تافل و آیلتس

مقایسه آزمون TOEFL و IELTS

تافل و آیلتس چه هستند؟

هر دو آزمون تافل و آیلتس برای سنجش دانش زبان انگلیسی هستند. همه افرادی که درخواست مهاجرت تحصیلی به کشورهای انگلیسی‌زبان رادارند باید بتوانند توانایی خود را در درک و کاربرد زبان انگلیسی اثبات کنند. تافل و آیلتس تعیین‌کننده سطح دانش فرد در مهارت‌های ۴ گانه خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن است.
آزمون تافل برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ اجرا شد. این آزمون توسط سرویس سنجش تحصیلی ETS و دانشگاه پرینستون Princeton که ملیتی آمریکایی دارند طراحی و اجرا می‌شود. آزمون تافل توانایی درک زبان انگلیسی آمریکایی را می‌سنجد و از لهجه آمریکایی استفاده می‌کند. بنابر اعلام وب‌سایت رسمی‌ای تی اس، بیش از ۶ هزار موسسه در ۱۱۰ کشور دنیا نمره تافل را ملاک انتخاب می‌دانند. مجموع نمرات مهارت‌های ۴ گانه تافل ۱۲۰ خواهد شد که بالاترین نمره است.
آزمون آیلتس در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار، توسط دانشگاه کمبریج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا برگزار شد. آیلتس از معتبرترین و بالاترین استاندارهای بین‌المللی زبان انگلیسی محسوب می‌شود. این آزمون زبان انگلیسی را یک‌زبان بین‌المللی می‌داند بنابراین مخصوص به کشور و یا لهجه خاصی نیست.
افرادی که می‌خواهند به کشورهای انگلیسی‌زبان مهاجرت کنند و یا کار و تحصیل داشته باشند به این مدرک نیاز دارند. نمره آیلتس بین ۹-۱ درجه‌بندی‌شده و در هر یک از مهارت‌های ۴ گانه یک نمره مجزا در نظر گرفته می‌شود و معدل این نمرات تشکیل‌دهنده نمره نهایی فرد است. اغلب مراکز علمی و دانشگاهی نمره بین ۸-۶ را موردقبول می‌دانند ولی بنابر ضرورت نمرات هر یک از مهارت‌های ۴ گانه را نیز موردبررسی قرار می‌دهند تا فرد حداقل سطح قابل‌قبول را داشته باشد.
برای اطلاع از قوانین هر یک از این دو آزمون و مراکز معتبر برگزاری آزمون می‌توانید به سایت رسمی آن مراجعه کنید.
تافل: https://www.ets.org/
آیلتس: https://www.ielts.org/

آزمون تافل و آیلتس ، آزمونی جهت تعیین توانایی ادراک زبان انگلیسی است بنابراین قبولی و مردودی در این آزمون‌ها مفهومی ندارد و هر شخص با توجه به توانایی خود نمره‌ای را به دست خواهد آورد. برای مهاجرت و کار ملاک نمره‌هایی است که هر فرد کسب می‌کند. حداقل نمره برای مهاجرت و کار، کمتر از تحصیل در مراکز علمی است ولی برای تحصیل حدنصاب بالاتری موردقبول است. مدت اعتبار تافل و آیلتس ۲ سال است و در این مدت می‌بایست برای اخذ پذیرش تحصیلی و یا اقامت و کار اقدام کرد.
مدرک بین‌المللی آیلتس به دو بخش تقسیم می‌شود. الف آیلتس جنرال- مخصوص مهاجرانی است که برای کار و یا طی کردن دوره‌های غیردانشگاهی به کشورهای انگلیسی‌زبان مهاجرت می‌کنند.
ب- آیلتس آکادمیک-این مدرک برای دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه رادارند ضروری است و درواقع بدون آیلتس آکادمیک نمی‌توان پذیرش تحصیلی گرفت. البته در مشاغلی مانند پزشکی و زیرگروه پزشکی، خواه برای تحصیل و خواه برای کار نیز می‌بایست آیلتس آکادمیک را ارائه داد.

آزمون تافل در دو نوع کتبی و کامپیوتری برگزار می‌شود و مقیاس نمره در این دو نوع آزمون کمی متفاوت است. Sylvan Learning Systems برگزاری آزمون تافل کامپیوتری را به عهده دارد.
آزمون کتبی تافل PBT در بخش‌های شنیداری، ساختار و نگارش و همچنین درک مطلب سنجش انجام می‌دهد.
آزمون کامپیوتری تافل CBT مهارت‌های ۴ گانه شنیداری، ساختار، درک مطلب و نوشتاری را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اخیراً در آزمون کامپیوتری بخشی افزوده‌شده است iBT بخش گفتاری و شنیداری را افزوده و بخش ساختار را حذف کرده است و باکمی تفاوت برگزار می‌شود.

آزمون تافل و آیلتس

تافل و آیلتس کدام از اعتبار بیشتری برخوردارند؟

هر دو این آزمون‌ها بین‌المللی و بسیار معتبر می‌باشند و هر فرد با توجه به نیاز خود و اعلام کشور مقصد می‌تواند دریکی از این دو آزمون شرکت کند. کسانی که برای مهاجرت به کشورهای بریتانیای کبیر اقدام می‌کنند نیاز به آیلتس جنرال General Training IELTS دارند و افرادی که هدف خود را مهاجرت تحصیلی برگزیدند نیاز به آیلتس آکادمیک Academic IELTS دارند و برای ادامه تحصیل در کشورهای دانشگاه‌های آمریکا مدرک تافل از اهمیت بیشتری برخوردار است و مهاجرت کاری به کشورهای آمریکای شمالی نیاز به مدرک تافل دارد.
تافل و آیلتس هر دو از آزمون‌های تسلط بر زبان انگلیسی هستند با اینکه تفاوت‌های بسیاری در نحوه اجرا دارند، افرادی که دریکی از این دو آزمون نمره بالایی گرفته‌اند به‌راحتی می‌توانند در آزمون دیگر نیز نمره مشابهی را به دست بیاورند. به همین دلیل اکثر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورها این مدارک را برابرسازی می‌کنند و هر دو مدرک را قبول دارند به‌عنوان‌مثال دانشگاهی که نمره آیلتس ۷ را ملاک ورود قرار داده باشد، نمره تافل ۱۰۵-۱۰۰ را نیز موردپذیرش قرار می‌دهد.
ازآنجایی‌که اغلب دانشگاه‌های بریتانیای کبیر مدرک آیلتس را معتبر می‌دانند و اغلب دانشگاه‌های آمریکا نیز تنها به مدرک تافل توجه می‌کنند لذا برای اخذ پذیرش تحصیلی و ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی‌زبان بهتر است از طریق سایت دانشگاه مقصد از نوع مدرک و حداقل نمره قابل‌قبول مطلع شوید. هر دانشگاه با توجه به قوانین داخلی و رتبه‌بندی ویژه خود، حداقل نمره قابل‌قبول را برای مدرک موردنظر اعلام می‌نماید. هم‌اکنون آزمون تافل و آیلتس در ایران برگزار می‌شود و داوطلبین می‌توانند بارها در آزمون شرکت کنند تا به کسب نمره موردنظر نائل شوند.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.