روش آموزشی

۵ روش آموزشی زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

تصمیم برای فراگیری زبان انگلیسی، تصمیم بزرگی است که می‌تواند آینده حرفه‌ای و تحصیلی‌تان را تحت الشعاع قرار دهد. برای آموزش زبان انگلیسی باید زمان و نوع آموزش را در نظر بگیرید. با توجه به تفاوت‌های فردی اشخاص از طرق مختلف فرامی‌گیرند. بدیهی است یک روش آموزشی نمی‌تواند مناسب همه افراد باشد. برای آموزش زبان انگلیسی با توجه به نوع یادگیری و روحیات فردی می‌توان روش مناسب را انتخاب کرد. در ادامه انواع روش‌های آموزش زبان انگلیسی شرح داده می‌شود و زبان آموزان با توجه به معیارهای فردی می‌توانند یکی از این روش‌ها را برگزینند.

۱- کلاس‌های ترمیک یا دوره‌ای در آموزشگاه‌های زبان

آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه، شیوه‌ای مرسوم و قدیمی است که کاربرد بسیاری دارد. آموزشگاه‌های زبان انگلیسی برای همه سنین با هر توانایی آمادگی تشکیل کلاس رادارند. به طور معمول این آموزش به صورت گروهی بوده و در جلسات عادی، نیمه فشرده و فشرده تشکیل می‌شود. کلاس‌های زبان آموزی در آموزشگاه‌ها، بر اساس دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برگزار شده و با متد آمریکایی (American) یا بریتیش (British) تدریس می‌شوند. زبان آموزان بر اساس دوره‌های گذرانده شده قبلی می‌توانند در دوره‌های بعدی شرکت کنند.

شرکت در این دوره‌ها برای افرادی که به صورت جمعی فرا می‌گیرند مناسب می‌باشد. به طور معمول این کلاس‌ها از ۱۰ تا ۴۰ دانشجو را به طور هم زمان آموزش می‌دهد. نقش استاد در این کلاس‌ها تعیین کننده میزان یادگیری افراد می‌تواند باشد. به دلیل رایج بودن آموزشگاه‌های زبان و تعداد بیشتر دانشجو، استاد می‌بایست مدیریت و کنترل خوبی در کلاس داشته و برای پیشرفت مهارت‌های همه زبان آموزان تلاش کند. بدیهی است افراد گوشه گیر و افرادی که به تنهایی بهتر یاد می‌گیرند نمی‌توانند از این آموزش‌ها بهره کافی را ببرند.

آموزشگاه زبان

۲- کلاس‌های مجازی

به آموزش زبان انگلیسی با استفاده از کامپیوتر، تبلت و یا موبایل، آموزش مجازی گویند. شرکت در کلاس‌های مجازی منوط به برقراری ارتباط اینترنتی بین زبان آموز و استاد می‌باشد. در آموزش زبان انگلیسی مجازی از روش هم زمان، غیر هم زمان و ترکیب این دو روش استفاده می‌شود.

الف- روش یادگیری هم‌زمان- synchronous learning

این نوع آموزش از طریق نرم افزار ویدئویی، کنفرانس‌های ویدئویی و با قابلیت ارتباط صوتی و چت انجام می‌شود. هرگونه متن، صوت، تصویر، مکالمه جمعی، نوشتن در فضای آنلاین، اسلاید، فایل ویدئویی- اینترنتی می‌تواند روش یادگیری هم زمان باشد. این روش یادگیری مناسب افرادی است که دسترسی به اینترنت پر سرعت و نرم افزارهای خاص را دارند.

ب- روش یادگیری غیر هم‌زمان-asynchronous learning

در این روش سیستم مدیریت یادگیری، ارتباط بین استاد و زبان آموز را برقرار می‌کند. نرم افزارها و وب سایت‌های مختلفی از روش آموزش زبان انگلیسی به صورت غیرهم زمان استفاده می‌کنند. آزمون آنلاین، حل تمرین، سیستم تبادل پیام همگی از این شیوه استفاده می‌کنند.

شرکت در کلاس‌های مجازی در پاره‌ای از اوقات بسیار کاربردی بوده و از مشکلات ایاب و ذهاب زبان آموزان در مناطق صعب العبور می‌کاهد. امکان شرکت در این کلاس‌ها برای زبان آموزان با شرایط ویژه کاری و ساعات خاص فراهم است. بدیهی است هرگونه اختلال در سیستم اینترنتی و برق می‌تواند منجر به تعطیلی کلاس شود.

۳- کلاس خصوصی زبان

کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی که به صورت انفرادی تا سه نفره برگزار شود را کلاس خصوصی زبان گویند که می‌تواند به صورت حضوری و یا مجازی تشکیل شود. این کلاس‌ها برای زبان آموزانی که به دلایل فردی و یا اشتغال قادر به شرکت در کلاس‌های عادی نیستند مناسب‌تر است. هر چند شرکت در کلاس خصوصی بسیار پرهزینه است اما به تعامل بهتر استاد و زبان آموز منجر می‌شود و در صورت استفاده مناسب می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری منتهی شود.

۴- روش آموزشی مکاتبه‌ای

این نوع آموزش مناسب برای افراد بسیار فعال و پرمشغله می‌باشد. بسته‌های آموزشی، شامل کتاب و CD برای زبان آموز ارسال شده و کلاس‌های معمول تشکیل نمی‌شود بلکه به صورت مشخصی تماس‌های تلفنی بین زبان آموز و استاد برقرار شده و پرسش‌های احتمالی پاسخ داده خواهد شد. آزمون و ارزشیابی در آموزش مکاتبه‌ای نیز به صورت تلفنی و پاسخگویی به سؤالات طراحی شده می‌باشد. در این روش هیچ نوع تعاملی بین اساتید و زبان آموزان وجود ندارد.

۵- روش آموزشی خودآموزی یا self-study

روش آموزشی خوآموزی در واقع مطالعه‌ی شخصی بدون راهنمایی استاد است که توجه بسیاری از زبان آموزان را به خود جلب کرده است. در این روش، یادگیری و تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی از منابع مختلف امکان پذیر است. زبان آموزان می‌توانند با توجه به نوع یادگیری از همه منابع استفاده کنند و روش آموزشی متناسب با خود را انتخاب کند.. زبان آموزان خودآموز بدون بهره گیری از استاد، همواره به دنبال راه‌های مفید برای یادگیری می‌باشند.

هر کدام از ۵ روش آموزشی گفته شده مزایا و معایب خود را دارند. آموزش زبان انگلیسی به شیوه مورد نظر زبان آموز با توجه به مزایای این روش‌ها، زمان، شغل و بسیاری موارد دیگر تعیین می‌شود. به طور قطع و یقین نمی‌توان یکی از این روش‌های یادگیری زبان انگلیسی را بر دیگری ترجیح داد. ممکن است شیوه‌ای که برای یک زبان آموز مناسب است برای دیگری مناسب نباشد. آنچه بیش از شیوه زبان آموزی اهمیت دارد، خواست و هدف زبان آموز می‌باشد. بهترین روش آموزش زبان انگلیسی بدون خواسته و رغبت زبان آموز تأثیری نخواهد داشت.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.