انگیزه نامه تحصیلی

انگیزه نامه تحصیلی چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

Statement of Purpose یکی از مهم‌ترین مدارک برای اخذ پذیرش تحصیلی است که از آن به‌عنوان SOP یا انگیزه نامه تحصیلی نام‌برده می‌شود. درواقع انگیزه نامه نوشتاری است که دلیل اخذ پذیرش تحصیلی را برای دانشگاه مقصد به‌وضوح بیان می‌کند و به این سؤالات پاسخ می‌دهد:

چرا این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اید؟

چرا این رشته تحصیلی  و این گرایش تحصیلی را انتخاب کردید؟

چه سابقه‌ای در این زمینه‌ علمی دارید؟

چه برنامه‌ای برای آینده حرفه‌ای خوددارید؟

هیئت بررسی‌کننده پذیرش تحصیلی با توجه به انگیزه نامه می‌تواند تشخیص دهد که شما برای تحصیل در دانشگاه مناسب هستید یا خیر؟تنها پاسخ‌دهی به نمونه سؤالات نوشته شده نمی‌تواند موفقیتی در پی داشته باشد بلکه می‌بایست انگیزه نامه را به‌نوعی منحصربه‌فرد تنظیم کرد. برای اینکه تأثیرگذار باشید باید انگیزه نامه خود را از دیگر متقاضیان متمایز کنید. با بیان یک سوژه مربوط به رشته خود شروع کنید و توضیحاتی را در این زمینه ارائه دهید. این سوژه می‌تواند حتی نقل داستانی راجع به شما باشد که در نهایت به رشته تحصیلی مورد نظر مربوط می‌شود.

دلیل خود را برای انتخاب این دانشگاه با لحنی متفاوت بیان کنید. از بیان مطالب بیهوده و نامرتبط خودداری کنید. هیئت پذیرش تحصیلی کلمات کلیشه‌ای نمی‌خواهد بیان خاص شمارا می‌خواهد. این‌که دانشگاه خیلی خوبی است را خود داوران می‌دانند. لیاقت خود را برای اخذ مدرک تحصیلی در نوشتن انگیزه نامه نشان دهید. پس از تنظیم متن نهایی از افرادی که در این زمینه آگاهی دارند بخواهید تا نظر خود را به شما بگویند.

چگونه انگیزه نامه تحصیلی (SOP) بنویسیم؟

انگیزه نامه

در پاراگراف اول، علایق و اهداف خود را در دو یا سه جمله واضح و روشن بیان کنید. پاراگراف دوم انگیزه نامه سوابق تحصیلی شمارا به‌سادگی بیان می‌کند. اهمیت این پاراگراف در آن است که می‌توانید به‌خوبی قابلیت خود را در تحصیلات گذشته نشان دهید. حتی اگر در ابتدای تحصیل و یا مقطعی از تحصیلات کارنامه درخشانی نیز نداشته‌اید می‌توانید با ذکر این نکته و وضعیت فعلی مقایسه‌ای انجام دهید و توجه هیئت بررسی‌کننده را جلب کنید.علت گرفتن نمره نامطلوب خود را با ذکر دلایل شخصی بیان کنید.

هیئت پذیرش می‌خواهد بهترین افراد را برای ادامه تحصیل انتخاب کند بنابراین نمرات خوب خود را در دوره کارشناسی ارشد برجسته کنید. به تجربیات موفق دوران تحصیل اشاره‌کنید. به‌طور خلاصه نشان دهید که همواره در طول تحصیل به‌سوی پیشرفت بوده‌اید و علاقه به ادامه تحصیل‌دارید. هیئت بررسی‌کننده باید از انتخاب شما مطمئن باشد.

در پاراگراف سوم از انگیزه نامه اهداف حرفه‌ای خود را شرح دهید. نشان دهید که می‌دانید چه آینده‌ای در انتظارتان است. این بخش دانسته‌های شمارا از وظایف حرفه‌ای که در انتظارتان است بیان می‌کند. طبیعی است که باید بدانید با اخذ مدرک دکتری با چه مسائلی درگیر خواهید شد. یکی از اهداف اصلی تحصیلات تکمیلی دستیابی به موقعیت شغلی است.

در پاراگراف چهارم انگیزه نامه بهتر است متمرکزتر باشید دربندهای قبلی موضوع موردعلاقه خود را برای ادامه تحصیل بیان کرده‌اید و سوابق خود را نشان داده‌اید. در این قسمت می‌بایست از واحدهای درسی نیز مطلع باشید و اهمیت دوره را به همراه نقاط قوت و ضعف آن بشناسید. دلایل خود را برای ادامه تحصیل به علایق خود ربط دهید. این قسمت می‌تواند هدف را به‌خوبی مشخص کند. با چند جمله مختصر سوابق و اهداف خود را به انتخاب رشته تحصیلی مرتبط سازید.

نگارش انگیزه نامه تأثیرگذار

برای اخذ پذیرش تحصیلی به مدارکی نیاز دارید که شاید انگیزه نامه، دشوارترین آن‌ها باشد زیرا به مهارت نوشتن مربوط می‌شود و نمی‌تواند نادرست تنظیم شود. هیئت پذیرش معمولاً متشکل از ۵ استاد عالی‌رتبه است که در اتاقی دربسته انگیزه نامه‌های نوشته‌شده ۵۰۰ نفر را بررسی می‌کنند و از آن میان صلاحیت تعداد اندکی را تأیید می‌کنند. قضاوتی دشوار که می‌تواند بر آینده افراد تأثیرگذار باشد.

هیئت پذیرش هیچ شناختی از شما و خواسته‌هایتان ندارد و فقط با خواندن انگیزه نامه می‌تواند شمارا شایسته ادامه تحصیل بداند و یا خیر. از انگیزه‌های فردی و شخصی خود برای ادامه تحصیل بنویسید. هر فردی به دنبال دلایلی خاص متقاضی ادامه تحصیل می‌باشد این دلایل می‌تواند نظر داوران را جلب کند. چرا این رشته چرا این گرایش؟

نیاز نیست تا با کلمات پیچیده توضیحات نامربوطی را ارائه دهید فقط کافی است خاص باشید. قسمتی از انگیزه نامه که در دانشگاه استنفورد نیز پذیرفته‌شده چنین است: “من قصد دارم تا در یک دانشگاه انگلیسی تدریس کنم، برای این کار نیاز به مدرک دکترا دارم بنابراین مایل به ادامه تحصیل در این رشته هستم.”

از متکلم وحده استفاده کنید، پویا و متفاوت باشد. در انگیزه نامه خود را فردی بسیار باهوش و علاقه‌مند به رشته موردنظر نشان دهید. خود را فردی با توانایی ایجاد ارتباط با اساتید و آماده درگیری با موضوعات درسی و دارای قابلیت منحصربه‌فرد معرفی کنید. از دوره‌هایی که گذرانده‌اید و فعالیت‌های فوق‌برنامه نیز یاد کنید. در مورد اساتید دانشگاه مقصد اطلاعاتی را به دست آورده و در انگیزه نامه عنوان کنید. همواره به یاد داشته باشید که هر نوع متن نگارشی را قبل از ارسال به مراکز علمی برای تأیید و بازخوانی به اساتید و افراد دارای صلاحیت ارجاع دهید.

درصورت نیاز به ترجمه انگیزه‌نامه‌ی تحصیلی خود، می‌توانید به خدمات ترجمه فارسی به انگلیسی ترجمانو اعتماد کرده، همین حالا سفارش ترجمه خود را ثبت کنید!

دانلود رایگان مقاله

۳ c دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.