اظهارات پایان نامه و بیانیه پایان‌نامه

چگونه یک بیانیه پایان‌نامه بنویسیم؟

پایان‌نامه نویسی یکی از کارهای اضطراب آور برای هر فارغ التحصیلی است. پژوهش‌ها انجام شده و متن مقاله آماده است ولی این تازه شروع کار است. اگر در ابتدای پایان‌نامه، بیانیه پایان‌نامه مناسب را تهیه نکنید، هیچ وقت خوانده نمی‌شود و مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.

بیانیه پایان‌نامه طرحی کلی و کوتاه است که مقاله را برای خواننده قابل‌درک می‌کند. قبل از اینکه پایان‌نامه را بنویسید لازم است تا یک پاراگراف و یا یک جمله با مفهوم در مورد کلیات مقاله بنویسید. بیانیه پایان‌نامه باید بتواند انگیزه کافی را برای خواندن ادامه مقاله به خواننده بدهد.

هدف از بیانیه‌ای پایان‌نامه چیست؟

با نوشتن بیانیه پایان‌نامه چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ و قصد دارید به چه هدفی برسید؟ برای این سؤالات دو پاسخ کوتاه و پاسخ طولانی‌تر وجود دارد.

پاسخ کوتاه

هدف از بیانیه پایان‌نامه این است که موضوع مقاله را به اطلاع خواننده برسانیم. خواننده می‌بایست متوجه نظر نویسنده، در مورد موضوع نوشته‌شده بشود.

پاسخ طولانی‌تر:

بیانیه پایان‌نامه به خواننده می‌گوید که شما در چه موضوعی نوشته‌اید و موضع شمارا در مورد موضوع مقاله روشن می‌کند. در اصل طرح کلی کوتاهی از مقاله را بیانیه پایان‌نامه گویند که در تمام رساله‌های دکترا ملزم به رعایت آن می‌باشید. بدون بیانیه پایان‌نامه خواننده تمرکز روی مقاله را ازدست‌داده و از خواندن ادامه مقاله منصرف خواهد شد.

بیانیه پایان‌نامه می‌بایست بر روی مقاله تمرکز کند و به بیان ایده‌ها و درک هدف مقاله کمک کند. شاید تصور کنید نیازی به بیانیه پایان‌نامه نیست. پیشنهاد می‌کنم قدری بیشتر فکر کنید. حتماً بارها پیش‌آمده که یک و یا دو پاراگراف اول مقاله‌ای را خوانده ولی متوجه موضوع نشده‌اید. آیا تمایلی به خواندن اصل مقاله داشته‌اید؟ بی شک خیر

آیا تاکنون کسی مقاله شمارا خوانده و پرسیده: مقاله در چه موردی است؟ اگر چنین است باید بدانید که بیانیه پایان‌نامه را به درستی تدوین نکرده‌اید و به این ترتیب شانس خود را برای تأیید پایان‌نامه از دست خواهید داد.

۵ گام ضروری برای نوشتن بیانیه پایان‌نامه

طبیعی است که راه‌های متفاوتی برای نوشتن بیانیه پایان‌نامه وجود دارد ولی ترجمانو در این قسمت قصد دارد تا راه‌هایی که در کوتاه‌ترین زمان و به‌سادگی قابل‌اجراست را برای علاقه‌مندان شرح دهد.

چگونه یک بیانیه پایان‌نامه بنویسیم؟

 مرحله ۱: یک موضوع انتخاب کنید

قبل از نوشتن هر چیزی، احتیاج به یک موضوع پایان نامه دارید. پس از انتخاب موضوع، در نظر بگیرید که چه چیزی را می‌خواهید با این موضوع بگویید. این همان نقطه‌ای است که بیانیه پایان‌نامه را تأثیرگذار می‌کند.

