ارسال مقاله برای نشریات معتبر

آشنایی با اصطلاحات رایج در ارسال مقاله به نشریات بین‌المللی و ISI

قبل از ارسال مقاله علمی و پژوهشی برای چاپ در نشریات بین‌المللی لازم است تا با برخی از اصطلاحات معمول در این زمینه آشنا شویم. این آگاهی می‌تواند در مراحل بعدی به بهبود روند پذیرش مقاله منجر شود. بسیار دیده‌شده که دانشجویان و پژوهشگران تحقیق کاملی را در قالب یک مقاله عرضه کرده‌اند و برای به دست آوردن امتیازات ویژه تمایل به انتشار در نشریه بین‌المللی معتبری رادارند ولی به دلیل عدم آشنایی با مراحل و برخی از اصطلاحات، مدت‌های طولانی پروسه چاپ مقاله به تأخیر می‌افتد. ترجمانو برخی از اصطلاحات رایج در ارسال مقاله ISI را به شرح زیر بررسی می‌کند:

Journal

ژورنال به مجلات خارجی گویند و در اصطلاح دانشگاهی همان نشریه و مجله‌ای است که برای ارسال مقاله در نظر گرفته‌اید. برخی از ژورنال‌ها به‌صورت هرساله و یا دو سال یک‌بار منتشر می‌شوند و برخی فصلنامه، ماهنامه و یا هفته‌نامه می‌باشند. لازم است تا قبل از ارسال مقاله از نحوه و زمان انتشار ژورنال مطلع شوید. ژورنال‌های دو سالنامه و سالنامه مقررات سختی برای پذیرش مقالات علمی دارند و البته طبیعی است که از اعتبار بیشتری نیز برخوردارند.

Submit

ارسال مقاله به یک ژورنال را Submit گویند. این اصطلاح تنها نشان‌دهنده ارسال مقاله بوده و موجب احراز هیچ امتیازی نمی‌شود. Submit شدن یک مقاله لزوماً منجر به پذیرش برای انتشار نخواهد شد. Submit کردن می‌تواند از طریق ایمیل و یا توسط سایت باشد. پیشنهاد می‌کنم زیر نظر استاد راهنما ارسال مقاله و Submit کنید این کار می‌تواند در جلسه دفاع از پایان‌نامه به نفع شما تمام شود.

Manuscript

مادامی‌که مقاله در هیچ نشریه‌ای چاپ‌نشده باشد به آن Manuscript می‌گویند. درواقع Manuscript دست‌نویس یا همان نسخه خطی مقاله است. پس از چاپ مقاله را paper یا article می‌نامند.

manuscript NO

پس از ارسال مقاله یا Submit، یک شماره و کد اختصاصی از طرف ژورنال برای مقاله در نظر گرفته می‌شود که به آن manuscript NO گویند و در پیگیری‌های بعدی از این کد استفاده خواهد شد. manuscript NO درواقع کد شناسایی مقاله است.

Editor

مدیریت نشریه بر عهده Editor است. Editor مقاله ارسالی را برای کمیته‌ای متشکل از دو تا چهار نفر برای بررسی ارسال می‌کند. این افراد درواقع داوران مقاله شما می‌باشند و می‌بایست نظر خود را به اطلاع اداره مدیریت ژورنال یعنی Editor ارسال کنند. این افراد داورانی هستند که درزمینهٔ علمی مقاله ارسالی تخصص دارند.

With Editor

تمام دانش‌پژوهان با این اصطلاح آشنا هستند. پس از ارسال مقاله برای نشریات بین‌المللی، With Editor به معنای در دست بررسی است و مرحله‌ای است که Editor به دنبال چند داور برای مقاله ارسالی است تا مقاله را بررسی کنند.

Under Review

اصطلاح Under Review به معنای آن است که مقاله در حال بررسی توسط داوران می‌باشد و همه تلاش‌ها به رأی داوران بستگی دارد.

Refereeing

در برخی از ژورنال‌ها به‌جای Review از اصطلاح Refereeing استفاده می‌شود که همان داوری کردن مقالات است.

اصطلاحات رایج در ارسال مقاله
Revise

اگر به این اصطلاح برخورد کردید به این معناست که اشکالی در مقاله وجود دارد که می‌بایست مورد تجدیدنظر قرار گیرد و اصلاحاتی انجام پذیرد. Minor Revise همان ایرادات جزئی است که پس از برطرف کردن Editor آن را مورد کارشناسی قرار می‌دهد ولی اصطلاح Major Revise نیاز به اصلاحات اساسی را خاطرنشان می‌کند که می‌بایست پس از انجام اصلاحات، مقاله به‌طور مجدد توسط داور موردبررسی قرار گیرد. لازم به ذکر است که در هنگام مواجه با این اصطلاح، مقاله نیاز به تجدیدنظر دارد بهتر است تا قسمت‌های تغییر داده‌شده را هایلایت کنید تا روند بررسی با سرعت بیشتری انجام شود.

درصورتی که مقاله ارسال شده توسط شما نیازمند اصلاح است و داوران امر به ویرایش مقاله دارند، به شما توصیه می‌کنیم سری به بخش ترجمه فارسی به انگلیسی ترجمانو بزنید. لحظه‌ای برای سپردن سفارش ترجمه خود به ترجمانو درنگ نکنید!

figure captions

این اصطلاح نشان‌دهنده آن است که مقاله نیاز به انجام اصلاحاتی در جداول و تصاویر و توضیحات به‌صورت جداگانه دارد. figure captions نوشتن شرح تصاویر و اشکال در قالب فایل ضمیمه می‌باشد.

Resubmit

اگر Revise، نیاز به تغییرات بنیادی داشته باشد مقاله در اصطلاح Resubmit می‌شود و به معنای آن است که مقاله می‌بایست از ابتدا بازنگری شود و برخی از قسمت‌ها حذف و یا اضافه شود و مجدداً ارسال‌شده و مراحل بررسی صورت پذیرد. در این مرحله توصیه می‌شود مقاله را برای نشریات دیگر ارسال کنید.

ارسال مقاله و Accept

نتیجه تمام تلاش‌ها برای نگارش مقاله با دیدن این اصطلاح مشخص می‌شود. Accept به مفهوم پذیرفته شدن مقاله است و در این زمان بنا بر درخواست ژورنال می‌بایست مقاله را برای چاپ نهایی آماده کنید.

Proof

تمام نشریات بین‌المللی معتبر، مقالات تأییدشده و آماده چاپ را برای نویسنده ارسال می‌کنند. در این مرحله که در اصطلاح Proof نامیده می‌شود نویسنده، مقاله را مورد تأیید قرار می‌دهد و درواقع قبل از چاپ بر مقاله صحه می‌گذارد.

Reject

Reject اصطلاحی است که هیچ دانشجویی نمی‌خواهد آن را ببیند. Reject به معنای رد شدن مقاله برای انتشار در ژورنال موردنظر است ولی به مفهوم عدم اعتبار مقاله نیست. هر ژورنال با توجه به مقررات و استانداردهایی که دارد زمینه به خصوصی را در حیطه کاری خود قرار می‌دهد. مقاله Reject شده از استانداردهای لازم این نشریه برخوردار نیست ولی می‌توان مقاله را برای دیگر نشریات ارسال کرد و منتظر بررسی مجدد مقاله شد. بسیار دیده‌شده مقالات Reject شده توانسته‌اند در ژورنال دیگری Accept شوند.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.