تکنیک سایه و تقویت مکالمه

تکنیک سایه و تقویت مکالمه زبان انگلیسی

تکنیک سایه یا shadowing تأثیر بسیاری در مهارت‌های مکالمه و شنیداری زبان انگلیسی دارد که در این قسمت به آن می‌پردازیم. این تکنیک را در هر زمان و مکانی می‌توان انجام داد و محدودیتی ندارد و در واقع با شنیدن هر مکالمه‌ای به زبان انگلیسی می‌توان تکنیک سایه و یا همخوانی را اجرا کرد. در ادامه با ذکر مثال به شرح بیشتر این تکنیک و روش های اجرای آن پرداخته می‌شود.

تکنیک سایه به کمک متن

تکنیک سایه همان همخوانی و تکرار بعد از شنیدن صوت می‌باشد که می‌توان به کمک متن به آن تسریع بخشید. برای شروع بهتر است متن نوشتاری مطلب را در اختیار داشته باشید. برای مثال می‌خواهید یک درس، سخنرانی، موسیقی و یا هر مطلب را به صورت صوتی و شنیداری گوش دهید. متن نوشتاری را برای کمک و حمایت تهیه کرده و هم زمان به متن و مکالمه توجه کنید. به این ترتیب ذهن بر روی موضوع متمرکز شده و توجه بیشتری خواهید داشت. در تکنیک سایه به کمک متن باید بتوانید پس از شنیدن مکالمه از روی متن با صدای بلند بخوانید و تکرار کنید. در واقع صدای گوینده را با همان لهجه تکرار کنید که البته این کار تمرکز بالایی را می‌طلبد. این مطلب را از دست ندهید: ۶ راه برای تقویت مهارت مکالمه انگلیسی

تکنیک سایه بدون کمک متن

اکثر افراد بسیاری از ترانه‌ها را تنها با شنیدن و خواندن به همراه خواننده، فراگرفته و در ذهن جای می‌دهند. در تکنیک سایه بدون کمک متن نیز روال کار به همان گونه است. پس از مدتی که به مطلب مورد نظر گوش دادید می‌توانید بدون متن، مطلب را بازگو کنید. در این تکنیک سایه می‌بایست بارها به یک مطلب گوش داده و همراه گوینده تکرار کنید. مراقب باشید ذهنتان درگیر مسائل دیگر نشود و بر روی مطلب تمرکز کنید. هر روز زمانی را به این تکنیک اختصاص دهید و شاهد پیشرفت خود باشید. در تکنیک سایه، لهجه و تلفظ به سرعت بهبود یافته و به تلفظ بومی نزدیک می‌شود. هرگاه در مکالمه به تسلط کافی رسیدید می‌توانید احساس خود را نیز در صحبت کردن دخالت دهید و همانند یک انگلیسی زبان حرف بزنید.

تکنیک سایه

تکنیک سایه به همراه زبان بدن

یکی از اهداف زبان آموزی، تسلط و صحبت کردن با اعتماد به نفس است. زبان آموز باید بتواند همانند زبان مادری و با تکیه بر اعتماد به نفس کلمات را ادا کند و در حین صحبت کردن خودباوری داشته باشد. این حالت در بدن نمود پیدا کرده که حاکی از تسلط بر زبان می‌باشد. چنانچه با ترس و یا کمرویی، صحبت کنید این حالت در بدن و طرز ادای کلمات نیز تأثیر گذاشته و مکالمه را غیرواقعی و ضعیف جلوه می‌دهد. با اعتماد به نفس بالا می‌توان بدن را در حالت بهتری قرار داد و در هنگام مکالمه انگیزه بیشتری نشان داد. در تکنیک سایه و استفاده از زبان بدن بهتر است شانه‌ها باز، دست‌ها آزاد، چانه بالا و سینه ستبر باشد. با توجه به مطلب می‌توان بدن را حرکت داد و نوع گفتار را به کمک بدن تکمیل کرد.

خواندن این مطلب را نیز پیشنهاد می کنیم: راه های تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی

تکنیک سایه در حال حرکت و ورزش

برای این کار می‌توانید به پیاده سازی تکنیک سایه در حال راه رفتن اقدام کنید. مطلبی را از طریق صوتی و هدفون برای خود پخش کنید و در حین راه رفتن مطلب را تکرار کنید. این روش به خصوص برای افرادی که جنبشی-حرکتی آموز (kinesthetic learners) هستند بسیار مؤثر است. افراد از طرق مختلف یاد می‌گیرند و برای هر فرد یکی از روش‌ها بیشتر نتیجه می‌دهد ولی به تجربه اثبات شده ترکیب روش‌های آموزشی و استفاده از تکنیک‌های مختلف نتیجه بهتری را در بر خواهد داشت.

بهترین نوع تقویت شنیداری و مکالمه زبان انگلیسی به کمک تکنیک سایه، هنگام ورزش کردن است. در هنگام ورزش بدن هوشیار و کاملاً آگاه است و فعالیت ذهنی نیز در حالت خوبی قرار دارد و اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنید. اگر امکان تکرار با صدای بلند در فضای عمومی وجود نداشته باشد می‌توان تکرار را به صورت ذهنی انجام داد. مهم این است که بتوانید در حالی که فعالیتی انجام می‌دهید بر روی متن متمرکز شوید.

نتیجه گیری:

آنچه در تکنیک سایه اهمیت دارد این است که بتوان دقیقاً با لهجه و احساس گوینده مطلب را تکرار و درک کرد. هدف تقویت مهارت‌های گفتاری است که به تقویت مهارت‌های شنیداری نیز می‌انجامد. همراهی کردن با یک ترانه انگلیسی و گوش دادن به موزیک محبوبتان، شنیدن یک سخنرانی و تکرار پس از سخنران و حتی دیدن فیلم می‌تواند مثال خوبی برای تکنیک سایه باشد. در این تکنیک محدودیت زمان و مکان وجود ندارد و از این جهت برای بسیاری از افراد قابل پیاده سازی است.

تیم ترجمه ترجمانو پیشنهاد می کند در هر زمان که امکان داشت سعی کنید تغییرات صدا، آهنگ صدا و حرکات بدنی گوینده را تقلید کرده و حالات روحی گوینده را نشان دهید. هر چند تکرار با صدای بلند دلچسب تر و اثرگذارتر می‌باشد ولی اجرای تکنیک سایه در اماکن عمومی نیازی به تکرار با صدای بلند نداشته و می‌توان مطلب را به صورت ذهنی و یا آهسته نیز تکرار کرد که البته می‌توان بسیار نتیجه بخش باشد. محدودیت‌ها را کم کرده و به اهداف زبان آموزی بیندیشید و از هر فرصتی برای تقویت مهارت‌های زبانی استفاده کنید.

دانلود رایگان مقاله

۲ c دیدگاه ها

  1. سلام لطف مكنيد بگيد برا سطح مبتدي چ فليمايي تماشا كنيم يا اين فليم هارو از كجا تهيه كنيم كه بدونيم در حد مبتدي هستن ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.