مشهورترین پایان نامه‌های دکترا

مشهورترین پایان نامه‌های دکترای (PHD) تاریخ

همواره بررسی پایان نامه‌های دیگران برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌تواند الهام‌بخش و جذاب باشد و همچنین حاوی نکته کاربردی برای نگارش پایان نامه آنها نیز باشد. چرا که فرآیند پژوهش انجام شده در هر پایان نامه، بسته به موضوع آن می‌تواند آموزنده باشد. از این رو در این مطلب فهرست ۱۲تایی قابل اطمینانی از مشهورترین پایان نامه‌های دکترا در تاریخ گردآوری شده‌است. این فهرست شامل پایان نامه‌های PhD می‌شود و کتاب‌ها/جلد‌ها را در بر نمی‌گیرد (بنابراین قانون نیوتون در نظر گرفته نمی‌شود). علاوه بر این، در نظر داشته باشید که فهرست مذکور به هیچ وجه جامع یا به ترتیب نیست. با نگاه کردن به آن می توانید موضوعاتی را برای خواندن پایان نامه‌ها انتخاب کنید. از آن لذت ببرید و به خاطر پیچیدگی محتوا مرا ببخشید، چاره‌ی دیگری نداشتم.

۱- پایان‌نامه نخست

بررسی مواد رادیواکتیو (۱۹۰۳) (Recherches sur les substances radioactives)

ماری کوری

مشهورترین پایان نامه‌های دکترا

در زبان انگلیسی، این اصطلاح (Recherches sur les) به صورت  “پژوهش بررسی مواد رادیواکتیو” ترجمه می‌شود. احتمالا پایان نامه‌ی ماری کوری یکی از برجسته‌ترین اسناد علمی در قرن بیستم می‌باشد. در این پایان نامه، کشف مواد رادیواکتیو مانند رادیوم و پولونیوم توسط او به صورت مستند ارائه شده‌است، که به همین دلیل در سال ۱۹۰۳ جایزه‌ی نوبل در فیزیک به او اهدا شد، و پس از آن بخش اصلی پژوهش آینده‌ی او تشکیل شد. او هم چنین جایزه‌ی نوبل شیمی را در سال ۱۹۱۱ دریافت کرد.

۲- پایان‌نامه دوم

تجزیه و تحلیل نمادین مدارهای تقویت و سوئیچینگ (۱۹۳۷)

کلود شانون (Claude Shannon)

بهترین های پایان نامه دکتری

گفته می‌شود که پایان نامه‌ی کلود شانون مهم ترین و مشهورترین پایان نامهی قرن بیستم می‌باشد، زیرا پایه و اساس استفاده از تکنولوژی دیجیتال را ایجاد کرده‌است. کلود شانون ثابت کرده‌است که در قرن ۲۱ چگونه جبر ساختاری به بلوک ساختاری کامپیوترها تبدیل می‌شود. مفهوم استفاده از ویژگی های باینری سوئیچ‌های الکتریکی، هسته‌ی مرکزی تمام طرح‌های مدار دیجیتال می‌باشد. به عبارت ساده‌تر، در پایان نامه‌ی شانون نشان داده شد که چگونه یک گروه ۰s و ۱s می توانند جادو کنند.

۳- پایان‌نامه سوم

بازی‌های غیر مشارکتی (۱۹۵۰)

جان نش

برترین پایان نامه دکتری

احتمالا او را از فیلم یک ذهن زیبا با بازی راسل کرو به یاد می‌آورید. پایان نامه‌ی نش با عنوان بازی‌های غیر مشارکتی پایه و اساس تعادل نش و پس از آن جایزه‌ی نوبل اقتصاد  (۱۹۹۴) بود. دست خط نش بسیار آشفته است. نش هنوز در قید حیات است.

۴- پایان‌نامه چهارم

بررسی نظریه ی کوانتومی (۱۹۲۴)

دوبروی

پایان نامه دکتری مشهور

دوبروی نام جالبی است، علاوه بر این او آشفته است ( به حالت او نگاه کنید). دوبروی یکی از بزرگ‌ترین فیزیک‌دانان نظری قرن بیستم است. پایان نامه‌ی او در سال ۱۹۲۴، با عنوان نظریه ی کوانتومی پایه و اساس ایده‌ی تحولی دوگانگی موج-ذره، که در الکترون ها اعمال شد را تشکیل می‌دهد. این ایده‌یکی از ایده های اصلی مکانیک کوانتوم است. محتوای پایان نامه‌ی دوبروی ۷۰ صفحه است، که به عقیده ی من برای توصیف این مفهوم قدرتمند و مهم کم است. این پایان نامه دلیل اهدای جایزه‌ی نوبل فیزیک به او پنج سال بعد از آن بود.

