومه را روشن سازد. رزومه هویت کاری متقاضی را برای کارفرما مشخص می‌کند و می‌بایست برای نگارش آن اصولی را رعایت کرد. ترجمانو نکات اساسی نگارش رزومه تأثیرگذار را برای کارجویان، به شکلی ساده تهیه‌کرده است در ادامه با ما باشید.

نکات اساسی در رزومه نویسی

صلاحیت کافی

قبل از درخواست، شرایط استخدامی را مطالعه کنید و تنها درصورتی‌که واجد شرایط بودید اقدام به رزومه نویسی کنید. با داشتن بهترین توانایی‌ها می‌بایست بهترین گزینه را برای استخدام پیدا کنید. ارسال رزومه کاری برای هر کارفرمایی تنها موجب از دست رفتن وقت خواهد شد.

شخصی‌سازی

تهیه رزومه ای عالی نمی‌تواند شمارا بی‌نیاز از نگارش دوباره آن نماید. هر شغلی شرایط خاص خود را می‌طلبد. هرگز یک نسخه را برای تمام کارفرماها ارسال نکنید. شرایط استخدامی می‌تواند کمک خوبی برای رزومه نویسی باشد. با تغییراتی کوچک، رزومه اختصاصی برای هر کارفرما ارسال کنید. در بازه‌های زمانی رزومه خود را به‌روز کنید.

ساده‌نویسی

استفاده از فرمت‌های غیرمعمول، از تأثیر رزومه کم می‌کند. برخی از کارجویان بر این گمان‌اند که با فرمت‌های پیچیده و فونت‌های غیرمتداول می‌توانند شانس خود را برای استخدام بیشتر کنند. به تجربه ثابت‌شده این کار هیچ امتیازی برای نویسنده ندارد. به‌جای استفاده از فرم‌های غیرعادی می‌توانید از دامنه گسترده‌تر لغات بهره ببرید تا نگارش جذاب‌تری داشته باشید! سایز فونت نیز در حد معمول ۱۲-۱۰ بسیار مناسب است. در مواردی که مایلید برجسته‌تر باشد می‌توانید از بولد و جملات مختصر استفاده کنید.

رزومه چیست؟

اطلاعات شخصی

رزومه باید شفاف و تأثیرگذار بوده و در عین اختصار کامل نیز باشد. کارفرما به دنبال گذشته و زندگی شخصی شما نیست. تنها به ذکر نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نشانی و شماره تلفن، وضعیت تأهل و نظام‌وظیفه اکتفا کنید. الصاق عکس نیز فراموش نشود.

تحصیلات و مهارت‌ها

پس از قید مدرک و رشته تحصیلی، نام دانشگاه و تاریخ دوره تحصیل را ذکر کرده و درصورتی‌که موضوع پروژه و یا پایان‌نامه با شغل درخواستی در یک راستا باشد، می‌توانید آن را نیز بنویسید. این نکته کارفرما را متقاعد می‌کند که زمینه تحصیلی و تحقیقاتی شما، مرتبط با شغل درخواستی است.

سوابق شغلی

چنانچه قبلاً شغلی داشته‌اید بهتر است آن را ذکر کنید. برای نوشتن سوابق شغلی از اعداد استفاده کرده و تأثیر آن را بیشتر کنید. ذکر جزئیات ضرورتی ندارد. کارفرما به دنبال شایستگی‌های شماست و سوابق شغلی می‌تواند مهارت‌ها و تجربیات گذشته را خاطرنشان سازد.

مهارت‌های مرتبط با حرفه

متناسب با نیاز کارفرما، مهارت‌های خود را تنظیم کنید. چنانچه تجربه کاری ویژه‌ای داشته‌اید که در ارتباط با شغل موردتقاضا نیست، الزام به ذکر آن ندارید. تنها مهارت‌هایی را شرح دهید که  برای کارفرما مهم است. تجارب کارآموزی و دوره‌های مرتبط نیز حتماً قید شود. این موارد را به ترتیب از جدید به قدیم تنظیم کنید.

لینک پروفایل LinkedIn

تنها در صورتی لینک پروفایل LinkedIn را قید کنید که اطلاعات آن با رزومه هم‌خوانی داشته باشد. شک نداشته باشید که کارفرما لینک پروفایل LinkedIn را بررسی خواهد کرد. هرگونه مغایرت به نفع شما نیست.

نحوه ارسال رزومه کاری

حتماً فایل ارسالی را با فرمت PDF ذخیره و ارسال کنید تا با اشکالات فرمت مواجه نشوید. بر روی فایل ارسالی نام و نام خانوادگی خود را ذکر کنید. این کار موجب بهتر دیده شدن و تشخیص شما خواهد شد. ارسال فایل بدون نام و یا تنها ذکر رزومه، شانس شمارا برای استخدام کمتر خواهد کرد. چنین فایل‌هایی در بین انبوه فایل‌های ارسالی جایگاه برجسته‌ای ندارند.

پیشنهاد‌هایی برای رزومه بهتر

-غلط‌های املایی، حتماً دیده خواهند شد. متن رزومه را ویرایش کنید و صحت جملات و کلمات را بررسی کنید. برای غلط‌یابی متن نرم‌افزارهای خوبی وجود دارند از آن‌ها استفاده کنید.

-حتماً متن خود را تایپ کنید.

-اعداد و ارقام بهتر دیده می‌شوند پس در نوشتن از اعداد استفاده کنید. اگر وجود شما موجب پیشرفت در کار قبلی بوده، آن را با قید عدد ذکر کنید برای مثال: به‌جای ده درصد بنویسید ۱۰%. عبارت‌های ریاضی بسیار تأثیرگذارتر می‌باشند.

– نام و فهرست مقالاتی را که در همایش‌ها عرضه کرده‌اید، با زمان ذکر کنید. بدیهی است کتب و مقالات منتشرشده می‌توانند توانایی شمارا بهتر نشان دهند.

– اگر می‌توانید از کار قبلی، رضایت‌نامه و یا معرفی‌نامه بگیرید. معرف‌ها می‌توانند نقش خوبی داشته باشند.

– اگر به دلایلی ناخوشایند از کار قبلی بیرون آمده‌اید، در رزومه ذکر نکنید. به‌طورکلی مثبت باشید و موارد منفی را یادآوری نکنید.

– به‌جای جملات طولانی از عبارات کوتاه و فهرست‌وار استفاده کنید. این‌گونه کارفرما ترغیب به خواندن خواهد شد.

– از ذکر حقوق درخواستی خودداری کنید.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.