یادگیری انگلیسی

۴ سبک یادگیری زبان انگلیسی برای زبان آموزان (قسمت دوم)

سبک‌های گوناگون آموزشی برای گروه‌های سنی تنظیم شده که آموزش را سهل‌تر می‌کند در این مطلب ۴ سبک یادگیری زبان انگلیسی بر اساس توانایی ذهنی و تفاوت‌های فردی طبقه بندی شده که برای همه سنین به ویژه بزرگ‌سالان قابل اجرا و عملی است. با آشنایی و شناخت سبک‌های یادگیری زبان می‌توانید مناسب‌ترین سبک و شیوه یادگیری را با توجه به خصوصیات فردی خود انتخاب کنید. در قسمت قبل با ۴ سبک یادگیری انگلیسی آشنا شدیم. سبک دیداری- visual، سبک شنیداری-auditory، و سبک حرکتی-kinesthetic و سبک لمسی-tactile  چهار سبک یادگیری انگلیسی می‌باشند. برخی از افراد مطالب جدید را از طریق شنیداری بهتر و راحت‌تر فرا می‌گیرند  و بهتر است از موسیقی،پادکست های صوتی و دیکشنری های صوتی  بهره ببرند. در برخی از افراد سبک‌های یادگیری زبان به شیوه دیداری مناسب‌تر و ماندگارتر است.  بیشتر افراد در این گروه قرار دارند و از قدرت تصاویر، رنگ ها و فلش کارت ها بیشتر می آموزند.در ادامه با ترجمانو همراه باشید.

سبک یادگیری حرکتی-kinesthetic

برای بسیاری از زبان آموزان آموزش‌های کلاسیک و کلاس درس قابل تحمل نیست. این گروه از افراد نمی‌توانند در کلاس‌های زبان آموزی شرکت کنند و بیاموزند. این افراد از طریق درگیری در فرایند آموزش بیشتر یاد می‌گیرند. اگر در این گروه قرار دارید باید فعال باشید به ویژه فعالیت‌هایی که تمام بدن را درگیر کند، ذهن را پویاتر می‌کند.

به طور سنتی در یادگیری حرکتی از اجرای نمایش و بازی کردن در سناریوهای مختلف، واژگان آموزش داده می‌شود و مکالمه تقویت پیدا می‌کند یادگیری انگلیسی در سبک یادگیری حرکتی، از طریق تعامل و بر روی دیالوگ استوار است و بر پیشرفت گرامر تمرکز ندارد. به کارگیری زبان بدن در ارتباطات شفاهی و ترکیب با خواندن و نوشتن، فرایند یادگیری زبان آموزان سبک حرکتی را بیشتر می‌کند.

سبک یادگیری انگلیسی لمسی-tactile

سبک های یادگیری زبان انگلیسی

برخی از زبان آموزان از طریق لامسه بهتر یاد می‌گیرند. این گروه تا وقتی کلاس را تحمل می‌کنند که بتوانند از دست‌هایشان استفاده کنند. گروه‌های یادگیری در سبک لمسی یادداشت برداران ماهری هستند و بدون هیچ کاستی می‌توانند جزوه‌های کاملی را از نکات مهم تهیه کنند. در واقع این افراد با یادداشت برداری و نوشتن یادگیری خود را تثبیت می‌کنند. قلم راز موفقیت در این سبک یادگیری است.

اگر در این گروه قرار دارید و با نوشتن بهتر یاد می‌گیرید پیشنهاد می‌کنم برنامه ریزی داشته باشید و در گروه‌های اینترنتی شرکت کنید. با کمی جستجو می‌توانید افرادی را پیدا کنید که آن‌ها هم به یادگیری زبان انگلیسی علاقه مند می‌باشند. البته اگر در گروه فردی انگلیسی زبان وجود داشته باشد سودمندتر است می‌توانید در سایت‌های انگلیسی زبان و گروه‌های انگلیسی عضو شوید. آشنایی با واژه‌های محلی و اصطلاحات از این طریق بسیار سریع‌تر خواهد شد.

عده‌ای از کارشناسان دو سبک یادگیری حرکتی و لمسی را در یک گروه قرار می‌دهند و معتقدند می‌توان این دو گروه را با یک سبک آموزش داد. به علت نزدیکی این دو سبک، معمولاً در هم ادغام می‌شوند. این دو گروه از سبک‌های یادگیری زبان، هر چه فعال‌تر باشند یادگیری بهتری خواهند داشت.

یادگیری زبان انگلیسی با توجه به ۴ سبک پیشنهادی، مبتنی بر توانایی ذهنی افراد تنظیم شده و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که خط کشی و مرز غیر قابل نفوذی بین این ۴ سبک وجود ندارد به این معنی که می‌توان هم زمان سبک‌های مختلف یادگیری را در هم ادغام کرد. بدیهی است زبان آموزی که از طریق شنیداری بهتر فرا می‌گیرد در سبک دیداری پیشرفت کمتری خواهد داشت.

غوطه وری در یادگیری انگلیسی

آنچه مهم است یادگیری از طریق توان ذهنی زبان آموز است. نوع یادگیری در هر کدام از این ۴ سبک با یکدیگر متفاوت است. پیشنهاد می‌شود زبان آموز با توجه به سبک یادگیری خود را در زبان انگلیسی غوطه ور کند. غوطه وری به مفهوم استفاده همه جانبه از توانایی زبان آموز است.

به عنوان مثال برای یادگیری انگلیسی می‌توانید در یک کلاس آموزش زبان شرکت کنید و یا به طور مستقل به زبان آموزی بپردازید. از دیکشنری و نرم افزارهای زبان آموزی استفاده کنید. در گروه‌های محلی انگلیسی زبان عضویت فعال داشته باشید. از کتاب‌های صوتی استفاده کنید و داستان‌های انگلیسی بخوانید. اجازه ندهید سبک یادگیری برایتان محدودیت ایجاد کند. سبک‌های گوناگون را امتحان کنید تا از تمام توان خود استفاده کنید.

یادگیری امری دشوار است و به تمرین و تکرار مداوم نیاز دارد. زبان آموزی را لذت بخش کنید. از میان راه‌های متعدد آموزش زبان، روش‌های خوشایند خود را انتخاب کنید. اگر به پادکست‌های صوتی علاقه مندید بیشتر زمان خود را به آن اختصاص دهید و گهگاه نیز از تصاویر بهره ببرید. ذهن را پویا کنید و در زبان انگلیسی غوطه ور شوید.

آنچه بیش از سبک یادگیری اهمیت دارد. تصمیم برای یادگیری زبان و ادامه آموزش‌زبان انگلیسی است. چه بسیار زبان آموزانی که از نیمه راه یادگیری را رها کرده‌اند. یادگیری بر اساس سبک یادگیری می‌تواند شور و نشاط خاصی در زبان آموز ایجاد کند و لذت درک مفاهیم، مشوق ادامه آموزش‌ها خواهد بود.

دانلود رایگان مقاله

یک نظر

  1. عالی ترین و مفیدترین توضیحی بود که درباره سبک یادگیری kinesthetic دیده بودم .احسنت به شما. خیر ببینی انشاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.