تقویت مکالمه زبان انگلیسی

پنج استراتژی برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی

آیا شنونده خوبی هستید؟ برای اینکه بتوان به زبان انگلیسی صحبت کرد ابتدا باید شنونده خوبی بود. پادکست‌های صوتی، فیلم‌های زبان اصلی، موسیقی، اخبار و مواردی از این قبیل می‌توانند به تقویت مهارت مکالمه انگلیسی منجر شوند. این در حالی است که برخی از دانشجویان و علاقه مندان به یادگیری زبان انگلیسی با وجود تمرین بسیار و استفاده از انواع تکنیک‌های صوتی موفق به یادگیری و تقویت مکالمه زبان انگلیسی نمی‌شوند. در ادامه با ترجمانو همراه باشید تا ۵ استراتژی برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی را که با مهارت‌های شنیداری همراه است معرفی کنیم.

استراتژی اول: تکرار فعالانه

تکرار فعالانه اولین استراتژی زبان آموزی از بدو تولد است که می‌توان در یادگیری زبان انگلیسی نیز از آن استفاده کرد. تکرار فعالانه به معنی تکرار همانند گوینده اصلی است. تلفظ، سرعت ادای کلمه، احساس و حتی انرژی گوینده باید در تکرار فعالانه لحاظ شود. در ابتدا متن صوتی را به صورت تک کلمه‌ای تکرار کنید و سپس می‌توان به صورت تک جمله و حتی چند جمله تکرار کرد.

حفظ متن صوتی در این زمینه کمکی نخواهد کرد بلکه باید تمام حالات گوینده را در ادای کلمات انتقال دهید.استراتژی تکرار فعالانه به مرور موجب تقویت مکالمه زبان انگلیسی شده و می‌توان با سرعت بیشتری جملات را تکرار کرد. با تمرین این استراتژی انتظار می‌رود زبان آموز بتواند با گوینده همخوانی کند و این زمانی است که می‌توان از تکنیک سایه استفاده کرد.

استراتژی دوم: تکنیک سایه

حتماً بارها با خواننده مورد علاقه‌تان هم خوانی کرده‌اید. تقویت مکالمه زبان انگلیسی نیز با این استراتژی به خوبی امکان پذیر است. همه زبان‌ها همانند موسیقی دارای آهنگ و تم مخصوص به خود هستند و می‌توان با آن هم خوانی کرد. استراتژی سایه، گوش دادن متن صوتی و هم خوانی آن است که می‌تواند از روی متن و یا بدون کمک متن باشد تکنیک سایه به تمرکز بالایی نیاز دارد و روشی است که در حین ورزش و انجام فعالیت‌های روزمره می‌توان از آن استفاده کرد. استفاده از زبان بدن و به کارگیری احساس در این مرحله موجب پیشرفت زبان آموز خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با این استراتژی خواندن مطلب: تکنیک سایه و تقویت مکالمه  را پیشنهاد می‌کنم.

تقویت زبان انگلیسی

تقویت مکالمه زبان انگلیسی

استراتژی سوم: روخوانی

با فرض اینکه دو مرحله قبل را انجام داده‌اید استراتژی روخوانی را برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی شروع می‌کنیم. هنگامی که به متن صوتی به اندازه کافی گوش داده و توانستید با آن هم خوانی کنید می‌توانید این مرحله را انجام دهید در این زمان ریتم و تلفظ و احساس را می‌توانید منتقل کنید. حال صوت را کنار گذاشته و از روی متن بخوانید. خواندن در این مرحله می‌بایست کاملاً شبیه فایل صوتی باشد. در واقع بدون شنیدن باید بتوانید همانند گوینده فایل از روی مطلب بخوانید.

استراتژی چهارم: سخنرانی

پس از روخوانی و تسلط در آن می‌توانید استراتژی چهارم را شروع کنید. متن انگلیسی مطلب صوتی را کنار گذاشته و سعی کنید مطلب را درست به شیوه گوینده از حفظ بگویید. در ابتدا بهتر است متن نوشتاری را برای احتیاط و یادآوری داشته باشید ولی با تکرار و پیشرفت می‌توانید بدون نگاه کردن از روی متن، مطلب را بازگو نمایید در این زمان می‌توان گفت که سخنرانی خود را انجام داده‌اید. در سخنرانی از فایل صوتی، هیچ کلمه‌ای را به آن اضافه و یا کم نکنید و دقیقاً به مانند گوینده و بدون کمک متن، به مانند یک سخنران، سخنرانی کنید.

استراتژی پنجم: بازگویی داستان

این مرحله بسیار مورد توجه زبان آموزان قرار گرفته است. بازگویی داستان یعنی زبان آموز بتواند مطلب صوتی را با استفاده از لغات و سرعت مخصوص به خود برای دیگران بازگویی کند. در این مرحله به هیچ وجه نباید از فایل صوتی و متن کمک گرفت. اعتماد به نفس در این مرحله بسیار مؤثر می‌تواند باشد. نیازی به حفظ کردن و تکرار کلمه به کلمه فایل صوتی نیست بلکه زبان آموز با انجام تمرینات مراحل قبل، قادر به تعریف داستان از زبان خود خواهد بود.

این مرحله خلاقیت بالایی را می‌طلبد و زبان آموز با توجه به علاقه و طبق خواسته خود می‌تواند صحبت کند. بازگویی داستان کاملاً شخصی سازی شده و توسط هر فرد به تنهایی انجام می‌گیرد. تصور کنید برای یک جمع سخرانی می‌کنید و می‌خواهید داستانی را بازگویی کنید. در صورت امکان در جمع دوستان و یا خانواده این مرحله را انجام دهید.

انجام مرحله به مرحله تمام این استراتژی‌ها موجب تقویت مکالمه زبان انگلیسی شده و مهارت‌های شنیداری و صحبت کردن را به طرز شگفت انگیزی ارتقا می‌دهد. لازم به ذکر است که هر آموزشی به زمان نیاز دارد و با توجه به زمان اختصاص داده شده در هر مرحله می‌توان به کیفیت مطلوب رسید. بدیهی است تنها با یک فایل صوتی به نتیجه دلخواه نمی‌توان رسید و بهتر است همه این مراحل را برای چندین فایل صوتی انجام دهید. چنانچه فایل‌ها از موضوعات گوناگون بوده و توسط گویندگان مختلف اجرا شود نتیجه بخش تر است و می‌توانید انواع حالات، احساسات، لهجه، سرعت گفتار و غیره را به صورتی واقعی فراگیرید.

دانلود رایگان مقاله

۲ c دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.