جستجوی مقالات علمی فارسی

روش‌های جستجوی مقالات علمی فارسی

با گسترش کامپیوتر و استفاده از اینترنت، دانش بشری دچار تحول شگرفی شد. کافیست تا با کمی جستجو در فضای مجازی به تمام اطلاعاتی که می‌خواهید دست پیدا کنید.

نتیجه تحقیق و پژوهش اساتید و نخبگان، خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید در اینترنت توسط خودشان و یا دیگران انتشار می یابد. به این ترتیب طالبین دانش، دانشجویان، محققین، اساتید در رشته‌های مختلف می‌توانند با دسترسی به مقالات علمی و استفاده از آن ها تحقیقاتی را انجام دهند. در پست‌های قبلی سایت‌هایی را برای جستجوی مقالات علمی انگلیسی معرفی کردیم. تقریبا در هر موردی که بخواهید در اینترنت می‌توانید مطالب و مقالاتی را به زبان انگلیسی و دیگر زبان‌های رایج به دست آورید ولی این کار وقتی بخواهید از منابع و مقالات فارسی استفاده کنید قدری مشکل خواهد شد. متاسفانه وجود منابع جعلی و کپی در مقالات فارسی، کار تحقیق را دشوار کرده است. یک محقق فارسی زبان  باید بتواند به مقالات معتبر علمی به زبان فارسی دسترسی داشته باشد. در این مطلب سعی شده تا بهترین سایت‌های فارسی دارای مقالات علمی و و منابع معتبر منتشر شده، معرفی شوند. این امر شاید بتواند در امر تحقیق و پژوهش راه‌گشای علاقمندان محسوب شود. با ما همراه باشید تا روش‌های جستجوی مقالات علمی فارسی را با هم مرور کنیم.

  1. بانک اطلاعات علمی مگ‌ایران (Magiran) – پایگاه نشریات پژوهشی فارسی

«پایگاه اطلاعات نشریات علمی کشورmagiran»، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین پایگاه و موتور جستجو برای جستجوی مقالات علمی فارسی است. این وب‌سایت از سال ۱۳۸۰ به فعالیت مشغول است. در ایران نشریات علمی و تخصصی گوناگونی به چاپ می‌رسند که شاید در سطح عموم شناخته شده نباشند و گاهی حتی متخصصین هم از وجود این نشریات بی‌اطلاع هستند به همین دلیل مخاطبین اندکی دارند. «پایگاه اطلاعات نشریات کشور magiran»، به‌وسیله‌ی مکاتباتی که با مدیران نشریات کشور انجام داده است تاکنون توانسته با بیش از ۱۵۰۰ نشریه همکاری نزدیکی داشته باشد و به‌منظور استفاده‌ی علاقه‌مندان، محققین و پژوهشگران، این نشریات را در سایت قرار می‌دهد.

پوشش کامل نشریات علمی‌پژوهشی، که از طرف موسسات، دانشگاه‌ها و نهادهای علمی کشور، اقدام به داوری و چاپ مقالات علمی فارسی‌زبان می‌کنند، در پایگاه علمی مگ‌ایران محیا شده است. بنابراین برای جستجوی مقالات علمی و پژوهشی فارسی، بهترین راه استفاده از پایگاه نشریات علمی مگ‌ایران می‌باشد.

جستجو در مقالات و ژورنال‌های علمی منتشر شده در تمام قسمت‌های این نشریات به‌طور کامل فقط از طریق این پایگاه امکان‌پذیر است. محققین می‌توانند با استفاده از فهرست موضوعی و یا الفبایی به جستجو در نشریات بپردازند. خدمات ارائه شده توسط پایگاه اطلاعات نشریات کشور  magiran، عبارتند از: نگارش شناسنامه نشریه، انتشار طرح روی جلد و فهرست مطالب هر شماره ومشخصات مقاله‌ها با استفاده از مندرجات  خود نشریه.

