انتخاب عنوان مقاله

عنوان مقاله کلید موفقیت مقاله است

هدف از این مطلب انتخاب موضوع پژوهشی و روند نگارش پایان نامه و یا مقاله نبوده و فرایند انجام پایان نامه مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. علاوه بر آن کتب بسیاری در ارتباط با این موضوع نوشته شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. به کارگیری اصول کاربردی زیر می‌تواند موجب انتخاب عنوان مقاله یا عنوان پایان نامه مناسب و در نتیجه عملکرد بهتر دانشجو شود. به یاد داشته باشید عنوان مقاله می‌تواند سرنوشت مقاله را تعیین کند.

نگارش پایان نامه و یا مقاله علمی امری دشوار و نشان دهنده تحقیقات و تلاش‌های دانشجو و پژوهشگر می‌باشد. آنچه در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است انتخاب عنوان مقاله به شیوه‌ای مناسب و تأثیرگذار است. عنوان مقاله اولین قسمتی است که در معرض دید داور قرار می‌گیرد و باید بتواند نظر خواننده و داور را جلب نماید. در ادامه با تیم ترجمه ترجمانو همراه باشید تا معیارهایی مشخص را برای انتخاب عنوان مقاله ارائه دهیم.

اصول انتخاب عنوان مقاله

عنوان مقاله پژوهشی می‌بایست خاص باشد. در این مورد از کلی گویی خودداری شود. با محدود کردن بهتر به نتیجه خواهید رسید. صلح جهانی بسیار کلی است ولی با کمی دقت می‌توان عنوانی مناسب و خاص را برای این منظور در نظر گرفت. برای مثال نقش ….. در برقراری آرامش و امنیت منطقه …. می‌تواند با توجه به موضوع پژوهشی محدود و خاص شود چنین عنوانی چشمگیرتر بوده و مورد توجه قرار می‌گیرد.

عنوان بهتر است در برگیرنده متغیرهای بنیادی پژوهش بوده و متغیرهای مستقل و وابسته را در برگیرد. برای مثال دو عنوان:۱- استفاده از زبان بدن در بهبود روابط اجتماعی ۲- عوامل مؤثر در روابط اجتماعی. اولی دربرگیرنده متغیرهای مستقل و وابسته هر دو بوده و به خوبی نوع پژوهش مورد نظر را نشان می‌دهد.

اصول انتخاب عنوان مقاله

به هیچ وجه نباید در عنوان از علائم اختصاری و یا فرمول استفاده کنید بلکه بهتر است عنوان به صورت کامل و مشخص بوده و حاوی کد و یا رمزی نباشد. برای مثال نام بیماری‌ها را می‌توان به صورت واضح نوشت و از به کار بردن حروف اول نام و یا اصطلاحات خودداری کرد.

خواندن مطلب چهارچوب مقاله و اصول مقاله نویسی در این ارتباط پیشنهاد می شود.

عنوان مقاله باید کوتاه و مختصر باشد. از به کارگیری عناوین بسیار طولانی و بیش از ۲۰ کلمه خودداری کنید زیرا چنین عناوینی می‌تواند تداعی کننده ضعف نگارشی باشد. به طور معمول عنوان مقاله پژوهشی در حدود ۱۲-۸ کلمه بوده که مناسب می‌باشد. بدیهی است استفاده از عناوین بسیار کوتاه و ۳-۲ کلمه‌ای نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

عنوان باید روش، واضح و جذاب باشد. هر گونه ابهام در عنوان جایز نیست. از به کارگیری واژه‌هایی که کمکی در درک عنوان نمی‌کنند خودداری کنید. کلمات دو پهلو و غیر ضروری را حذف کنید. با کمی دقت در موضوع پژوهشی عنوانی شفاف و روشن را انتخاب کنید چنین عناوینی جذاب‌تر خواهند بود.

استفاده از زمان و مکان مطالعه در عنوان مقاله، در برخی موارد ضروری است. هر چند این مورد در تمام مقالات پژوهشی به کار برده نمی‌شود ولی در بسیاری از مقالات باید رعایت شود. برای مثال در مقالات پژوهشی – توصیفی ذکر مکان و زمان در عنوان ضروری است. اگر موضوع تحقیق در ارتباط با میزان تأثیر دارویی جدید است می‌بایست مکان و زمان انجام تحقیق در عنوان قید شود تا پژوهش مستندتر جلوه کند. در این زمینه به کارگیری عناوین کلی می‌تواند از اعتبار مقاله بکاهد.

یکی از مواردی که ضروری است توسط پژوهشگران حتما رعایت شود، رعایت نکات و قواعد نگارشی است. برای آشنایی با برخی از موارد نگارشی می‌توانید به مطلب، روش تایپ نیم فاصله در ورد مراجعه کنید.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.