استراتژی پایان‌نامه نویسی

۵ راز پایان‌نامه نویسی Dora Farkas

Dora Farkas دارای مدرک دکترای شیمی در سم‌شناسی است و در حال حاضر به‌عنوان دانشمند ارشد در AbbVie Bioresearch Center, در مرکز Worcester ماساچوست به کار مشغول است. دورا بنیان‌گذار مدرسه عالی فارغ‌التحصیلان اینترنتی و یک جامعه آنلاین برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دکترا می‌باشد. کتاب راز پایان‌نامه نویسی (Secret To Thesis Writing) وی با رویکردی تحقیقی بر روی ۱۰۰ پایان‌نامه دکترا نوشته‌شده و مورد استقبال بی‌نظیری قرارگرفته است.

تکمیل پایان‌نامه نویسی : آخرین پانزده دقیقه

دورا فارکاس می‌گوید: من دوران راهنمایی و دبیرستانم را در نیویورک گذراندم. موزه تاریخ طبیعی، نمایشگاهی از سیر تکاملی زمین در ۲۴ ساعت شبانه را روز بر پا کرده بود که تأثیر زیادی بر من گذاشت. در اینجا سیر تکاملی پایان‌نامه خود را در این بازه زمانی مقایسه می‌کنم.

سیر تکاملی پایان‌نامه من و شاید بسیاری از دانشجویان دیگر به این صورت است که در حدود ۵ سال و نیم، در تمام کلاس‌ها شرکت کرده و واحدهای درسی را می‌گذرانیم تا اینجا همه‌چیز خوب پیش می‌رود. سپس هنگام فارغ‌التحصیلی و ارائه پایان‌نامه است.

تحقیقات پایان‌نامه من به‌هیچ‌وجه خوب پیش نمی‌رفت.۱۰۰۱ راه را امتحان کردم و نتیجه قابل‌توجهی به دست نیاوردم. درست ۵ ماه قبل از فارغ‌التحصیلی روش‌های من نتیجه داد بنابراین تنها ۳ ماه فرصت برای نوشتن پایان‌نامه‌ای باکیفیت در پیش رو داشتم. کار نوشتاری و یا عملی که توسط دانشجویان در طی یک دوره آموزشی انجام می‌شود معمولاً با یک نمره و درجه درنهایت ارزیابی می‌شود.

سرانجام تیم بررسی‌کننده پایان‌نامه چراغ سبزنشان داد و متن اولیه پایان‌نامه را پذیرفت. حال می‌بایست خود را برای دفاع آماده می‌کردم. در حدود ۳ هفته برنامه‌ریزی برای دفاع طول کشید. دقیقاً ۲۰ روز وقت داشتم. ۲۰ روز کمتر از یک درصد برنامه ۶ ساله برای دکترا است. (حدود ۱۵ دقیقه در ۲۴ ساعت).

پایان نامه نویسی خلاقانه

این بیست روز خاطراتی فراموش‌نشدنی و پندآموز را به همراه داشت. به‌راستی پویاترین دوران تحصیل من همین بیست روز بود. در این زمان کوتاه می‌بایست ۵۰ اسلاید را برای نمایش آماده کنم و متن کامل پایان‌نامه‌ام را بنویسم. چطور این کار را انجام دادم؟

با ترجمانو همراه شوید تا ۵ استراتژی بسیار مهم را برای پایان‌نامه نویسی از کتاب Secret To Thesis Writing نوشته Dora Farkas بازگو نماید:

۱-پایان‌نامه را در یک جمله خلاصه کنید.

هدف پایان‌نامه را به‌صورت یک جمله بنویسید و این جمله را درجایی قرار دهید که تمام‌روز پیش چشمانتان باشد. به‌این‌ترتیب بیشتر می‌توانید بر موضوع تمرکز کنید و هر بار که این جمله را ببینید و تکرار کنید، بیشتر در مسیر پروژه قرار خواهید گرفت.