نشریاتی که مایلند تا محتوای مطالبشان در دسترس پژوهشگران فارسی زبان قرار گیرد می‌توانند یک نسخه از هر شماره را به این پایگاه اطلاعاتی ارائه دهند و در صورت تمایل، متن کامل و یا چکیده مقالات را برای استفاده فارسی‌زبانان در سراسر جهان در این پایگاه اطلاعاتی انتشار دهند. برای ورود به پایگاه نشریات علمی کشور و جستجوی مقالات علمی و پژوهشی فارسی، می‌توانید به پایگاه مگ‌ایران به آدرس زیر مراجعه کنید:

ورود به پایگاه نشریات پژوهشی فارسی – مگ‌ایران

روش‌های جستجوی مقالات علمی فارسی

  1. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران – بانک علمی پایان‌نامه‌های دانشگاه‌های ایران

به پیشنهاد اولیه‌ی دبیر سازمان‌ پیمان‌ مرکزی‌ سنتو و در سال ۱۳۴۷، حدود ۴۸ سال پیش «مرکز اسناد ایران» تاسیس شد. هدف از ایجاد این مرکز پژوهشی، تحقیق و پژوهش، مدیریت دانش و آموزش، همکاری‌های پژوهشی و تحقیقاتی، اطلاع‌‌رسانی علمی، و حمایت از سیاست‌‌گذاری علم و فناوری می‌باشد این مرکز توسط هیئت امنا  اداره می‌شود و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری است.

از سال ۱۳۸۸ مرکز اسناد ایران، به «پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران – ایرانداک» تغییر نام داد و با تجهیز شدن به فن‌آوری روز فعالیت گسترده‌تری را ادامه داد.

فعالیت‌های «پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران»  در ۳ پژوهشکده مدیریت دانش،‌ مدیریت فناوری اطلاعات و پژوهشکده علم‌سنجی و تحلیل اطلاعات انجام می‌شود. ایرانداک در زمینه‌ی  نشر و گسترش پژوهش‌نامه‌ها  و اطلاعات علم و فناوری در حوزه‌های مختلف علوم، در سطح کلان سوابق درخشانی به دست آورده است.

هم اکنون این مرکز بیش از ۶۰۰ هزار رکورد اطلاعاتی ثبت کرده که نزدیک به نیمی از آن مربوط به پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا بوده که هر روز نیز به تعداد آن افزوده می‌شود. «پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران – ایرانداک» از با ارزش‌ترین گنجینه‌های علمی کشور و مهم‌ترین پایگاه‌های علمی پژوهشگاهی محسوب می‌شود.

مهم‌ترین عناوین پایگاه های پژوهشگاه عبارتند از:

 پایان‌نامه‌های دانشگاه‌های ایران- منتشر شده در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا

بانک اطلاعات محققان و متخصصان کشور

 پایان‌نامه‌های فارغ‌التحصیلان ایرانی خارج از کشور

 مقالات‌ علمی‌ و فنی‌ نشریات‌ ادواری‌ فارسی‌

گزارش‌های دولتی ایران

مقالات‌ سمینارها، کنگره‌ها و سمپوزیومهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌ ایران‌

طرح‌های پژوهشی کشور

 فهرست‌ مشترک‌ نشریات‌ ادورای‌ لاتین‌ کتابخانه‌های‌ کشور

اطلاعات آب و هم‌چنین  اطلاعات خزر

 با مراجعه به سایت ایرانداک به منبعی بسیار غنی از مقالات به زبان فارسی دست پیدا خواهید کرد که با توجه به گستردگی اطلاعات در سایت ایرانداک توضیح و تشریح تمامی قابلیت‌های آن در این نوشتار امکان‌پذیر نمی‌باشد و سعی خواهیم داشت در مطالب بعدی به جزئیات آن اشاره کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوه‌ی جستجوی مقالات علمی فارسی و هم‌چنین یافتن پایان‌نامه‌های مرتبط با موضوع تحقیق خود، می‌توانید به سایت ایرانداک به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

ورود به سایت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات – ایرانداک

  1. ensani.ir – پرتال جامع مقالات و پژوهش‌های حوزه‌ی علوم انسانی

«پرتال جامع علوم انسانی» وابسته به «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» کشور است و با بیش از هزار نشریه علمی و پژوهشی همکاری می‌کند. در حدود ۳۵۰ هزار داده علمی ثبت شده (مقالات، کنفرانس‌ها، پژوهش‌ها و …) دارد که بیش از ۲۹۰ هزار داده آن تمام متن (فول تکست) می‌باشد. این وب‌گاه دارای چندین پایگاه مختلف پژوهشی به قرار زیر می‌باشد.

پایگاه ادبیات، اقتصاد، تاریخ، تربیت بدنی، جغرافیا، حقوق، روانشناسی، زبان شناسی، علوم اجتماعی، علوم اسلامی، علوم سیاسی، علوم کتابداری، فلسفه و منطق، مدیریت مطالعات زنان، مطالعات هنر. که در تمام این پایگاه‌ها آخرین نشریات به روز شده موجود می‌باشد.

