پایگاه اطلاعاتی ProQuest

آشنایی با پایگاه اطلاعاتی ProQuest

پایگاه اطلاعاتی ProQuest از سال ۱۹۳۸ به جمع آوری و سازماندهی اطلاعات علمی مشغول است که عمده این اطلاعات از اکثر نقاط در بیش از ۱۶۰ کشور جهان به دست می‌آید. در سال‌های اولیه فعالیت تنها اسامی و منابع در پایگاه موجود بود ولی امروزه جمع آوری منابع به صورت کامل و شامل ارائه چکیده نیز می‌باشد.

این پایگاه برای استفاده همه محققین توسط شرکت آموزش و اطلاع رسانی بل هاول دایر شده و سعی در برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی اقشار مختلف در همه زمینه‌های اطلاعاتی را دارد.

پایگاه اطلاعاتی ProQuest شامل مجموعه ای از پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی است که اطلاعات ناشران معتبر و شناخته شده را گردآوری می‌کند. عمده موضوعات پوشش داده شده در این پایگاه شامل حوزه برق و مخابرات، بانکداری، مدیریت و بازرگانی، علوم اجتماعی و علوم پزشکی می‌باشد و اطلاعات داده‌های علمی پایگاه‌های Oxford, springer, Emerald, CRCPress را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

بانک اطلاعاتی این پایگاه در حوزه هنر و علوم انسانی نیز فعال است و علاوه بر گروه‌های ذکر شده درزمینهٔ علوم محیطی، بهداشت، فرهنگ و آداب و رسوم، علوم سیاسی، علوم کامپیوتری، علوم اقتصادی، علوم اجتماعی، تجاری و صنعتی، علوم ورزشی و سرگرمی، آموزش و پرورش، دولت و قانون، علوم پایه و ریاضیات نیز اطلاعات ارزشمندی را جمع آوری کرده است که می‌تواند برای دانشجویان شاغل در این حوزه‌ها بسیار کاربردی باشد. با مراجعه به آدرس اینترنتی زیر می‌توانید از اطلاعات پایگاه اطلاعاتی ProQuest استفاده کنید.

www.proquest.com

بانک پایان نامه ProQuest

اطلاعات پایگاه اطلاعاتی ProQuest

آنچه موجب محبوبیت پایگاه اطلاعاتی ProQuest در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران شده است، بانک اطلاعات جمع آوری شده از پایگاه‌های اطلاعاتی در ارتباط با پایان نامه‌ها است که شامل مقالات علمی، نشریات، گزارش‌های علمی، سخنرانی‌ها و پایان نامه‌های برتر می‌باشد. این پایگاه نزدیک به دو و نیم میلیون پایان نامه را پوشش می‌دهد که مربوط به ۷۰۰ هزار موضوع متفاوت می‌باشد.

پایگاه اطلاعاتی ProQuest برای تکمیل بخش پایان نامه‌ها از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری دانشجویان در بیش از ۱۰۰۰ دانشگاه معتبر از سراسر دنیا استفاده کرده است که البته اغلب این پایان نامه‌ها مربوط به دانشگاه‌های امریکای شمالی است. این پایگاه به زبان انگلیسی فعالیت می‌کند و برای استفاده از داده‌های آن نیاز به ترجمه تخصصی در رشته مربوط می‌باشد.

لازم به ذکر است که سالانه ۴۷۰۰۰ پایان نامه جدید در این پایگاه ثبت شده و اطلاعات پایان نامه‌ها برای استفاده پژوهش گران بر روی این پایگاه قرار می‌گیرد. در واقع پایگاه اطلاعاتی ProQuest را می‌توان زیر مجموعه گروه تحقیقات و اطلاعات کمبریج دانست. داده‌های پایگاه محدود به اطلاعات نوشتاری و چاپی پایان نامه‌ها نیست بلکه بانک اطلاعاتی مربوط به میکروفیلم نیز در این پایگاه قابل استفاده علاقه مندان و پژوهشگران می‌باشد.

معرفی پایگاه اطلاعاتی Proquest و نحوه جستجوی اطلاعات 

با ورود به هر یک از این بخش‌ها و تکمیل اطلاعات درخواستی می‌توان به جستجوی مقالات پرداخت:

Basic Serach

Advanced Search

Topics

Browse

Publications

برای استفاده بهتر از این پایگاه بهتر است از علامت گیومه برای عبارت‌های چند کلمه‌ای استفاده کنید. استفاده از AND در بر گیرنده تمامی کلمات است و جستجو را محدود به همان کلمه می‌کند. استفاده از OR نتایج گسترده‌ای را در ارتباط با کلمه مشخص می‌کند. W/3 دو کلمه کلیدی را تا فاصله ۳ کلمه در نتایج جستجوها نمایش می‌دهد. W/PARA قادر به کلمات کلیدی در یک پاراگراف نیز می‌باشد. PRE/3 به جستجوی مقالات با دو کلمه کلیدی می‌پردازد و کلمه کلیدی اول را قبل از کلمه دوم نشان می‌دهد.

اطلاعات در پایگاه اطلاعاتی ProQuest در قالب مناسب برای رایانه‌ها ذخیره می‌شود و انتقال اطلاعات با سرعت امکان پذیر است. مقالات به زبان انگلیسی نیازمند ترجمه است ولی چکیده مقالات به زبان‌های مختلفی وجود دارد از جمله می‌توان چکیده مقالات را در زبان چینی، فرانسه، ایتالیایی و بسیاری از زبان‌های دیگر دید.

امکان جستجو بر اساس مقالات Full text در جستجوی پیشرفته وجود دارد که تنها مقالات دارای فول تکست نمایش داده می‌شوند. لازم به ذکر است که اکثر مقالات دارای متن کامل بوده ولی این شامل تمام مقالات نخواهد شد. در جستجوی موضوعی نیز به کمک یک سیستم هوشمند می‌توان جستجو را انجام داد.

این پایگاه دسترسی به استنادهای دریافتی را در مقابل هر کدام از اسناد مشخص کرده و تنها با کلیک بر روی بخش مربوطه در کنار مقالات می‌توان به همه مقالات استناد داده شده نیز دسترسی پیدا کرد.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.