 مرحله ۲: خاص و منحصربه‌فرد باشید

شروع به بسط و گسترش ایده خود کنید. چرا این موضوع را انتخاب کردید و مشکل چه بود؟ برای تأثیرگذار بودن باید خاص بود. اگر موضوع انتخابی هیچ تفاوت منحصربه‌فردی با موضوعات دیگر نداشته باشد، دیده نخواهد شد و شانس تأیید پایان‌نامه را از دست خواهید داد. نظر شما در مورد موضوع می‌تواند به گونه ایی استثنایی خاص باشد. کنید و جمله‌ای تأثیرگذار بنویسید.

مرحله ۳: قابل‌بحث بودن بیانیه پایان‌نامه ضروری است

به دنبال بیانیه پایان‌نامه خاصی باشید که قابل‌بحث کردن باشد. چرا این موضوع و چرا این نظر؟ فکر کنید. چالش‌برانگیز باشید تا خواننده مشتاق خواندن بقیه مقاله بشود. بر روی نکات کلیدی تأکید کنید. سعی کنید ذهن خواننده را درگیر کنید.

 مرحله ۴: شمای کلی مقاله را ایجاد کنید

اساساً با بیانیه پایان‌نامه یک طرح کلی واضح و روشن از مقاله را به خواننده ارائه می‌کنید و خواننده می‌داند که در پاراگراف‌های بعدی انتظار چه چیزی را باید داشته باشند. ولی هنوز کار به انتها نرسیده است.

هرچند خواننده متوجه موضوع و موضع مقاله می‌شود ولی هنوز در مورد متن مقاله چیزی نمی‌داند. دوباره تجدیدنظر کنید و برای موضوع مشخص و قابل‌بحث، یک طرح کلی ایجاد کنید.

 مرحله ۵: انتخاب کلماتی خردمندانه و آگاهانه

سوالاتی که به ذهنتان می‌رسد را مرور کنید. چرا؟ چطور؟ آیا کلمات مناسبی را انتخاب کرده‌اید؟ جمله‌بندی‌ها را بهینه‌سازی و اصلاح کنید. با بهینه‌سازی می‌توانید جملاتی کامل‌تر و با کلماتی کوتاه‌تر را به کاربرید.

هرگاه توانستید نوشته کوتاهی بنویسید که شامل موضوع و نظریه شما باشد، درعین‌حال واضح، مشخص و قابل‌بحث بوده و برای خواننده کلیات مطلب قابل‌درک باشد، درواقع بیانیه پایان‌نامه خود را نوشته‌اید. در این صورت خواهید دید که جملات تأثیرگذارتر شده‌اند. برای اطمینان از درستی تمام مراحل می‌توانید از چک‌لیست زیر استفاده کنید.

Thesis Statement چیست؟

آیا تمام مراحل را یک‌به‌یک انجام داده‌اید؟ درصورتی‌که مشکلی در هرکدام از مراحل وجود دارد لازم است تا یک‌بار دیگر مراحل را تکرار کنید. اگر تمام چک‌لیست بالا را تأیید کردید می‌توانید مطمئن باشید که کار به‌درستی انجام‌شده است و شما توانسته‌اید بیانیه پایان‌نامه را به نحوی مؤثر تهیه کنید. اکنون در ابتدای مقاله با چهار پنج جمله تأثیرگذار، قصد و منظور خود را از این مقاله و پژوهش توصیف کرده‌اید و ساختار منحصربه‌فردی را برای جزئیات مقاله در نظر گرفته‌اید. در این زمان آماده‌اید که بقیه مقاله را بر روی کاغذ بیاورید و می‌توانید اطمینان داشته باشید که خواننده مشتاق خواندن بقیه مقاله شماست.

چنانچه مایلید اطلاعات بیشتری در مورد پایان‌نامه نویسی به دست آورید پیشنهاد می‌کنم دیگر مقالات سایت را مطالعه کنید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم. هم‌چنین اگر به دنبال انجام ترجمه تخصصی، برای انجام پایان‌نامه خود هستید، می‌توانید سری به توضیحات خدمات ترجمه انگلیسی به فارسی بزنید، یا همین حالا اقدام به ثبت سفارش ترجمه نمایید.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.