در «پرتال جامع علوم انسانی» برروی مقالات و اسناد علمی موجود، دسته‌بندی موضوعی در قالب بیش از ۳۲۰۰ موضوع، در حوزه‌های متفاوت علوم انسانی انجام شده است که این امر کار جستجو را ساده‌تر می‌کند. در ضمن تمامی اطلاعات در این پایگاه رایگان در دسترس جامعه علمی و پژوهش‌گران حوزه علوم انسانی و اسلامی، قرار داده شده است. برای جستجوی مقالات علمی و پژوهشی حوزه‌ی علوم انسانی که به زبان فارسی منتشر شده است، می‌توانید به سایت انسانی به آدرس ذیل مراجعه نمایید:

ورود به سایت انسانی – پرتال جامع علوم انسانی

  1. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی – موتور جستجوی مقالات فارسی

«پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» تحت نظارت شورای علمی در سال ۱۳۸۳ توسط جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد. این پایگاه خیلی زود به یکی از بزرگ‌ترین منابع فارسی زبان برای مقالات علمی و پژوهشی تبدیل شد. هدف از ایجاد این پایگاه ترویج و اشاعه‌ی اطلاعات علمی، گسترش و ارتقاء خدمات اطلاع‌رسانی به محققان، سرعت بخشیدن به کاوش‌های علمی و افزیش اثربخشی تحقیقات در کشور است.

سایت Sid، با به‌کارگیری تجربیات مشابه در سطح جهان سعی در به‌روزرسانی و تکمیل پایگاه اطلاعات دارد و خدمات گوناگونی را ارائه می‌دهد.

 جستجو و ارائه چکیده و متن کامل مقالات نشریات علمی و پژوهشی کشور در سایت پایگاه امکان‌پذیر است. هم‌چنین مجموعه مقالات ایرانی چاپ شده در نشریان بین المللی و مقالات نشریات ایرانی نمایه شده در ISI برای استفاده دانشجویان و محققین موجود است. برای آشنایی با خدمات ارزنده و استفاده از منابع  «پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» به سایت این پایگاه به آدرس زیر مراجعه کنید:

ورود به پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی – Sid

  1. سیویلیکا – بانک کنفرانس‌های علمی کشور

پایگاه علمی و موتور جستجوی مقالات سیویلیکا، یکی از بزرگ‌ترین بانک مقالات تخصصی کشور، پایگاه تخصصی کنفرانس‌ها و همایش‌ها است که در سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت کرده است و در زمینه‌ی علوم سلامت و پزشکی، علوم زیستی و کشاورزی، علوم فیزیکی و مهندسی، علوم اجتماعی  به نمایش موضوعی کنفرانس‌ها می‌پردازد. و در بردارنده‌ی بیش از ۵۰ هزار مقاله تخصصی فول تکست می‌باشد.

 هدف از راه‌اندازی این پایگاه جمع آوری نتایج تحقیقات و مطالعات پژوهشگران و دانشجویان ایرانی است، به‌گونه‌ای که به سهولت و به صورت یک مجموعه در دسترس دیگر محققین قرار گیرد. طبیعی است که با این کار از انجام مجدد تحقیقات تکراری و اتلاف وقت و هزینه جلوگیری خواهد شد. استفاده از این پایگاه می‌تواند برای  دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که در حال انجام پایان نامه خود هستند،کمک موثری باشد.

با استفاده از گزینه «جستجو در مقالات» می‌توان به جستجوی مقاله مورد نظر پرداخت. جستجو در پایگاه به دو صورت ساده و پیشرفته صورت می‌گیرد که  هر کدام امتیازهای خاص خودش را دارد. دراین پایگاه علاوه برامکان جستجوی مقالات علمی فارسی، به زبان انگلیسی نیز می‌توان به جستجو در مقالات خارجی پراخت.

 سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان ملی استاندارد، سازمان مدیریت صنعتی، اداره کل نظارت فنی و مهندسی قوه قضاییه، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، وزارت نیرو، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و بسیاری از سازمان‌ها و دانشگاه های معتبر داخلی عضو این پایگاه هستند.

با وجودی که پایگاه از بانک اطلاعاتی قوی و به روزی برخوردار است ولی این پایگاه کماکان در حال طراحی و افزودن بخش‌های جدید است تا بتواند به پایگاهی کامل و به ادعای خود «مرجعی برای دانش» تبدیل شود. برای جستجوی مقالات و کنفرانس‌های علمی فارسی به پایگاه سیویلیکا مراجعه فرمایید:

پایگاه کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی کشور – سویلیکا

دانلود رایگان مقاله

۷ c دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.