انگیزه نامه تحصیلی قوی

نحوه نگارش انگیزه نامه تحصیلی Statement of Purpose

چنانچه قصد ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکترا رادارید باید بتوانید انگیزه خود از تحصیل را توضیح دهید. درواقع علاوه بر تهیه مدارک موردنیاز می‌بایست در نامه‌ای به زبان انگلیسی، دلایل خود را از تحصیل در دانشگاه مقصد شرح دهید. Statement of Purpose مهم‌ترین و دشوارترین مقاله ای است که تاکنون نوشته‌اید. به‌طورمعمول در ۳-۲ صفحه هدف تحصیلی خود را بیان کنید. این متن می‌تواند سرنوشت و آینده تحصیلی شمارا مشخص کند. پذیرفته شدن و یا مردود شدن درخواست تحصیلی ارتباط مستقیمی با نگارش انگیزه نامه تحصیلی دارد. در ادامه ترجمانو چند راهنمایی برای نگارش بیان هدف از تحصیل را ارائه می‌دهد.

خودت را بشناس

با یک انگیزه نامه تحصیلی خوب می‌توان کمیته مسئول پذیرش را متقاعد کرد ولی اول لازم است تا خود را متقاعد کنید. ابتدا باید ببینید چه چیزی را می‌خواهید و چرا آن را می‌خواهید. به چه دلیل این دانشگاه با برنامه‌های خاص می‌تواند درراه رسیدن اهداف به شما کمک کند؟ از بین این‌همه داوطلب چرا باید شمارا انتخاب کنند؟ شما باید قادر باشید به این پرسش‌ها صادقانه جواب بگویید.

نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسید. قبل از شروع به نوشتن فکر کنید. بررسی کنید این تحصیلات چه مزایای دارد و چقدر در ارتقای شغلی و پیشرفت شما مؤثر است. هنگامی‌که به‌روشنی بتوانید در این موارد صحبت کنید زمانی است که می‌توانید شروع به نوشتن کنید.

معرفی  و ذکر دلیل

رئوس مطالب و طرح کلی را باذکاوت تهیه کنید و آنچه را که نوشته‌اید گام‌به‌گام تشریح کنید. در ابتدا مقدمه‌ای کوتاه داشته باشید قبل از نوشتن انگیزه نامه تحصیلی ابتدا باید برنامه‌ریزی کنید جمله اول بسیار تأثیرگذار است و می‌بایست خاص و منحصربه‌فرد باشد. در پاراگراف اول باید بتوانید نظر گروه بررسی‌کننده را جلب کنید. تا مشتاق به خواندن بقیه متن باشند. یک پاراگراف قوی از ۵ جمله یا کمتر ایجاد می‌شود.

به‌طور خلاصه شرح بدهید که شما چه کسی هستید. از کجا می‌آیید. چرا این رشته تحصیلی خاص را انتخاب کردید و چرا این دانشگاه اولین انتخاب شماست؟ جملات را بشمارید تا طولانی نشوند پاراگراف اول خیلی مهم است باید مطمئن شوید که بقیه مطلب خوانده می‌شود.

متن اصلی انگیزه نامه تحصیلی

هر پاراگراف باید با ایده اصلی در ارتباط باشد. در هر جمله مشخص کنید خواننده انتظار چه چیزی را باید داشته باشد. چند ایده در یک پاراگراف منجر به سردرگمی و گیج شدن خواننده خواهد شد. اگر ایده‌های دیگری دارید بهتر است پاراگراف‌ها را طولانی نکنید و از چند پاراگراف استفاده کنید و در هرکدام یک موضوع را بیان کنید.

از هر چه می‌گویید با ذکر دلیل دفاع کنید. چنانچه مطالبی را نوشته ولی دلیل کافی نداشته باشید نمی‌توانید خواننده را متقاعد کنید. اگر بتوانید اظهارات خود را با موفقیت اثبات کنید خواننده با نتیجه‌گیری شما موافق خواهد بود.

ساختار جملات باید با دقت و منطقی باشد. به یاد داشته باشید که شما برای یک دوره برنامه‌ریزی می‌کنید نباید اشتباه کنید. با جملات متن را در یک جریان ثابت و منسجم نگهدارید. بند به بند مطالب باید منطقی و منسجم باشد. به‌طورمعمول متن اصلی به این صورت تنظیم می‌شود:

نحوه نگارش بیانیه هدف

– ذکر جزئیات: شما که هستید و چه‌کارهایی می‌توانید انجام دهید.

