نرم افزارهای مدیریت ارجاع دهی علمی

معرفی بهترین نرم‌افزارهای مدیریت منابع و اسناد علمی

مدیریت منابع و اسناد علمی، یکی از دشوارترین و وقت‌گیرترین مراحل انجام مقاله‌نویسی، پایان‌نامه‌نویسی یا هر فعالیت پژوهشی دیگر است. در مطالب قبلی سعی کردیم روش جستجوی مقالات علمی، و روش کار با موتورهای جستجوی آکادمیک را توضیح دهیم (روش جستجوی مقالات علمی با استفاده از گوگل اسکالر، را بخوانید). در این پست قصد داریم بهترین و کاربردی‌ترین مجموعه نرم افزار مدیریت منابع علمی و رفرنس‌دهی را به دانشجویان گرامی توضیح دهیم. (در مورد بهترین نرم‌افزارهای ارجاع‌دهی اسناد علمی بیشتر بخوانید)

۱– نرم‌افزار مندلی (Mendeley) – غول مدیریت اسناد انتشارات الزویر

نرم افزار مدیریت منابع علمی Mendeley، برنامه‌ای کاربردی برای مدیریت و به اشتراک‌گذاری مقالات پژوهشی و تحقیقاتی است که بر روی تمام نسخه های ویندوز و اندروید، مک و لینوکس قابل استفاده می‌باشد.

این نرم‌افزار در واقع برنامه‌ای کاربردی برای مدیریت مراجع و مقالات است که توسط کاربران، به‌خصوص دانشجویان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اپلیکیشن Mendeley این امکان را می‌دهد که در هر مکانی دسترسی به مقالات کتاب‌خانه‌ی خود داشته باشید و فایل‌های PDF  از مقالاتی که در اختیار دارید را به کتاب‌خانه شخصی‌تان اضافه کنید. به سهولت می‌توانید فایل‌ها را در خود نرم‌افزار مشاهده کنید و در صورت لزوم ویرایش  و یاداشت‌گذاری در PDFها  را انجام دهید. امکان به اشتراک گذاشتن فایل فقط بین کاربرانی که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند وجود دارد.

در نرم افزار مدیریت اسناد و منابع عملی Mendeley، می‌توان علاوه‌بر حافظه کامپیوتر، از موتورهای جستجو و پایگاه داده‌ی معتبر برای دریافت اطلاعات مرجع به صورت مستقیم استفاده کرد. نرم‌افزار قادر است تا فایل‌ها را بازبینی کرده و اطلاعات مقالات از قبیل: عنوان مقاله، نام نویسندگان، نام مجله، سال انتشار و غیره را به صورت اتوماتیک  استخراج کند و حتی می‌تواند کلمه کلیدی مورد نظر را در متن مقالات جستجو کند.

نرم افزار مدیریت منابع اطلاعاتی Mendeley به خوبی با نرم‌افزارهای آفیس در محیط‌های مختلف هم‌خوانی دارد که برای استفاده از این قابلیت می‌بایست  پلاگین نرم‌افزار آفیس مورد نظر خود را با استفاده از منوی Tools در نرم‌افزار نصب کنید و به این ترتیب  امکان رفرنس‌دهی درمحیط آفیس را به دست بیاورید.

در سال ۲۰۱۳ نسخه رایگان این نرم‌افزار برای آی پد و آیفون نیز منتشر شد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید «آموزش کار با نرم‌افزار Mendely» را مطالعه کنید.

نرم افزار مدیریت منابع علمی Mendeley

۲- نرم‌افزار EndNote – رفرنس‌دهی و مدیریت منابع علمیِ موسسه تامپسون رویترز

نرم‌افزار EndNote یکی از کامل‌ترین نرم افزارهای مدیریت منابع و اسناد است که برای سهولت کار پژوهش‌گران و دانشجویان طراحی شده است. این نرم‌افزار می‌تواند کمک موثری در زمینه جمع آوری مستندات، نوشتن مقالات علمی و انتشار مقاله باشد.

نرم‌افزار EndNote قادر است تا بیش از ۳۰۰۰ استاندارد نشر مقاله در انواع فرمت‌های قابل قبول و بین‌المللی ارائه دهد که با هماهنگی MS-WORD کمک بسیاری هم به پژوهشگران و هم به اعضای هیات تحریریه مجلات علمی برای نگارش و قبول مقالات علمی می‌کند.

محققین، پژوهشگران، نویسندگان علمی، دانشجویان و کتابداران از نرم‌افزار EndNote برای جستجوی بانک‌های اطلاعاتی، کتابشناسی آنلاین، سازماندهی منابع، تصاویر، فایل‌های PDF و دیگر فایل‌ها، استفاده می‌کنند.

