آموزش زبان

۷ راه برای آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان

یادگیری انگلیسی در هر سنی امکان پذیر است و تکنیک‌های خاص خودش را دارد. افراد با توجه به اهداف زندگی و نیازهای خود، تصمیماتی را برای آینده اتخاذ می‌کنند. برای بیشتر مردم زبان انگلیسی ضرورتی است که در جامعه امروزی بدان نیاز دارند. در این مطلب آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان و چالش پیش روی آنان را بررسی می‌کنیم. آموزش به بزرگسالان کار دشواری است و فنون مخصوص به خود را دارد که هر مدرس جوانی باید بدان آگاه باشد.

۱- محتوای مرتبط با سن بزرگسالان

بدیهی است که برای آموزش بزرگسالان نمی‌توان از محتوای آموزشی کودکان و نوجوانان استفاده کرد. محتوا می‌بایست مرتبط به گروه سنی و قابل درک برای بزرگسالان باشد. آموزش زبان انگلیسی و حفظ موضوع آموزشی بسیار مهم و ضروری است. گروه شرکت کننده با موضوعات مرتبط بیشتر هماهنگ و علاقه مند به یادگیری خواهند شد. چنانچه مدرس به موضوع مورد بحث علاقه مند نباشد نمی‌تواند اشتیاق را در زبان آموزان و بزرگسالان به وجود آورد. انتقال اطلاعات منجر به یادگیری نخواهد شد بلکه میزان علاقه می‌تواند یادگیری را مؤثرتر کند.

۲-تشویق برای صحبت کردن

مدرس باید بتواند دانش آموز را در یادگیری درگیر کند و این مهارتی است که در آموزش به همه گروه‌های سنی کاربرد دارد. بزرگسالان را تشویق به پرسیدن سؤال کنید تا ابهامات رفع گردد. همه افراد را در بحث‌های کلاسی شرکت دهید و تمرکز را بر روی عده معدودی قرار ندهید. می‌توان با پرسش از افرادی که در بحث‌ها شرکت نمی‌کنند، آنان را وارد بحث کرد. در بحث‌ها می‌توان از موضوعات مورد علاقه بزرگسالان استفاده کرد به این ترتیب یادگیری بیشتر شده و در اذهان ماندگار خواهد شد.

برای افراد شانس صحبت کردن یکسانی را فراهم کنید و مطمئن شوید همه مهارت‌های جدید را فراگرفته‌اند. برخی از بزرگسالان بسیار فعال بوده و فرصت صحبت کردن را از دیگران می‌گیرند. مدیریت صحیح در آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان می‌تواند موجب شرکت همه افراد در بحث و کارگروهی گردد در چنین حالتی همه فرصت و اجازه صحبت کردن را خواهند داشت.

۳-انگلیسی صحبت کردن

اغلب بزرگسالان تمایل دارند تا سؤالات خود را در میان گروه به زبان مادری بیان کنند. آنان را تشویق به پرسیدن سؤال به زبان انگلیسی کرده و بخواهید تا سعی کنند لغات جدید را در صحبت کردن به کار گیرند به این ترتیب حس جدایی مدرس و زبان آموزان از بین رفته و همه به زبان انگلیسی صحبت خواهند کرد. معانی و ترجمه کلمات جدید را می‌بایست خود زبان آموزان در حین صحبت کردن بیابند. مدرس بهتر است معانی لغات را به سادگی در اختیار زبان آموز قرارندهد.

آموزش زبان به بزرگسالان

۴-شناسایی انواع یادگیری

یادگیری انواع مختلفی دارد و هر فرد با توجه به توانایی‌های خود از سبک و سیاق متفاوتی یاد می‌گیرد. یادگیری در بزرگسالان نیز به گونه‌ای متفاوت بوده و همه افراد به یک شیوه یاد نمی‌گیرند. بسیاری از بزرگسالان یادگیرنده‌های تجسمی بوده و مطالب را در ذهن تجسم می‌کنند. مدرس زبان انگلیسی باید با به کارگیری انواع روش‌های یادگیری، امکان آموزش به همه افراد را فراهم کند. به کارگیری تکنولوژی‌های جدید در کلاس برای بسیاری از افراد بزرگسال مشکل و برای برخی از آنان توأم با جذابیت بیشتری است. تفاوت‌های فردی در یادگیری زبان انگلیسی را فراموش نکنید.

۵-انعطاف‌پذیر باشید

مدرس باید از قبل نقشه طراحی شده و منسجمی را برای تدریس آماده کند و بتواند کلاس را در جهت اهداف آموزشی به پیش ببرد ولی گاهی اوقات در آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان، برنامه‌ها مطابق میل مدرس پیش نرفته و کلاس تغییر مسیر می‌دهد. مدرس باید بتواند بر روی موضوع متمرکز باشد و با کمی انعطاف کلاس را به مسیر صحیح هدایت کند.

گاهی مدرس از اشتباه بزرگسالان چشم پوشی می‌کند تا نظم کلاس را بر عهده داشته باشد. می‌توان با درایت، خود فرد را تشویق به اصلاح اشتباه گرامری کرد. جملاتی مانند جمله خوبی است اما… این بهتر است و یا جملات مشابه می‌تواند یادگیری مؤثرتری را به همراه داشته باشد.

در هنگام صحبت کردن، بزرگسال تمایل به صحبت در زمینه موضوعات مورد علاقه‌اش را دارد و این می‌تواند در تضاد با نقشه طراحی شده مدرس باشد. نگران خارج شدن از مبحث اصلی نباشید با تیزهوشی می‌توان از مباحث مطرح شده در کلاس برای آموزش و یادگیری زبان انگلیسی استفاده کرد.

۶-آموزش زبان و کنترل تنش‌ها 

اغلب بزرگسالان روی برخی از موضوعات حساس می‌باشند از مطرح کردن موضوعات تشنج زا در کلاس خودداری کنید. موضوعات سیاسی می‌تواند باعث برهم خوردن نظم کلاس و ایجاد دو دستگی بین افراد شود. بهتر است از موضوعاتی عامه پسند و عمومی در مثال‌ها استفاده کنید تا بتوانید به اهداف آموزشی دست‌ یابید. کنترل وضعیت پر تنش از مهاآموزش زبانرت‌هایی است که در آموزش بزرگسالان اهمیت ویژه‌ای دارد.

۷-خوشحالی و لبخند

بسیاری از افراد خاطرات ناخوشایندی را از دوران تحصیل به یادگار دارند و آموزش را توأم با مشقت می‌دانند. وظیفه مدرس در آموزش بزرگسالان تغییر نگرش افراد است تا جایی که زبان آموزی را به یکی از جذاب‌ترین دوران زندگی تبدیل کند. نشان دهید که از آموزش به بزرگسالان راضی و خوشنود هستید. هیچ لزومی ندارد که آموزش توأم با رنج باشد. خوشحالی و شادی می‌تواند به یادگیری کمک کرده و اهداف آموزشی را به خوبی به انجام برساند. با تدابیری ظریف می‌توان علاوه بر اهداف آموزشی از پیش تعیین شده، روحیه نشاط و شادی را در کلاس‌های آموزشی بزرگسالان حفظ کرد و نتیجه فوق العاده نشاط را در زبان آموزی مشاهده کرد.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.