آزمون ket و pet

آزمون ket و pet چیست؟

آزمون‌های مختلفی در سطح بین‌المللی برای سنجش دانش زبان انگلیسی برگزار می‌شود. هرکدام از این آزمون‌ها مهارت‌های متفاوتی را در سطوح مختلف ارزیابی می‌کنند. آزمون ket و pet دو آزمون معتبر و شناخته‌شده برای افراد غیر انگلیسی‌زبان می‌باشند. در ادامه برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان به معرفی مختصری از دو آزمون ket و pet   می‌پردازیم.

آزمون KET چیست؟

عبارت Key English Test نام آزمون سنجش زبان انگلیسی است که در اختصار به آن آزمون KET گویند. این آزمون توسط دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود و از آزمون‌های ابتدایی زبان انگلیسی است. افرادی که موفق به دریافت گواهینامه آزمون KET شوند درواقع توانایی به‌کارگیری زبان انگلیسی را در روابط اجتماعی و یا محیط کاری دارا می‌باشند. این آزمون در ۳ بخش خواندن و نوشتن، درک مطلب و مهارت بیانی اجراشده و مهارت‌های زبان انگلیسی را موردسنجش قرار می‌دهد.

آزمون اول Reading و Writing

این بخش نیمی از نمره کل را شامل می‌شود. بخش Reading متون کوتاه و عمومی در حوزه روابط اجتماعی را اجرا می‌کند. این آزمون توانایی درک متن را سنجش می‌کند. در بخش Writing آزمون‌شونده می‌بایست بتواند نقاط خالی را با کلمات مناسب پر کند. درواقع این آزمون توانایی نگارش یادداشت‌های کوتاه را ارزیابی می‌کند.

آزمون دوم Listening

این قسمت توانایی درک شنیداری را موردسنجش قرار می‌دهد و ۱/۴ نمره کل آزمون را شامل می‌شود.

آزمون سوم Speaking

در این بخش توانایی صحبت کردن را در گروه‌های دونفره موردبررسی قرار می‌دهند. مهارت‌های زبانی و توانایی استفاده از این مهارت‌ها در تعاملات اجتماعی در زبان انگلیسی از اهداف این بخش است. داوطلبان باید بتوانند با یکدیگر صحبت کرده و به سؤالات شخصی ممتحن نیز پاسخ دهند.

لازم به ذکر است که دانشگاه کمبریج در ۱۳۰ کشور جهان مراکز رسمی دارد. این مراکز برگزارکننده امتحان KET در کشورهای مختلف می‌باشند. در هرسال ۶ بار آزمون KET در تاریخ‌های مشخصی برگزار می‌شود که از قبل به اطلاع زیان آموزان خواهد رسید. به‌طورمعمول ۶-۵ هفته از اجرای آزمون، نمرات نهایی اعلام می‌شود. نمره نهایی برآوردی از نمرات درمجموع بخش‌ها است که عملکرد داوطلب را در هر بخش به‌روشنی مشخص می‌کند. نتیجه کلی آزمون KET با چهار نمره مشخص می‌شود:

Fail, Narrow Pass, Pass, Pass with Merit

مدرک زبان انگلیسی ket و pet

آزمون PET چیست؟

یکی دیگر از آزمون‌های رایج زبان انگلیسی دانشگاه کمبریج، آزمون PET می‌باشد. Preliminary English Test پس از آزمون Ket و کسب موفقیت در آن برگزار می‌شود. افرادی که موفق به کسب گواهینامه PET شوند از مهارت‌هایبالاتری نسبت به آزمون Ket برخوردارند. این آزمون نیز توانایی گفتاری و نگارش زبان انگلیسی را سنجیده و مورد ارزیابی قرار می‌دهد. دانشگاه کمبریج برگزارکننده این آزمون زبان بین‌المللی است.

افرادی که موفق به گذراندن آزمون PET و دریافت گواهینامه معتبر شوند به‌راحتی می‌توانند در کشورهای انگلیسی‌زبان، فعالیت اجتماعی داشته باشند. درواقع این افراد مهارت‌های زبانی خوبی برای برقراری روابط اجتماعی و کاری به دست خواهند آورد. این آزمون مهارت خواندن و نوشتن، صحبت کردن و شنیدن را سنجش می‌کند.

آزمون Reading و Writing

این بخش نیمی از نمره کل را در برمی‌گیرد.

Reading در این قسمت با متونی کوتاه، اطلاعات عمومی فرد سنجیده می‌شود. داوطلب باید بتواند درک خود از علائم و متون را به‌درستی نشان دهد.

Writing داوطلب آزمون می‌بایست توانایی نوشتن را داشته باشد در این قسمت داوطلب با نگارش نظرات خود در موقعیت‌های مختلف به سؤالات پاسخ می‌گوید.

امتحان Listening

مکالمات ضبط‌شده در اختیار داوطلب قرارگرفته و توانایی درک و کسب اطلاعات شنیداری سنجیده می‌شود. سطح دشواری این آزمون در حد متوسط است. این بخش ۱/۴کل نمره آزمون را تشکیل می‌دهد.

امتحان Speaking

ممتحن به‌صورت شفاهی، توانایی صحبت کردن و درک مطلب و پاسخ‌دهی داوطلب را موردبررسی قرار خواهد داد. آزمون در گروه‌های دونفره و به‌صورت پرسش و پاسخ برگزار می‌شود.۴/۱ آخر نمره آزمون در این مرحله کسب خواهد شد.

آزمون PET در سال ۶ مرتبه و در تاریخ‌های مشخصی برگزارشده و در مراکز رسمی دانشگاه کمبریج اجرا می‌شود. در هر دو آزمون PET, KET از متون کوتاه استفاده می‌شود و از طولانی نویسی پرهیز شده است. این آزمون‌ها استانداردسازی شده و در سطوح یکسانی برگزار می‌شوند.

جمع‌بندی آزمون ket و pet

Key English Test -KET یک مدرک پایه زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی است و برای ارتباط در موقعیت‌های ساده کاربرد دارد. کسب این مدرک نشان‌دهنده این است که زبان‌آموز، آموزش زبان انگلیسی را به‌خوبی شروع کرده است و نیاز به بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی دارد.

Preliminary English Test – PET یک مدرک زبان انگلیسی در سطح مقدماتی می‌باشد و نشان‌دهنده مهارت زبان انگلیسی برای سفرهای خارجی، کار و زندگی در کشورهای انگلیسی‌زبان است. این مدرک می‌تواند برای کاریابی مورداستفاده قرار گیرد.

هیچ‌کدام این دو آزمون ket و pet  برای ورود به دانشگاه مناسب نیستند و از آزمون‌های تخصصی محسوب نمی‌شوند. موفقیت در این دو آزمون به‌عنوان پایه‌ای برای مطالعات جدی‌تر در زبان انگلیسی است. بدیهی است اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر با ارائه گواهینامه‌های این دو آزمون امکان‌پذیر نیست.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.