مرجع نویسی به روش نوین

مرجع نویسی به روش APA

مرجع نویسی یکی از مراحل ضروری در تکمیل مقاله و پایان نامه است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. نویسنده با ذکر منابع و استنادات می‌تواند از اتهام دزدی فرهنگی مبرا شود و مقاله معتبر و مستندتری نیز ارائه دهد و ارزش مقاله را بالا ببرد. روش‌های مختلفی برای مرجع نویسی و استناد به منابع وجود دارد. طبیعتاً مجلات علمی از شیوه‌های مخصوص به خود برای رفرنس دهی و مرجع نویسی استفاده می‌کنند و این سبک‌ها را برای پذیرش مقالات مناسب می‌دانند. ترجمانو در این قسمت یکی از معتبرترین و کاربردی‌ترین شیوه مرجع نویسی را برای چاپ مقالات در مجلات علمی پیشنهاد می‌دهد.

 سبک مرجع نویسی APA

سبک توصیه شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا American Psychological Association که به اختصار APA نامیده می‌شود، یکی از مرسوم‌ترین سبک‌های مرجع نویسی است که به خصوص در بین علوم پزشکی و علوم اجتماعی کاربرد فراوانی دارد. این سبک مرجع نویسی بیشتر در مقالات زبان انگلیسی استفاده می‌شود و دانشگاه‌های داخلی نیز این سبک را توصیه می‌کنند. مرجع نویسی به روش APA برای مقالات و پایان‌نامه‌ها ضروری است و استفاده از این سبک مرجع نویسی به تمام پژوهشگران و محققین پیشنهاد می‌شود.

مرجع نویسی در داخل متن

برای مرجع نویسی در داخل متن از دو روش نقل‌قول کوتاه و بلند استفاده می‌شود.

نقل‌قول کوتاه:

هنگامی که می‌خواهید متن مورد نظر خود را از منبعی برداشته و نقل‌قول کنید، لازم است تا نام نویسنده و سال انتشار منبع خود را حتماً ذکر کنید که می‌توانید در ابتدای نقل‌قول بنویسید:

برحسب مطالعات انجام‌شده توسط (نام نویسنده و سال انتشار) و سپس نقل‌قول را عیناً داخل “علامت نقل‌قول” ذکر کنید.

چنانچه مایل نیستید نام نویسنده را داخل جمله‌بندی خود داشته باشید می‌توانید نام نویسنده را در انتهای جمله عنوان کنید. نقل‌قول داخل علامت و نام نویسنده در انتها داخل پرانتز باشد.

نقل‌قول بلند:

اگر نقل‌قول بیش از ۴۰ کلمه باشد بهتر است که از این روش استفاده کنید. ابتدا نام نویسنده و سال انتشاررا نوشته در خط بعدی متن نقل‌قول را بدون علامت نقل‌قول بنویسید.

نام نویسنده سال انتشار:

متن نقل‌قول و در انتها (شماره صفحه داخل علامت پرانتز)

مرجع نویسی به روش APA کارامد

خلاصه‌نویسی و دوباره‌نویسی متن استناد شده:

درصورتی‌که بخواهید با جملات خود نوشته‌های یک منبع را بازنویسی و یا خلاصه کنید نیز بدون هیچ علامتی متن را بنویسید و در انتها نام نویسنده و سال انتشار را داخل علامت پرانتز بنویسید.

ارجاع به یک یا چند نویسنده:

مرجع نویسی به روش APA، برای ذکر نام یک نویسنده قبلاً گفته شد و در این قسمت و درصورتی‌که تعداد نویسندگان بیش از یک نفر باشد به‌این‌ترتیب عمل می‌کنیم. در هر بار استناد نام نویسنده اول را نوشته و با ذکر “و” نام نویسنده دوم را می‌نویسیم. ولی اگر تعداد نویسندگان بیش از سه نفر بود چه کنیم؟ خیلی ساده نام نویسندگان را با ویرگول جدا کرده و با یک و نام نویسنده آخر را می‌نویسیم مثال:

Kernis, Cornell, Sun, Berry, and Harlow (1993)

این کار فقط در ارجاع اول انجام می‌شود و چنانچه بخواهید مجدداً به این منبع ارجاع دهید کافی است نام نویسنده اول را بنویسید و سپس و همکاران را بدون نام اضافه کنید. مثال:

ترجمانو و همکاران (۱۳۹۵)

برای نویسندگانی که بیش از شش نفر هستند همواره از نام نویسنده اول و کلمه همکاران استفاده کنید و نیازی به ذکر نام تمام نویسندگان منبع متن نیست.

ارجاع به منبع فاقد نام نویسنده

گاهی ممکن است بخواهید به متونی بدون نام نویسنده ارجاع دهید در این صورت می‌توانید قسمتی از نام مقاله را به‌عنوان نام نویسنده انتخاب کنید؛ و یا برخی از موارد سازمانی انتشار مقاله را به عهده گرفته و نام نویسنده ذکر نشده است. در این صورت هم نام سازمان و یا ارگان دولتی را به‌عنوان نام نویسنده به همراه سال انتشار استفاده کنید. برای بار اول ارجاع می‌بایست از نام کامل سازمان استفاده کنید و برای ارجاع‌های بعدی از نام اختصاری سازمان می‌توانید استفاده کنید و نیازی به نوشتن نام کامل سازمان نیست.

مرجع نویسی در انتهای مقاله:

لازم است تا همه موارد ارجاع شده را در لیستی قرار دهید و در پایان مقاله ذکر کنید. فهرست مراجع در پایان مقاله قرار می‌گیرد. بدون این لیست مقاله و یا پایان‌نامه تکمیل نخواهد شد. وجود این لیست به خواننده اطلاعات خوبی می‌دهد. تمام منابعی که به آن‌ها ارجاع داده‌اید حتی اگر فقط در یک جمله استفاده‌شده باشد می‌بایست مجدداً در این لیست نام‌برده شود.

-مرجع نویسی در انتهای مقاله به‌صورت الفبایی و بر اساس نام اولین نویسنده نوشته می‌شود. (ابتدا نام خانوادگی و سپس حروف اول نام کوچک).

-نام مجلات به‌صورت کامل نوشته شود و در این قسمت از اختصار استفاده نکنید و تنها حروف اول نام را با حروف بزرگ بنویسید.

– ارجاعات به پایان‌نامه‌ها به این صورت عمل کنید: نوع پایان‌نامه (ارشد یا دکترا) نام پایگاه و دانشگاه و شماره پایان‌نامه را داخل پرانتز بنویسید. مثال:

ترجمانو. (۱۳۹۵). مرجع نویسی به روش APA. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، نام دانشگاه. (شماره بازیابی. ۱۲۳۴P).

-برای ارجاع به نشریات اینترنتی لینک مقاله را عیناً استفاده کنید چنانچه از چکیده مقالات استفاده کرده‌اید می‌توانید از کلمه چکیده به‌جای نام مقاله استفاده کنید.

اگر در راه نگارش مقاله یا پایان نامه خود هستید، ترجمانو شما را دعوت به مشاهده‌ی خدمات ترجمه انگلیسی به فارسی، ترجمه متن، و ترجمه مقاله می‌کند. درصورتی که نیاز به ترجمه تخصصی دارید، می‌‌توانید همین حالا اقدام به ثبت سفارش ترجمه کنید.

دانلود رایگان مقاله

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.