در این نرم‌افزار مدیریتی امکان تبادل تا ۱۰۰۰۰ مرجع  بین سیستم خود و اینترنت و به اشتراک‌گذاری منابع به‌سادگی وجود دارد علاوه‌بر آن می‌توان با تشکیل گروه و هماهنگی و مقایسه منابع بین گروه، پژوهش کامل‌تری را ارائه داد.

این نرم‌افزار که با نرم‌افزار Microsoft Office Word به خوبی سازگار است، پولی است و باید لایسنس آن تهیه شود، امّا این نسخه به‌صورت رایگان از طریق سایت‌های ایرانی قابل دانلود است و توسط دانشجویان ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اطلاعات بیشتر در مورد این نرم‌افزار مفید را می‌توانید در مطلبی که در مورد روش رفرنس دهی با نرم افزار Endnote و روش ارجاع دهی با اندنوت توسط ترجمانو منتشر شده است، مشاهده کنید.

نرم افزار مدیریت منابع علمی endnote

۳– نرم افزار مدیریت منابع علمی Citavi

نرم افزارCitavi  یکی دیگر از نرم‌افزارهای خوب در زمینه مدیریت منابع و اسناد علمی می‌باشد که کاربرد بسیاری در بین محققان، اساتید و دانشجویان دارد. هر کسی که به نحوی با پژوهش سرو کار دارد می‌تواند با کمک این نرم‌افزار تحقیقات، مقالات، پایان نامه ها و اسناد خود را مدیریت کند.

Citavi بسیار پیشرفته‌تر و کامل‌تر از نرم‌افزار  Endnote  است. چنان‌چه قبلا با Endnote آشنایی داشته و یا کار کرده‌اید متوجه تفاوت محسوس این دو نرم‌افزار خواهید شد.

ویژگی منحصر به فرد این نرم‌افزار در طراحی مبتکرانه و کاربردی آن است که کار را برای کاربران بسیار ساده کرده است. در حین کار با برنامه امکان راهنمایی سریع پیش بینی شده است.

در بیش از ۴۰۰۰ منبع به جستجو می‌پردازد و می‌توان صفحات وب، پی دی اف و یا تصاویر را جستجو کرد. امکان  اضافه کردن دستی رفرنس‌ها در۳۵  قالب استاندارد فراهم شده است و دریافت Full Text مقالات از اینترنت نیز توسط این نرم‌افزار میسر است.

این نرم‌افزار در دو نسخه عرضه می‌شود. نسخه رایگان و نسخه Pro که رایگان نیست.

نرم افزار مدیریت اسناد علمی citavi

۴– نرم‌افزار Zotero

این نرم‌افزار مدیریت اسناد در بین کاربران محبوبیت زیادی دارد و عده‌ای آن را از Mendeley نیز تواناتر می‌دانند. محیط کاربری کاربرپسند و امکانات فوق‌العاده‌ای که این نرم‌افزار به شما می‌دهد از قبیل دارا بودن افزونه اتصال به مرورگرهای Chrom و Firefox باعث می‌شود تا به سادگی مرجع دلخواه خود را یافته و به لیست خود بیفزایید.

Zotero  فضای آنلاین در اختیار کاربران عضو قرارمی‌دهد که می‌توان برای  آپدیت و Sync کردن و پشتیبان گرفتن از اطلاعات از این فضا به رایگان استفاده کرد.

نرم افزار مدیریت منابع اطلاعاتی علمی zotero

۵– نرم افزار NoteExpress

نرم‌افزار مدیریت منابع علمی NoteExpress، در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند مقاله نگارشی شما را بر اساس فرمت انتخابی آماده کند به گونه‌ای که همه استانداردهای لازم در آن رعایت شود.

با این ویژگی وقت بیشتری برای تحقیق بر موضوعات  اصلی و یا  پروپوزال خود خواهید داشت. این نرم‌افزار مثل یک دستیار واقعی برای جستجو، دانلود و مدیریت اسناد و پایان‌نامه‌ها کارایی دارد.

نرم‌افزاری است کاربردی با یک ماژول مدیریت سیستمی اطلاعات و منابع تحقیقات، مدیریت اسناد و نشریات. در حقیقت این نرم‌افزار یک دستیار کامل برای محققان جهت جستجو، دانلود و مدیریت داده‌های کتاب شناختی و پایان نامه با بازده بالا است.

فرقی ندارد که مقاله های شما در قالب مایکروسافت ورد و یا فرمت دیگری باشند. این کار باعث صرفه جویی در وقت شده و شما می‌توانید بر روی موضوعات اصلی تحقیق و یاتمرکز کنید.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.