انگلیسی بدون لهجه

چگونه بدون لهجه انگلیسی صحبت کنیم؟

با فراگیری ۴ مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن می‌توان مهارت‌های زبان انگلیسی را افزایش داد. با تسلط به زبان انگلیسی و آشنایی با مفاهیم و ضرب‌المثل‌ها می‌توان ترجمه متون ساده راشروع کرد. سال‌ها تجربه لازم است تا توانایی ترجمه تخصصی را به دست آورید و مترجم باتجربه‌ای شوید ولی آیا فکری به حال لهجه خودکرده‌اید؟ یادگیری زبان انگلیسی بدون لهجه می‌تواند تکمیل‌کننده زبان‌آموزی باشد. بسیاری از زبان آموزان از مشکلات تلفظی و استفاده غلط از اصوات رنج می‌برند و می‌خواهند زبان انگلیسی بدون لهجه و نزدیک به زبان مادری را فراگیرند. در ادامه راه‌هایی برای صحبت کردن به انگلیسی بدون لهجه، برای علاقه‌مندان ارائه شده است.

لهجه چیست؟

طرز ادای اصوات در زبان را لهجه گویند و هر شخص دارای لهجه خاصی است که برگرفته از فرهنگ و گویش اوست. برخلاف تصور صحبت کردن بدون لهجه امکان‌پذیر نیست در این مقاله منظور از انگلیسی بدون لهجه، کاهش تأثیر زبان مادری بر ادای کلمات زبان انگلیسی می‌باشد. درواقع صحبت کردن مانند یک انگلیسی‌زبان را تلفظ بدون لهجه گویند.

لهجه حس خاصی را در شنونده ایجاد می‌کند که بستگی به شنونده متفاوت است. برخی از لهجه‌ها مربوط به منطقه خاصی هستند که زیبا و خوشایند تلقی می‌شوند و گاهی شنونده لهجه‌ای را نمی‌پسندد. صحبت کردن به زبان دیگر و با لهجه همان زبان به‌مراتب خوشایندتر است.

تحقیقات صورت گرفته درزمینهٔ کاهش لهجه، بر اساس ادای اصوات خاص در گروه‌های زبانی نشان داده است که هر ملیت و زبانی، صدای تلفظ به خصوصی دارد. به این معنی که تأثیر زبان مادری بر زبان انگلیسی در تمام ملل دیده می‌شود برای مثال به تلفظ TH در زبان انگلیسی توجه کنید تلفظ بدون لهجه این صوت برای فارسی‌زبانان مشکل است و یا تلفظ صدای st برای ۷۰ درصد اسپانیایی‌ها مشکل می‌باشد درحالی‌که در زبان چینی این صوت به‌راحتی و بدون مشکل ادا می‌شود.

انگلیسی روان و شیوا

دانش زبان انگلیسی را در تلفظ بالا ببرید

برخی از حروف انگلیسی، در کلمات گوناگون به نحو مختلفی ادا می‌شوند به این صورت که هر حرف لزوماً دارای یک‌صدا نیست. به‌عنوان‌مثال: حرف S در کلمه eats را در نظر بگیرید در اینجا صدای S می‌دهد ولی همین حرف در کلمه plays صدای Z می‌دهد و یا در کلمه washes این حرف IZ تلفظ می‌شود. کلمات انگلیسی سرشار ازاین‌گونه کلمات است که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید.

به حرکات دهانی native توجه کنید

توجه به حرکات دهانی انگلیسی‌زبانان می‌تواند در تلفظ انگلیسی بدون لهجه تأثیرگذار باشد. با تماشای فیلم‌های دلخواه خود به زبان انگلیسی می‌توانید لهجه را بهبود بخشید. به دهان گوینده و نحوه تلفظ اصوات دقت کنید و کلمات را با لحن و صدای گوینده تکرار کنید. این تمرین را بارها و بارها انجام دهید.

شمرده و باکمی درنگ صحبت کنید

برای صحبت کردن انگلیسی بدون لهجه کلمات را صحیح و شمرده بیان کنید. ادای کلمات سریع و با لحن یا تلفظ غیر رایج موجب سردرگمی شنوده خواهد شد. انگلیسی‌زبانان لهجه و تلفظ اشتباه را درک نمی‌کنند. علاوه بر آن صحبت کردن به‌صورت سریع و اشتباه می‌تواند تبدیل به عادت شود و در ذهن ماندگار گردد. توصیه می‌کنم تا وقتی‌که اصوات انگلیسی را به‌درستی فرانگرفته‌اید شمرده‌تر صحبت کنید.

استفاده از دیکشنری و صحبت کردن به انگلیسی بدون لهجه

استفاده از دیکشنری در ترجمه کاملاً رایج و معمول است ولی می‌توان از دیکشنری برای بهبود لهجه نیز استفاده کرد. هر دیکشنری حاوی علائم فونتیک و آوایی خاصی است که با کمکان می‌توان تلفظ صحیح کلمات را فراگرفت. در ادای کلمات دشوار از این علائم استفاده کنید.

از نرم‌افزارها استفاده کنید

فهرستی از کلمات دشوار تلفظی را فراهم کنید و از نرم‌افزارهایی که دارای صوت هستند کمک بگیرید. برخی از این نرم‌افزارها که برای آموزش زبان انگلیسی استفاده می‌شوند کلمات را با صدای ضبط‌شده انسان ادا می‌کنند. دیکشنری‌های گویای بسیاری در این زمینه وجود دارند و یا اینکه از یک فرد انگلیسی‌زبان کمک بگیرید.

گوش دادن به کتاب‌های صوتی انگلیسی نیز می‌تواند در تصحیح لهجه مناسب باشد. می‌توانید بخش‌هایی از کتاب را خوانده و ضبط کنید. این کار امکان مقایسه صدای ضبط‌شده و صدای گوینده را فراهم می‌کند. دوباره سعی کنید و این بار کتاب را با صدای بلندتری بخوانید. گوش دادن به صدای ضبط‌شده بهترین راه تصحیح لهجه است.

هر شب به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه و با صدای بلند کتاب دلخواهتان را بخوانید. تداوم در این کار موجب تقویت عضلات دهانی برای صحبت کردن انگلیسی خواهد شد. این کار را در حدود ۳ ماه ادامه دهید و تأثیر شگرف آن را در ادای کلمات انگلیسی بدون لهجه مشاهده کنید.

در مناطق گوناگون کشور انگلستان، لهجه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان مردم آن نواحی را از روی لهجه شناخت. حتی تفاوت لهجه آمریکایی و بریتیش نیز به طرز بارزی وجود دارد. پشتکار داشته باشید و عقب‌نشینی نکنید. صحبت کردن انگلیسی بدون لهجه کاری دشوار و زمان‌بر ولی امکان‌پذیر است. تنها شما نیستید که لهجه‌دارید همه ملل در سراسر جهان دارای لهجه هستند. لهجه بخشی از هویت افراد است که برای تعلق در یک گروه به کار گرفته می‌شود.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.