(به‌عنوان‌مثال: هدف از این مطالعه تعیین اثر جهش XYZ در توسعه تومورها به خاطر به دست آوردن درک بهتری از عوامل سرطان هدف بود.)

۲-حتی اگر ایده‌ای ندارید بنویسید.

هنگامی‌که شروع به نوشتن می‌کنید ایده به ذهنتان خواهد آمد و سرانجام وارد کامپیوتر خواهد شد. نویسنده راز پایان‌نامه نویسی اعتقاد دارد که نوشتن در هنگامی‌که ایده‌ای ندارید نیز ممکن است و در بدترین شرایط ۳ صفحه می‌توان نوشت. وی می‌گوید: من این استراتژی را صدها بار امتحان کردم و همیشه پس از ۳ صفحه نوشتن به چند ایده دست پیدا کردم.

۳- افکار مزاحم را از سر بیرون کنید.

آیا افکار مزاحمی در سر دارید؟ می‌خواهید ایمیل‌هایتان را چک کنید یا با کسی تماس بگیرید؟ به فکر شام شب هستید؟ همه این‌ها می‌توانند و باید صبر کرده و منتظر بمانند. دفترچه یادداشت کوچکی برای خود داشته باشید و هر کاری که انجام داده‌اید را در پایان روز بنویسید. متوجه خواهید شد که بسیاری از آن‌ها غیرضروری بوده‌اند.

۴- هرروز در یک‌زمان و یک مکان خاص بنویسید.

چنانچه چند ماه برای نوشتن پایان‌نامه زمان‌دارید، حداقل می‌بایست روزی دو صفحه بنویسید این کار را به‌طور مرتب و روزانه انجام دهید. می‌توانید از یک دوست کمک بگیرید و برای خود ضرب العجل قرار دهید. خود را ملزم کنید که هرروز متون خود را به دوستتان ارائه دهید. این کار انگیزه بیشتری برای نوشتن ایجاد می‌کند.

۵- نوشتن پایان‌نامه تدریجی است.

به یاد داشته باشید که هیچ‌کس پایان‌نامه دکترایش را در یک روز ننوشته است. استدلال خود را به‌تدریج بسازید. با توضیحات هسته‌ای و اصلی شروع کنید و استدلالات و منابع بیشتری را بیفزایید. هر بار که ویرایش می‌کنید احتمالاً بینش بیشتری نسبت به موضوع نوشته‌شده پیدا می‌کنید. در انتها چکیده‌تان را تکمیل کنید.

درنهایت دفاع از پایان‌نامه را هرروز برای خود مجسم کنید. به مخاطبین خود چه خواهید گفت؟ هدف از این پایان‌نامه چه بوده است؟ چطور می‌توانید درزمینهٔ تحقیقاتی که انجام داده‌اید همکاری و مشارکت کنید؟ ۵-۳ فصل از پایان‌نامه شما چیست؟

دفاع از پایان‌نامه را با شادابی و سرزندگی بیشتری تصور کنید و بر روی آن متمرکز شوید. به‌زودی متوجه خواهید شد که بدون نیاز به محرک بیرونی، می‌توانید بنویسید و ویرایش کنید گویی توقف‌ناپذیر شده‌اید.

توصیه پایانی: در پایان‌نامه نویسی هدف را کیفیت برجسته و خیلی خوب قرار دهید نه کمال طلبی. مهم نیست چند بار نویسید بلکه مهم اصلاحاتی است که هر بار پس از ویرایش انجام می‌دهید. اولویت این است که داده‌ها و منابع شما درست باشند و استدلال منطقی داشته باشید. هنگامی‌که پایان‌نامه‌تان را ۹۸ درصد تکمیل کردید زمانی است که کار خود را به اتمام رسانده‌اید. چنانچه مایلید می‌توانید پایان‌نامه آماده‌شده را به یک دوست بدهید تا بخواند و ایرادات کوچک و احتمالی را گوشزد کند در این صورت ۱۰۰ درصد آماده ارائه پایان‌نامه خواهید بود.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.