-رشته تحصیلی خود را شرح دهید. باید مشخص شود که ازنظر آکادمیک در چه زمینه‌ای و در کدام کشور تحصیل‌کرده‌اید.

-تحقیقات گذشته و یا پروژه‌های عملی شما در دوره قبل چه بوده است. در هر پژوهش تحقیقاتی و یا پروژه‌ای که شرکت داشتید ذکر کنید.

-چنانچه برای رشته دیگری که متفاوت از مدرک تحصیلی‌تان می‌باشد درخواست ادامه تحصیل‌دارید، باید شرح دهید که در این زمینه جدید چه مهارت‌هایی دارید و چگونه این مهارت‌ها را کسب کرده‌اید.

-چرا این زمینه درسی خاص برای شما جالب است؟ هر نوع تجربه مرتبط و یا تحقیقاتی که به این موضوع جدید ارتباط دارد را شرح دهید. برنامه آینده خود را پس از کسب این مدرک شرح دهید. آیا قصد دارید در آموزش‌وپرورش مشغول شوید یا زمینه کاری دیگری را در نظر دارید؟

شرح دهید که چرا و به چه علت پس از کارشناسی ارشد، تصمیم به ادامه تحصیل گرفته‌اید.

-به‌روشنی عنوان کنید تحصیل در این رشته تحصیلی چه منفعتی برایتان دارد و چرا این دوره آموزشی برای پیشرفت حرفه‌ای شما مهم است؟

-لازم است تا توضیح دهید به چه دلیل این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اید. دلایل شما می‌تواند نقش بسیار مهمی در پذیرش داشته باشد. از اعضای هیئت‌علمی، پروژه‌های تحقیقاتی، امکانات درسی و … دانشگاه اطلاعاتی به دست آورید و حتماً ذکر کنید.

پایان و نتیجه‌گیری

بر روی نقاط اصلی تأکید کنید گروه بررسی‌کننده باید به جمع‌بندی مورد قبولی در مورد شما برسد. لیست تمام ضمایم و برنامه‌ها و نمونه کارهای قبلی انجام‌شده را در کیف خود داشته باشید. از کمیته پذیرش برای اینکه وقت خود را در اختیارتان قرار داده‌اند تشکر کنید. حتماً اطلاعات تماس خود را در انتها ارائه دهید.

ویرایش نهایی

همه آنچه نوشته می‌شود در ۳-۲ صفحه جای خواهد گرفت. لذا ضروری است تا مواردی را که کمک چندانی نمی‌کند را حذف کنید. کوتاه، موجز و مختصر ولی به‌روشنی بنویسید. بهتر است این نامه مهم را برای یکی دو روز کنار گذاشته و مجدداً به ویرایش بپردازید. این کار دید تازه‌ای به شما می‌دهد و می‌توانید ویرایش بهتری داشته باشید.

در صورت امکان از شخص دیگری کمک بگیرید. این مهم‌ترین مقاله زندگی شماست نباید در آن اشتباهی رخ دهد. شاید یک ویرایش حرفه‌ای کمک مؤثری باشد.

انگیزه نامه تحصیلی خود را تایپ و چاپ کرده امضا کنید و در اولین فرصت ارسال نمایید. البته اکثر آموزشگاه‌ها مایل‌اند تا درخواست‌ها را از طریق ایمیل و پست الکترونیکی تحویل بگیرند. در این صورت حتماً انگیزه نامه تحصیلی را پی‌دی‌اف کنید تا فونت آن به هم نریزد. در صورت تحویل حضوری تایپ کردن و امضا کافی است.

در پایان ترجمانو به شما توصیه می‌کند که انگیزه‌نامه‌ی تحصیلی خود را با زبانی شیوا و ادبیاتی وزین به زبان انگلیسی ترجمه کرده، برای اساتید و دانشگاه‌های مقصد ارسال کنید. زیرا رزومه و انگیزه‌نامه‌ی تحصیلی مورد توجه مستقیم اساتید و دیگر تصمیم‌گیرندگان قرار خواهد گرفت. بنابراین هرگونه اشتباه یا خطایی هرچند جزئی، ممکن است تاثیر منفی بر ذهنیت اساتید مربوطه، در مورد توانایی‌های شما داشته باشد.

اگر برای ترجمه متن انگیزه‌نامه‌ی تحصیلی خود نیاز به کمک یا مشورت دارید، می‌توانید از خدمات ترجمه فارسی به انگلیسی ترجمانو استفاده کنید. برای ثبت سفارش ترجمه، همین حالا می‌توانید اقدام کنید.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.