سبک یادگیری زبان

۴ سبک یادگیری زبان انگلیسی برای زبان آموزان (قسمت اول)

سبک یادگیری زبان انگلیسی در افراد متفاوت است و این به خاطر تفاوت‌های فردی در یادگیری و درک مفاهیم جدید می‌باشد. شرکت در کلاس‌های گوناگون و تلاش برای یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند توأم با موفقیت و یا شکست باشد. به‌راستی چرا همه افراد با یک سبک و متد خاص موفق به یادگیری زبان نمی‌شوند؟

۴ سبک یادگیری زبان انگلیسی

برای یادگیری زبان انگلیسی ۴ سبک اصلی وجود دارد که با توجه به توانایی‌های فردی تنظیم می‌شود. در گروه‌های شلوغ نمی‌توان تمام این سبک‌های یادگیری را برای همه افراد اجرا کرد ولی برای زبان‌آموزان مستقل این برنامه به‌خوبی قابل‌اجراست.

زبان‌آموز مستقل کسی است که خود به‌تنهایی نوع آموزش خود را تعیین می‌کند و هدف مشخصی را در نظر گرفته است. ترجمه اگلیسی به فارسی برای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان هدف نهایی یادگیری است و تمایل دارند ترجمه مقاله و ترجمه تخصصی دروس دانشگاهی خود را بر عهده گیرند.

برخی برای اخذ پذیرش تحصیلی و مهاجرت تحصیلی به یادگیری زبان انگلیسی می‌پردازند.۴ سبک یادگیری زبان می‌تواند پتانسیل و بازده فردی را بالا ببرد و یادگیری را سریع‌تر کند. این سبک‌ها عبارت‌اند از:

دیداری- visual

شنیداری-auditory

حرکتی-kinesthetic

لمسی-tactile

سبک یادگیری زبان، دیداری- visual

حدود ۶۵% افراد از طریق دیداری یاد می‌گیرند. زبان‌آموزان در این سبک یادگیری زبان، استفاده از تصاویر، رنگ‌ها، نقشه‌ها و رسانه بیشتر استفاده می‌شود. افرادی که یادگیرنده‌های visual هستند قادرند تا تصاویر را در ذهن تجسم کنند. گوش دادن به کتاب‌های صوتی کمکی به این زبان‌آموزان نخواهد کرد بلکه استفاده از کتاب‌های نوشتاری به همراه تصاویر مؤثرتر است.

آموزش از طریق کلامی و به‌صورت سخنرانی در این سبک جایی ندارد زیرا ذهن تمایل دارد یک فرایند تصویری و دیداری را تجسم کند. برای یادگیری زبان انگلیسی، سبک یادگیری زبان را مشخص کنید تا به‌راحتی فراگیرید. اگر در این گروه قرار دارید می‌توانید روش‌های پیشنهادی ما را امتحان کنید.

سبک یادگیری زبان انگلیسی

سبک یادگیری واژگان انگلیسی

در این سبک تأکید بر یادگیری واژگان متعدد و سپس گرامر می‌باشد. برای شروع می‌توانید تعداد زیادی واژه را در نظر بگیرید. یک واژه به همراه تصویر ارائه می‌شود و با تکرار و تداعی یادگیری تداوم پیدا می‌کند. زبان‌آموزان ارتباط بین تصاویر و تطابق کلمات را فراخواند گرفت.

برنامه‌های کاربردی بسیاری در این زمینه وجود دارد دیکشنری‌های آنلاین ازجمله Memrise به این شیوه طراحی‌شده‌اند و مناسب برای سبک یادگیری زبان دیداری می‌باشند. تداعی معنایی با استفاده از فلش کارت و تصاویر توسط نرم‌افزار و یا خود زبان‌آموز قابل انجام است.

با فراگیری واژگان می‌توانید دایره لغات انگلیسی منعطف‌تری داشته باشید که شروع خوبی است. زبان‌آموز با دیدن تصویرشی کلمه موردنظر را تشخیص می‌دهد و با تکرار تسلط بیشتری پیدا می‌کند. از مشکلات در این شیوه یادگیری زبان، ضعف در گرامر و صحبت کردن است که می‌توان آن را نیز با استفاده از شیوه‌ای قدیمی برطرف کرد.

برای یادگیری گرامر، به‌جای استفاده از تصاویر، اصطلاحات ارائه می‌شوند و به دنبال آن گرامر تدریس می‌شود. برای استفاده عملی‌تر در پایان هر درس زبان‌آموزان باید ترکیبی از گرامر و واژگان را در یک جلسه درسی فرابگیرند.

در کلاس‌های درس عادی، استفاده از پاورپوینت کمک زیادی به یادگیری دیداری خواهد کرد. برای آموزش گرامر می‌توان کلمات نکات دستوری را با فونت و رنگ از طریق پاورپوینت نمایش داد. کلمات نمایش داده‌شده درواقع همان تصاویر را در ذهن زبان‌آموز ایجاد می‌کنند.

با این سبک یادگیری زبان انگلیسی، زبان‌آموز می‌تواند جمله‌سازی کند و هنگام صحبت ترکیبی از لغات و گرامر را به کار گیرد. البته مشکل در ادای صحیح کلمات و لهجه در این سبک یادگیری وجود دارد زیرا بدون گوش دادن نمی‌توان لهجه مناسب را به دست آورد.

سبک یادگیری شنیداری-auditory

افراد بسیاری از طریق صمعی و شنیداری بهتر فرامی‌گیرند. اگر از گوش دادن به موسیقی لذت می‌برید و به نمایش‌های رادیویی علاقه‌مندید، چهره افراد را فراموش می‌کنید ولی نام آن‌ها را به یاد دارید، این سبک یادگیری زبان مناسب شماست.

برخی از افراد در سخنرانی‌ها به‌دقت گوش‌داده و به خطر می‌سپارند اطلاعات شنیداری را حفظ می کنند، صدا می‌تواند نقش خوبی در زبان‌آموزی این افراد دارد. برای یادگیری زبان انگلیسی شنونده خوب بودن یکی از بهترین خصایص است. به شنونده فعال تبدیل شوید تا زبان‌آموز موفق‌تری باشید.

در ساختار سنتی زبان‌آموزان شنیداری، مکالمه را شنیده، تکرار و حفظ می‌کنند. این ساختار برای یادگیرنده‌های شنیداری مؤثرتر می‌باشد. زبان‌آموزان می‌توانند خود را با اصوات و تلفظ سازگار کنند و در speaking و listening پیشرفت زیادی داشته باشند.

خوشبختانه برای یادگیرنده‌های auditory منابع بسیاری وجود دارد. کتاب‌های صوتی به زبان انگلیسی و سایت‌های سخنرانی صوتی می‌تواند یادگیری شنیداری را پیشرفت دهد. گنجینه کاملی از واژگان در ارتباط با گرامر در این کتاب‌های صوتی وجود دارد.

این نوع آموزش را می‌توان در ساعات مختلف روز با توجه به شرایط زبان‌آموز عملی کرد. فراموش نکنید از منابع معتبر استفاده کنید به‌این‌ترتیب با سرعتی باورنکردنی می‌توانید به‌سادگی و با لهجه مناسب صحبت کنید. تکرار و تمرین در این روش رمز موفقیت زبان‌آموزان است.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.