ظاهر مقالات علمی

نکاتی کلیدی برای بالا بردن کیفیت ارائه و ظاهر مقالات علمی

کیفیت ارائه و ظاهر مقالات علمی، می‌تواند نظر مثبت و یا منفی داور را در پی داشته باشد. اولین نکته‌ای که در داوری مقالات علمی به آن توجه می‌شود کیفیت ارائه و ظاهر مقالات علمی است. مقالاتی با کیفیت پایین ارائه، ممکن است مورد بررسی قرار نگرفته و تأیید نشوند. ارائه یک مقاله با ظاهری نامناسب، برای انتشار در ژورنال بین المللی شایسته نیست. تصورنگارش چند پاراگراف به طرزی عجولانه و بدون تحقیق در ارائه پایین دور از ذهن نخواهد بود. برای بالا بردن کیفیت ارائه و ظاهر مقالات علمی استفاده از نکات کاربردی در ادامه مطلب بسیار مؤثر خواهد بود.

مقدمه و ادبیات تحقیق

بخش مقدمه مهم‌ترین قسمتی است که می‌تواند میزان تسلط به موضوع را نشان دهد. مقدمه و مرور ادبیات تحقیق را به وضوح و با انسجام بنویسید. روح تحقیق و بررسی را در این قسمت به نمایش بگذارید. مقالات علمی باید به گونه‌ای طراحی شود که برای تمام سؤالات پاسخی داشته باشد. اگر در یک صفحه سؤالی در ذهن ایجاد شود می‌بایست در صفحه بعد خواننده پاسخ سؤال خود را پیدا کند.

شکل‌ها و ظاهر مقالات علمی

اشکال موجود در مقاله باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد بهتر است اشکال را با کیفیت اصلی تولید شده، در مقاله بگنجانید. اشکال حتی در بزرگنمایی نیز باید کیفیت خوبی داشته باشند. برای مثال چنانچه از نرم افزار متلب برای طراحی اشکال استفاده می‌کنید نباید از صفحه نمایش پرینت گرفته و در مقاله وارد کنید. بلکه باید به بخش edit رفته و گزینه copy figure را انتخاب کرده و شکل را وارد نرم افزار ویرایش word نمایید یا در هنگام استفاده از latex به عنوان پردازشگر متن هم پی دی اف کردن شکل‌ها گزینه مناسبی است.

اشکال و جداول را طوری طراحی کنید که به سادگی قابل درک باشد. با روش‌های پیچیده و غیرمرسوم موجب سردرگمی داور خواهید شد. هدف ارائه جداول و اشکال، نشان دادن توانایی‌های نرم افزار مورد استفاده نیست. موضوع تحقیق خود را به روشنی و سادگی نشان دهید.

پرینت سیاه و سفید

برخی از دانشجویان از مقاله به صورت رنگی پرینت تهیه می‌کنند که می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. رنگ‌های سبز، آبی و قرمز در پرینت متفاوت دیده می‌شوند. پرینت مقاله به صورت سیاه و سفید بسیار مناسب‌تر است و رنگ‌های به کار رفته در سطوح مختلف خاکستری و به صورت یکنواخت دیده خواهند شد. لذا بهتر است بافت، طرح و استایل اشکال را برای پرینت سیاه و سفید در نظر بگیرید.

ظاهر مقالات علمی برای داوری

علائم یکنواخت و ارائه مقاله‌ای با کیفیت

در نگارش مقاله از علائم یکسانی استفاده کنید. برخی از دانشجویان در بخش‌های مختلف مقاله از علائم با تایپ گوناگون استفاده می کنند این کار موجب پیچیدگی و ظاهر نامناسب مقاله می‌شود و داور را با مشکل مواجه می‌کند. مقاله علمی شایسته چنین سهل انگاری پیش پا افتاده‌ای نیست. برای مثال: وقتی حرف V را به عنوان بردار سرعت استفاده می‌کنید نباید در بخش‌های بعدی آن را به صورت v نشان دهید.

ترجمه فارسی به انگلیسی و کیفیت مقاله

کیفیت استفاده از زبان انگلیسی عامل مهمی در ارائه مقالات علمی برای انتشار در ژورنال‌های بین المللی است. ترجمه بد می‌تواند نتیجه تحقیقات را زیر سؤال برده و موضوع مقاله را بی اهمیت جلوه دهد. بهتر است از مترجمین با تجربه برای ترجمه تخصصی در موضوع مورد نظر استفاده کنید. برای مثال برای ترجمه تخصصی مهندسی مکانیک و یا ترجمه تخصصی برق و الکترونیک نیاز به دانش مهندسی و ترجمه کلمات تخصصی می باشد.

استفاده از لتکس (LATEX) و ویرایش مقالات علمی

پیشنهاد می‌کنم برای مقالات علمی از لتکس (LATEX) استفاده کنید. ظاهر مقاله ساختار مناسب و منظمی پیدا کرده و تعداد اشتباهات نگارشی بسیار کم می‌شود. لتکس (LATEX) ابزار ویرایشی رایگان برای اصلاح متون است که نسخه نهایی مقاله را بسیار جذاب‌تر و متفاوت‌تر خواهد کرد. حتی نسخه پی دی اف تهیه شده از لتکس (LATEX) بسیار زیباتر از wordd می‌باشد. این نرم افزار مورد استفاده عموم نیست و اغلب قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی از آن استفاده می‌کنند. در واقع استفاده از پردازشگر متن لتکس، حرفه‌ای بودن نویسنده مقاله را نشان داده و بر علمی بودن مقاله تأکید دارد.

نتیجه: نگارش مقاله علمی، نیازمند پژوهش و تحقیق همه جانبه در موضوع مقاله است. مقاله نویسی کاری دشوار است که می‌تواند منعکس کننده تمام تلاش‌های محقق باشد. با سهل انگاری در ظاهر مقالات علمی و ارائه کیفیت پایین مقاله، فرصت بررسی محتوای علمی از شما گرفته خواهد شد. این مهم است که بتوانید موضوع مقاله را به درستی و زیبایی بیان کنید. مقالات بسیاری، تنها به دلیل ظاهری نامناسب در همان مراحل ابتدایی رد شده و مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.