آموزش زبان در خواب

آموزش زبان انگلیسی در خواب از واقعیت تا تبلیغات

برخی از زبان‌شناسان دانشگاه سوئیس تحقیقاتی را در مورد آموزش زبان در خواب انجام داده‌اند که می‌تواند افق‌های تازه‌ای را برای یادگیری سریع‌تر زبان انگلیسی به وجود آورد. این تحقیقات بر آموزش در حین خواب تمرکز دارد. چنانچه انسان بتواند در خواب بیاموزد، یادگیری زبان انگلیسی نیز به سادگی امکان پذیر خواهد بود. آیا آموزش زبان انگلیسی در خواب رؤیایی است دست‌نیافتنی؟ در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی‌ زبان‌شناس درباره امکان آموزش زبان در خواب

در این بررسی عده‌ای از شرکت‌کنندگانی با زبان مادری آلمانی را به دو گروه تقسیم کردند. هدف آموزش زبان هندی به این دو گروه بود. گروه اول به‌طور کاملاً عادی به شنیدن کلمات هندی از دستگاه پخش صوت پرداختند کاری که بسیاری از زبان آموزان روزانه انجام می‌دهند.

برای گروه دوم آموزش در حالت نیمه هشیاری و خواب‌وبیداری انجام شد. به این صورت که ذهن هنوز کاملاً به خواب نرفته و پخش صوت به زبان هندی برای زبان آموزان شروع شد. پخش صوتی در خواب NonREM که هنوز فرد به خواب عمیق نرفته بودند انجام شد. (non-rapid eye movement sleep)

محققان برای بررسی تفاوت در زمان خواب‌وبیداری، دو گروه شرکت‌کننده را تحت آزمون زبان هندی قراردادند. هدف از این آموزش کشف تفاوت معنادار بین آموزش در خواب‌وبیداری بود. در کمال حیرت و ناباوری گروهی که در طول خواب NonREM به کلمات گوش‌داده بودند توانایی بیشتری در یادآوری کلمت هندی نشان دادند.

آموزش زبان انگلیسی در خواب

آیا می‌توان در خواب انگلیسی یاد گرفت؟  

پژوهش‌های بسیاری در این زمینه انجام‌گرفته است که توانایی مغز انسان را در حالت عدم هوشیاری قیاس کنند. خواب درواقع عدم هوشیاری مغز انسان است و بررسی‌ها نشان داد که آزمایش‌شوندگان در حالت خواب عمیق، قادر به یادگیری نبودند.

در حال حاضر محصولات گوناگونی به بازار عرضه می‌شود که تأکید بر آموزش زبان انگلیسی در خواب دارد درحالی‌که چگونگی و ماهیت این آموزش به‌طور علمی و دقیق به اثبات نرسیده است. در این زمینه پژوهش‌ها ناقص و تا حدودی نیمه‌کاره رهاشده و مقالات معتبری ارائه نشده است. کمبود مقالات معتبر می‌تواند اساس آموزش در خواب را با شبهاتی مواجه کند.

اثرات آموزش زبان در خواب برای مدت‌های طولانی مشخص نیست. تاکنون تحقیقات مستمر و بلندمدتی در این رابطه انجام‌نشده است. تحقیقات محققان سوئیسی گرچه امیدبخش بود ولی تا نیل به نتیجه راه درازی در پیش دارد. این تحقیقات نشان‌دهنده اختلاف بسیار زیادی بین دو گروه شرکت‌کننده در صبح روز بعد بود. همان‌طور که می‌دانید فرایند یادگیری در طی زمان مؤثر واقع می‌شود و در این تحقیق زمان بسیار کوتاه در نظر گرفته‌شده است.

با فرض درست بودن نتیجه این آزمایش، هنوز تحقیقی بر روی اثرات این آموزش بر اختلال خواب افراد انجام‌نشده است. این افراد در محیط آزمایشگاهی قرار داشتند و تحت شرایط کنترل‌شده بودند. آیا به‌راستی در شرایط طبیعی، فراهم کردن این امکانات برای همه میسر است؟

پخش صدا در هنگام خواب، نمی‌تواند زمان به خواب رفتن را به‌طور دقیق مشخص کند به عبارتی نمی‌توان تعیین کرد آزمایش‌شونده در حین بیداری کلمات هندی را شنیده و یا اینکه در خواب بوده است.

یادگیری امری پیچیده و نیازمند زمان کافی است. آموزش زبان، منحصر به یادگیری لغات نبوده و مؤلفه‌های بیشتری را دربر می‌گیرد. یادآوری لغات ابتدایی‌ترین کاری است که یک‌زبان آموز بر عهده دارد درحالی‌که یادگیری زبان مستلزم کسب مهارت‌های ارتباطی ویژه‌ای است که به هوشیاری کامل احتیاج دارد.

آموزش در حالت نیمه هوشیاری – خواب‌وبیداری

آموزش زبان در خواب کامل به‌هیچ‌وجه تأیید نشده ولی آموزش در حالت نیمه هوشیار تا حدودی امکان پذیر است. در حالت خواب‌وبیدار ذهن نیمه هوشیار است و می‌تواند فراگیرد. طبق آخرین تحقیقات انجام‌شده، ذهن در حالت خواب‌وبیداری قادر است داده‌هایی را که برایش قابل‌فهم است را به‌صورت عمیق‌تری فرابگیرد. در این حالت فرد تا حدودی می‌تواند وقایع اطراف را درک کند کیفیت یادگیری به درجه هوشیاری شخص ارتباط پیدا می‌کند. ولی برای یادگیری مطالب جدید در حالت نیمه هوشیاری، پژوهش معناداری به دست نیامده است.

نتیجه: شکی نیست که یادگیری در بیداری و هوشیاری مغز انجام می‌گیرد. تحقیقات نشان داده است که مغز انسان در حین خواب درگیر مسائل بیداری است و بسیاری از مشکلات روزانه در طی خواب شبانه حل می‌شوند.

با توجه به تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده توسط نویسنده به نظر می‌رسد یادگیری در خواب نمی‌تواند هوشمندانه باشد. هیچ تحقیق اثبات‌شده‌ای اثرات بلندمدت آموزش زبان در خواب را تأیید نکرده و نمی‌توان برای یادگیری زبان انگلیسی با پخش صوت در هنگام خواب به موفقیت چندانی دست پیدا کرد.

چنانچه مایلید می‌توانید قبل از خواب زمانی را به گوش دادن مطالب موردعلاقه انگلیسی اختصاص دهید و از آن لذت ببرید. به‌محض احساس خواب می‌بایست پخش صوت را متوقف کنید. به نظر می‌رسد آموزش انگلیسی در خواب بیشتر جنبه تبلیغاتی و تجاری داشته باشد و امکان پذیر نباشد. هیچ تحقیق اثبات‌شده‌ای در این زمینه وجود ندارد. منتظر پژوهش‌های بیشتر در این زمینه هستیم و امیدواریم نتیجه تحقیقات بتواند راهگشا باشد.

دانلود رایگان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.