۵- پایان‌نامه پنجم

قانون کم ترین عمل در مکانیک کوانتومی (۱۹۲۴)

ریچارد فاینمن

پایان نامه‌های برتر تاریخ

پایان نامه‌ی ریچارد فاینمن (۱۹۴۲) با عنوان اصل کم‌ترین عمل در مکانیک کوانتومی پایه و اساس تکنیک انتگرال و نمودار معروف فاینمن را تشکیل می‌دهد. نمودارهای فاینمن توسط فیزیکدانان سراسر جهان برای نشان دادن رفتار ذرات زیراتمی با عبارات ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر چند این پایان نامه دلیل اهدای جایزه‌ی نوبل فیزیک به او نبود، اما در جامعه‌ی فیزیک بسیار محبوب است.

۶- پایان‌نامه ششم

تعیین جدید ابعاد ملکولی (۱۹۰۶)

آلبرت انیشتین

برترین پایان نامه‌های دکتری

چگونه یک فهرست تاریخی می‌تواند بدون نام همیشه سبز آلبرت انیشتین کامل باشد؟ پایان نامه‌ی دکترای انیشتین با عنوان تعیین جدید ابعاد ملکولی قابل استفاده و ابزاری بود، به این معنا که انیشتین در نهایت مقدار بسیار دقیقی را برای عدد آووگادرو به دست آورد. این مقدار با آنچه او و پلانک قبلا از تابش جسم سیاه به دست آورده بودند مطابقت داشت. پایان نامه‌ی انیشتین چارچوب پیشرفت بعدی او در رابطه با حرکت براونی را تشکیل می‌دهد. پایان نامه‌ی دکترای انیشتین تا به امروز مستند ترین اثر می‌باشد.

۷- پایان‌نامه هفتم

تفاوت میان فلسفه‌ی دموکراتیک و اپیکوری طبیعت (۱۸۴۱)

کارل مارکس

مشهورترین پایان نامه‌ها

پایان نامه‌ی کارل مارکس در سال ۱۸۴۱ با عنوان تفاوت میان فلسفه‌ی دموکراتیک و اپیکوری طبیعت یک اثر برجسته می‌باشد. در این پایان نامه، مارکس به بررسی تفاوت های میان دو مکتب فکری به نام دموکراتیک و اپیکور می‌پردازد. در این پایان نامه مارکس به بررسی آزادی و جبر می‌پردازد.

۸- پایان‌نامه هشتم

اخلاق پروتستانی و روح سرمایه گرایی (۱۹۰۵)

مکس وبر

بهترین پایان نامه دکتری

مکس وبر به عنوان یکی از بنیان‌گذاران علم جامعه‌شناسی در نظر گرفته می‌شود. وبر به واسطه‌ی پایان نامه‌ی خود (۱۹۰۵) با عنوان “اخلاق پروتستانی و روح سرمایه گرایی” شناخته شده‌است، که در آن جامعه‌شناسی اقتصاد و جامعه‌شناسی دین ادغام شده‌اند. وبر در این پایان نامه به بحث و بررسی مسائل کلیدی در مورد سرمایه‌داری بازار محور، تاثیر فرهنگ بر دین و مفاهیم کلیدی طبقه‌بندی اجتماعی می‌پردازد ( زمانی که گروه‌ها بر اساس شرایط اجتماعی خود طبقه‌بندی می‌شوند).

۹- پایان‌نامه نهم

پد طراحی: یک سیستم ارتباطی گرافیکی انسان ماشین (۱۹۶۳)

ایوان ساترلند

مشهورترین پایان نامه‌های دکترا

پایان نامه‌ی PhD ایوان ساترلند (۱۹۶۳) به عنوان یک مقاله‌ی برجسته در علوم کامپیوتر و تعامل انسان کامپیوتر در نظر گرفته می‌شود. در بخشی از این پایان نامه، ساترلند پد طراحی را ساخته است که اولین رابط کاربری گرافیکی یا برنامه‌ی  GUI در جهان می‌باشد. امروزه GUI به عنوان هسته‌ی مرکزی محاسبه‌ی دیجیتال در نظر گرفته می‌شود و چگونگی تعامل ما با کامپیوتر به علت اثر نبوغ ایوان بیش تر مبنی بر درک مستقیم قرار دارد. پایان نامه‌ی او نه تنها یک اثر پیشگام در HCI ( تعامل انسان کامپیوتر) بود بلکه باعث ایجاد OOP ( برنامه نویسی شی گرا) گردید که یک پارادایم جدید برای ایجاد نرم افزار های بهتر می‌باشد.

۱۰- پایان‌نامه دهم

ماشین ملکولی و تولید با نرم افزار های محاسباتی (۱۹۹۱)

کیم اریک درکسلر

برترین پایان نامه دکتری تاریخ

پایان نامه‌ی کیم اریک درکسلر (۱۹۹۱) در رابطه با فناوری نانو ملکولی یک اثر پیشگام برای یک دانشجوی دکترا می‌باشد. اساسا، او در پایان نامه‌ی خود حوزه‌ی فناوری نانو ملکولی را ابداع کرد، که یک اثر بزرگ است. پایان نامه‌ی کیم درکسلر بسیار اثربخش است و باعث ایجاد مفهوم کاملا جدیدی از سنتز مکانیکی گردید. در این اثر ایده‌ی کارخانه های نانو برای اولین بار مطرح گردید. پایان نامه‌ی کیم طرز نگرش ما به فناوری نانو را تغییر داد و احتمالا باعث تغییر روش استفاده‌ی آن گردید. تصور کنید که ربات های نانو در بدن شما برای مقابله با سلول‌های سرطانی تولید می‌شوند. شگفت انگیز است!

۱۱- پایان‌نامه یازدهم

رساله ی منطقی-فلسفی (۱۹۲۱)

لودویگ ویتگنشتاین

پایان نامه مشهور

پایان نامه‌ی کمبریج منطقی- فلسفی لودویگ ویتگنشتاین احتمالا مهم ترین اثر او می‌باشد. طبق گفته‌ی محققین در کمبریج: این رساله به مراتب بهتر از اثری است که از یک دانشجوی دکترا انتظار می‌رود. برتراند راسل او را یک نابغه‌ی واقعی می‌نامد که پیش از این هرگز مانند او دیده نشده‌است. لودویگ ویتگنشتاین یکی از بزرگترین فیلسوفان و منطق‌دانان در قرن ۲۰ بود. شاهکار ۷۸ صفحه ای او که در حال حاضر به عنوان یک کتاب منتشر شده‌است، تنها قطعه ی منتشر شده از او می‌باشد. او در این رساله به بررسی تمام چیزهایی می‌پردازد که ممکن است به ظاهر عجیب و غریب باشند، اما باعث تحریک فکر و اندیشه می‌شوند، به عنوان مثال، چیزهایی مانند محدودیت‌های علم، رابطه‌ی میان زبان و واقعیت.

۱۲- پایان‌نامه دوازدهم

فرضیه هایی که بر اساس علم هندسه قرار دارند (۱۸۶۸)

برنهارد ریمان

مشهورترین پایان نامه دکتری

پایان نامه‌ی برنهارد ریمان (۱۸۶۸) باعث پیدایش هندسه‌ی ریمانی شد. اثر او تنها دو سال پس از مرگش مورد قبول عموم قرار گرفت و به یک اثر برجسته در هندسه تبدیل شد. ریمان شاگرد گاوس، ریاضیدان بزرگ سوئیسی بود. هندسه‌ی ریمانی اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا توسط آلبرت انیشتین برای توضیح مفهوم نسبیت مورد استفاده قرار گرفت. علت آن است که هندسه‌ی ریمانی اشیای هندسی به نام تانسور‌ها را معرفی می‌کند که میزان انحنا یا خمیدگی یک نقطه در فضا را نشان می‌دهند. یک قرن و نیم بعد، هندسه‌ی ریمانی توسط گریگوری پرلمان برای حل یکی از سخت‌ترین مسائل ریاضیات، یعنی حدس پوانکاره مورد استفاده قرار گرفت.

دانلود رایگان مقاله

یک نظر

  1. باتمام ارزشی که برای زن قائل هستند غیرازماریکوری که حتی بچه های هنوزبه نیامده هم ایشون رو میشناسند،یک پایان نامه ای که خانم نویسنده اش باشند،نیست!یعنی دانشمندخانم ندارند یا زن ومقاااااااام والای زن درنزد ایشان فقط درحد حرف هست……. ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.